Stosunki polsko-białoruskie w XX - XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-KON-SPB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Stosunki polsko-białoruskie w XX - XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna orientacja we we wzajemnych relacjach polsko-białoruskich, podstawowa znajomość historii i geografii Białorusi. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach 30 godzin. Konsultacje i praca indywidualna z nauczycielem akademickim - 5 godzin. Samodzielna, pogłębiona lektura i oglądanie rekomendowanych filmów - 20 godzin. Razem 55 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Pogłębiona wiedza na temat: - stosunków kulturalnych między Polakami a Białorusinami, - sytuacji mniejszości polskiej na Białorusi, - sytuacji mniejszości białoruskiej w Polsce, - wzajemnych relacji politycznych na poziomie państwowym, - stereotypów polsko-białoruskich i wzajemnego postrzegania. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętność analizowania tekstów naukowych, zdobycie umiejętności samodzielnej kwerendy oraz kultury dyskusji naukowej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Umiejętność pracy w grupie, kultury wypowiedzi, koleżeńskiej współpracy. Kształcenie szacunku wobec słuchaczy poprzez eliminowanie nawyku używania w czasie zajęć osobistego sprzętu elektronicznego dla czynności nie związanych z przebiegiem zajęć. |
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, konwersacja, wykład. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą stosunków polsko-białoruskich w długiej perspektywie. Ich celem jest pogłębienie wiedzy na temat genezy współczesnych relacji polsko-białoruskich na poziomie społecznym i państwowych oraz ocena kierunków ich dalszego rozwoju. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia: 1. Formowanie się stosunków polsko-białoruskich w perspektywie historycznej (relacje państwowe, kulturowe i polityczne od XVI do końca XVIII wieku. 2. Ocena relacji polsko-białoruskich okresu I Rzeczypospolitej w historiografii białoruskiej i polskiej. 3. Relacje polsko-białoruskie w dobie formowania się nacjonalizmów. Krajowość - zgoda narodów? 4. Walka o państwowość polską i białoruską po I wojnie światowej. 5. Relacje polsko-białoruskie w II Rzeczypospolitej. 6. Relacje polsko-białoruskie w czasach II wojny światowej i czasach powojennych. 7. Mniejszość polska w BSRR. 8. Miejsce i rola mniejszości polskiej w Republice Białorusi. 9. Mniejszość polska w Polsce. 10. Stanowisko Polski wobec politycznej sytuacji na Białorusi. 11. Współpraca polsko-białoruska w dziedzinie nauki i kultury. |
Literatura: |
1. Eugeniusz Mironowicz, Białoruś, wyd. II uzupełnione. 2. E. Mironowicz, O. Łatyszonek, Historia Białorusi. 3. D. Michaluk, Białoruska Republika Ludowa. U podstaw białoruskiej państwowości. 4. Białoruskie Zeszyty Historyczne (czasopismo dostępne w Bibliotece PiSM). 5. A. Engelking, Kołchoźnicy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wypowiedzi na każdych zajęciach. Udział w zajęciach jest punktowany w skali 0-5. Osoby, które nie biorą udziału w zajęciach piszą kolokwium (poniżej 30 punktów). Wszystkie osoby zobowiązane są do przeczytania jednej wybranej przez siebie lektury dotyczącej tematu. Jej prezentacja następuje na ostatnich zajęciach, publicznie. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.