Techniki przesłuchań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-KON-TP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0318) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki przesłuchań |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu semiotyki i logiki. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Konwersatorium- 30 h; zebranie materiałów do przygotowania referatu (kwerenda biblioteczna, szukanie materiałów w internecie) i opracowanie referatu (pisanie pracy, przygotowanie prezentacji Power Point) - 30 h; przygotowanie się do wygłoszenia referatu (przyswojenie materiału, powtórzenie materiału) - 30 h. Razem: 90 h. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 Identyfikuje i zna regulacje prawne dotyczące przesłuchania K_W02 Identyfikuje elementy, od których wartości zależy efektywność przesłuchania (przedmiot badań psychologii sądowej oraz kryminalistyki) K_W03 Zna techniki przesłuchań |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Umie stosować w praktyce przy ocenie wiarygodności wypowiedzi werbalne i niewerbalne symptomy nieszczerości K_U02 wie, jak w w trakcie przesłuchania uniknąć zachowań niedopuszczalnych etycznie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę nieustannego uczenia i aktualizowania swoje wiedzy K_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie K_K03 Potrafi niezależnie myśleć i formować własne opinie |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium jest prowadzone metodą wstępnego wykładu prowadzącego zajęcia, a następnie w formie referatów przedstawianych przez zespoły dwu lub trzyosobowe i następującej po nich dyskusji ogólnej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć z tego przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prowadzenia przesłuchania. Poznają oni prawne, psychologiczne i kryminalistyczne uwarunkowania tego procesu. Istotę zajęć stanowią metody przesłuchań FBI. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć są : 1. Proces rozpytania (przesłuchania) jako proces komunikacyjny (elementy procesu komunikacyjnego – przesłuchania). 2. Czynniki, od których zależy efektywność rozpytania (przesłuchania). 3. Przesłuchania metodami FBI: I Planowanie przesłuchania Wybór przesłuchującego Ilość przesłuchujących Wiek przesłuchującego Płeć przesłuchującego Cele przesłuchania Przyznanie się Wiodące informacje Pozyskanie informatora Zbieranie danych wywiadowczych Waga przyznania się Przesłuchanie jako teatr Odgrywanie ról Decydowanie na bieżąco Pora dnia do przeprowadzenia przesłuchania Rano Popołudnie Wieczór Miejsce przesłuchania Posterunek policji Miejsce pracy przesłuchiwanego Miejsce zamieszkania przesłuchiwanego Pojazd Restauracja Przesłuchanie nagrywane na video Bloczki do notatek Robienie notatek Krzywa uczenia się II Aranżacja miejsca przesłuchania Przestrzeń fizyczna Przeszkody Ustawienie krzesła w pokoju Przyznanie na progu drzwi Indywidualne ustawienie krzesła Mężczyźni Kobiety Ustawienia siedzeń Ustawienie krzesła dla drugiego przesłuchującego Ustawienie krzesła dla osoby trzeciej III Rekwizyty Certyfikaty i nagrody Szafki z teczkami Dokumenty Akta sprawy Kamera bezpieczeństwa Zdjęcia Składanie kawałków układanki Wspólnik Telefon Prawie podpisane oświadczenie Rozdział IV Ocenianie przesłuchiwanego Wskaźniki społeczne Strój Wygląd zewnętrzny Aktówka Rozmiar biura Lokalizacja biura Zwracaj uwagę na szczegóły Zauważ i Oceń Ustawienie biurka Przestrzeń mieszkalna Postura fizyczna Wiek Dzieci Nastolatki Osoby starsze Kultura i pochodzenie etniczne Indianie amerykańscy Wykrywanie międzykulturowych kłamstw Arabowie i Muzułmanie Myślenie skojarzeniowe Afroamerykanie Osoby uzależnione od narkotyków Zaburzenia osobowości i choroby psychiczne Narcyz Schizofrenia Osobowość antyspołeczna i psychopaci Teatralność Paranoicy V Ustanowienie dominacji Kontrolowane środowisko przesłuchania Kontrolowanie czasu Kontrolowanie przestrzeni Oznakowanie miejsca Ostatnia osoba stojąca Napoje orzeźwiające Pozycja kubka Kontrolowanie tempa przesłuchania Kontrolowanie przerw Kontrolowanie wysokości Ustanowienie relacji rodzic/dziecko Niekontrolowane środowisko przesłuchania Krocz miarowo Ustawienie siedzeń Status powitalny Wybór krzesła Przestawienie mebli Zastrzeżenie Ostatnia osoba stojąca W pełni zajmuj meble Naruszenie przestrzeni prywatnej biura Zajmowanie przestrzeni Kontrolowanie czasu Gra na czekanie Zajęty pracą Opuszczanie biura przesłuchiwanego VI Relacja zaufania Uśmiech Sztuka uśmiechania się Szybkie uniesienie brwi Odchylenie głowy Imiona i oficjalne tytuły „Zachęcacze” do rozmowy Potakiwanie Werbalne trącanie łokciem Lustrzane odbicie Rachunek relacji zaufania Uścisk dłoni Stanowczość Czas trwania Styl podania dłoni Kontakt wzrokowy Wpatrywanie się Pozycja ciała Asertywny uścisk dłoni Przedstawienie osoby trzeciej Samo-przedstawienia się Otwarta postawa Zalew emocji Przedstawianie dowodów Poszukiwanie wspólnego gruntu Współczesne doświadczenia Doświadczenia czasowe Doświadczenia zastępcze Lustrzane gesty (izopraksja) Tworzenie podejrzanych Dopasowanie krzyżowe Lustrzany język Określenie dominującego medium językowego Słuch Wzrok Dotyk Węch Smak Lustrzany rytm mówienia Lustrzany oddech Lustrzany strój Dotykanie Prośba o przysługę Pochlebstwa Pozwól ludziom schlebiać samym sobie Ujawnianie informacji przez przesłuchującego Budowanie relacji zaufania z ofiarami Ponowna wiktymizacja Sprawdzanie relacji zaufania Lustrzane gesty Przechylenie głowy Postawa Oddech Przeszkody Ustawienia pułapek relacji zaufania Efekt pierwszeństwa Spraw, aby przesłuchiwany był z siebie zadowolony Uzyskaj zobowiązanie do mówienia prawdy Psychologiczna linia czasu aresztowanego Zakorzenienie wiadomości VII Prawa Mirandy Zastrzeżenie Prawa Mirandy Pozory kontroli Myślisz, że potrzebują adwokata? Zrzeczenie się praw Mirandy VIII Wykrywanie oszustwa Typowe błędy przy wykrywaniu kłamstw Proces dwuetapowy Zawiniona wiedza lub zawinione działanie Prawda stanowi pełną całość Opis kłamcy Uświadomienie sobie oszustwa Prawo Millera Ale powiedziałem ci prawdę Efekt bycia „na świeczniku” Przeszkody Czteroobszarowy model wykrywania kłamstwa Komfort/dyskomfort Wskaźniki komfortu Otwarta postawa Usuwanie przeszkód Wskazówki dyskomfortu Wiercenie się „Zamrożona” pozycja Chęć wyjścia Zachowania dystansujące Blokada Inne gesty sygnalizujące dyskomfort Dotykanie głowy Oczy Częstotliwość mrugania oczami Niewłaściwa interpretacja ruchu oczu Podkreślanie znaczenia/nacisk Gestykulowanie dla podkreślenia czegoś Gesty urągające grawitacji Brak podkreślania Synchronizacja Ruchy głowy Przestrzenno-czasowa synchronizacja Zarządzanie percepcją Streszczenie czteroobszarowego modelu wykrywania kłamstwa IX Zachowanie niewerbalne Proksemika Znakowanie terytorium Pokaz sposobów siedzenia Przyglądanie się Władza płynąca z przyglądania się Postawa Ubiór Symbole i emblematy Oczy Blokada oczu Trzepotanie powiekami Przewracanie oczami Mruganie oczami Przygryzanie wargi Drżenie ust Oczyszczanie gardła Dotykanie twarzy Ręka na szyi Ręka na policzku Ręce na klatce piersiowej Wgięcie szyi Dłonie otwarte ku górze Splecione palce Półuśmiechy Blokada ramieniem Ręce na oparciu krzesła/fotela Ilustratory Uspokajające gesty Czesanie lub czyszczenie Skrzyżowane nogi (Noga na nogę) Kierunek ułożenia stóp Trzęsące się stopy Zapewnienie i pewność siebie Podkreślenie czegoś Nachylenie ciała Postawa Pierwsze spojrzenie Poznawcze przeciążenie X Werbalne oznaki kłamstwa Wskazówki jak wykryć kłamstwo Przekonaj lub przekaż Bądź sceptyczny Pozytywne werbalne i niewerbalne sygnały Negatywne werbalne i niewerbalne sygnały Przekształcenie pozytywnego oświadczenia Czas użycia czasownika Strona bierna Przyimki Rodzajniki Zaimki My Mój/moje Wtrącenia Odpowiedzi pośrednie Przerywniki w rozmowie Skróty Natężenie głosu Szczegóły Negatywne zdarzenia Mosty tekstowe Spontaniczne negacje Taktyka gry na zwłokę Powtarzanie pytania Frazy opóźniające Ciasteczko dla psa zamiast kości Utrata pamięci Testowanie prawdy Kara Proces eliminacji Testowanie alibi Fabrykowanie informacji Wariograf biedaka Dlaczego mam ci wierzyć? Kłamstwo równoległe Drugie pożegnanie Wymuszona odpowiedź Cóż… XI Skrzynka z narzędziami do przesłuchania Presja Cierpliwość Cisza Ustaw wysokie oczekiwania Ustanów wzorzec odpowiadania na pytania Znaczenie dowodu pozwala przewidzieć częstotliwość przyznania się Opowiadanie historii Modelowanie zachowania Dwadzieścia pytań Relacja nauczyciel-student Przyznanie się przez setkę mniejszych wyznań Sonda i wymówka Etyczna pułapka Połącz kropki Założenie Akceptowanie możliwości Wybierasz Osiemnastoletni żółtodziób Naucz mnie Przesłuchanie metodą Mikro-dzialanie Ołówki mają gumki Teraz lub nigdy My kontra oni Spraw, aby przesłuchiwany poprosił o badanie wariografem Każdy popełnia błędy Przekonuj – nie negocjuj Wykreowana władza Domniemane porozumiewanie się Zdradź tajemnicę Pułapka Nieszczęścia chodzą parami Ponowne przesłuchanie Wielokrotne przesłuchania Uodpornienie się XII Cykl złości Dostarcz wyjaśnienia Przełamać cykl złości Twierdzenie przypuszczające Ponowne rozpoczęcie cyklu złości Tryb ostrożności owy Wybierasz Agresywne sondowanie XIII Przełamywanie impasu i innych problemów Konfrontowanie oporu Wybierz liczbę, jakakolwiek Uczucia przeciwko faktom W górę przysłowiowej rzeki Sen sprawiedliwego Wstań i idź Czujesz się szczęściarzem? Twoja jedyna szansa, aby powiedzieć prawdę Wymuszone przemieszczenie Zachować twarz Powody do współpracy Trudne pytania XIV Koniec gry Podziękuj przesłuchiwanemu/podejrzanemu Rozwiąż dysonans Daj nadzieję Ponowny kontakt Odprowadź przesłuchiwanego do wyjścia Przesłuchanie post mortem |
Literatura: |
John R. Schafer, Joe Navarro, Zaawansowane techniki przesłuchań. Sprawdzone strategie dla organów sciągania, wojska i personelu bezpieczeństwa (tłumaczenie, adaptacja tekstu i komentarze Agnieszka Szpak, Rafał Kwasiński, Przemysław Jerzy Wrzosek), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017; John R. Schafer and Joe Navarro, Advanced interviewing techniques : proven strategies for law enforcement, military, and security personnel, Springfield: Charles C. Thomas Publisher, 2010; Ł. Kłos, Kto pyta, nie błądzi, czyli sztuka przesłuchiwania. Poznaj główne metody, http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/749761,kto-pyta-nie-bladzi-czyli-sztuka-przesluchiwania-poznaj-glowne-metody,id,t.html; Zasady przesłuchania metodą FBI, http://szkolenia.policja.waw.pl/portal/wdz/1710/27370/Zasady_przesluchania_metoda_FBI.html B. Hołyst, Psychologia kryminalistyczna, Warszawa 2006; Ch. Yeschke, Interrogation : achieving confessions using permissible persuasion, Springfield: Charles C. Thomas Publisher, 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do oceny studenta w ramach konwersatorium jest referat oraz obecność na ćwiczeniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.