Wybrane polityki Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-KON-WPUE | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane polityki Unii Europejskiej | ||
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) | ||
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | 1) przedmiot skierowany zdecydowanie do Studentów 1 i 2 roku studiów licencjackich (podstawy); 2) Studenci powinni mieć chęć podyskutowania (!!!) z innymi o różnych politykach i działaniach UE. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h 2. Praca indywidualna: 60h 3. Przygotowanie do uzyskania zaliczenia: wliczone do pkt 2 4. Praktyki: 0h |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | WIEDZA: 1) Student/-ka wie czym jest Unia Europejska, czym się ona zajmuje, jakie przyświecają jej cele, idee i wartości; 2) Student/-ka wie, jakie procesy i zjawiska polityczne, ekonomiczne oraz związane z szeroko pojmowanym bezpieczeństwem zachodzą wewnątrz Unii Europejskiej. * Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | UMIEJĘTNOŚCI: 1) Student/-ka potrafi występować na forum grupy w roli eksperta jak i w roli komentatora; 2) Student/-ka potrafi krytycznie ocenić działania podejmowane przez instytucje i organy UE w ramach polityk szczegółowych oraz przewidzieć ich skutki. * Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1) Student/-ka broni swoich opinii na forum grupy, nie ma obaw przed publicznym zabraniem głosu; 2) Student/-ka pozostaje otwarta na inne - niż swoje własne - argumenty i stanowiska. * Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce. |
||
Metody dydaktyczne: | - wystąpienie publiczne połączone z prezentacją multimedialną (komentarz Prowadzącego) - dyskusja problemowa moderowana przez Prowadzącego. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
||
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium będzie bliższy ogląd polityk szczegółowych Unii Europejskiej, a także ostatnich działań w ich ramach podejmowanych. To zaś służyć będzie lepszemu poznaniu UE jako organizacji oraz przyświecających jej idei i wartości. |
||
Pełny opis: |
Dzięki temu przedmiotowi Studenci pierwszych lat politologii, stosunków międzynarodowych, bezpieczeństwa czy dziennikarstwa zyskają możliwość poznania Unii Europejskiej, jej polityk szczegółowych oraz aktywności przez nią podejmowanych. Studenci wcielą się zarówno w rolę ekspertów, przybliżając konkretne zagadnienie reszcie grupy (wystąpienie + prezentacja multimedialna), jak również w rolę komentatorów i krytyków, w zakresie poszczególnych polityk, idei i wartości UE. Ćwiczone będą zatem przeróżne elementy dyskusji: argumentacja, retoryka, kultura wystąpień publicznych itp. |
||
Literatura: |
Przykładowa literatura: - J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2014. - J. Barcz (red.), Polityki Unii Europejskiej: polityki społeczne. Aspekty prawne, Warszawa 2010. - A. Jurkowska, T. Skoczny (red.), Polityki Unii Europejskiej: Polityki sektorów infrastrukturalnych. Aspekty prawne, Warszawa 2010. - J. McCormick, Zrozumieć Unię Europejską, Warszawa 2010. - M. Olszewski, Wybrane zagadnienia integracji europejskiej, Radom 2011. - M. Poboży (red.), Polityki sektorowe Unii Europejskiej, Warszawa 2010. - M. Świstak, J.W. Tkaczyński (red.), Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy, Kraków 2015. - N. Zahariadis, L. Buonanno (red.), The Rotledge Handbook of European Public Policy, 2017. - portal Unii Europejskiej, Obszary działalności UE, http://europa.eu/pol/index_pl.htm - Journal of European Public Policy Series. Dopuszcza się, a nawet zaleca, poszukiwanie innych źródeł (książek, artykułów, tekstów internetowych) dotyczących polityk szczegółowych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Stopień końcowy z konwersatorium będzie wypadkową 1) obecności na zajęciach (max 7 pkt), 2) przygotowania i wygłoszenia prezentacji (max 15 pkt) oraz 3) aktywnego uczestnictwa w zajęciach (max 15 pkt). 1. Obecność Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności = konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 3-5). 6 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna (bezwzględnie!). 1 obecność = 0.5 punktu (max 7 punktów do uzyskania) 2. Prezentacja W toku zajęć każda osoba przygotuje i przedstawi prezentację dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez Prowadzącego. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po jej wysłuchaniu Prowadzący konwersatorium musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła o tym ciekawie opowiedzieć. Koniecznie mają to być wystąpienia, a nie odczyty! Każda prezentacja musi zostać dostarczona (w wersji elektronicznej) do Prowadzącego w nieprzekraczalnym terminie miesiąca po jej wygłoszeniu. Referaty wygłaszamy w wyznaczonym terminie - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z Prowadzącym. Gdy Student bez takiej konsultacji nie przyjdzie na zajęcia - konieczność wygłoszenia, w późniejszym terminie, drugiej prezentacji (bez punktów). Skala oceniania: 0-15 punktów Dodatkowo, niezależnie od przyznanych punktów, 5 najciekawszych, zdaniem Prowadzącego, prezentacji = ocena końcowa podwyższona o jeden stopień. 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusji. Na każdych zajęciach można uzyskać jeden punkt. Max 15 punktów do zdobycia UWAGA: nie będzie możliwości „dopytywania” na wyższą ocenę – ile plusów uzyskanych w trakcie semestru taka ocena końcowa! Podsumowanie 1)-3): 0-17 punktów = konieczność dodatkowej rozmowy z Prowadzącym (tematyka całego kursu) 18-21 punktów = ocena dostateczna 22-25 punktów = ocena dostateczna plus 26-29 punktów = ocena dobra 30-33 punktów = ocena dobry plus 34-37 punktów = ocena bardzo dobra |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rafał Willa | |
Prowadzący grup: | Rafał Willa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium będzie bliższy ogląd polityk szczegółowych Unii Europejskiej, a także ostatnich działań w ich ramach podejmowanych. To zaś służyć będzie lepszemu poznaniu UE jako organizacji oraz przyświecających jej idei i wartości. | |
Pełny opis: |
Dzięki temu przedmiotowi Studenci pierwszych lat politologii, stosunków międzynarodowych, bezpieczeństwa czy dziennikarstwa zyskają możliwość poznania Unii Europejskiej, jej polityk szczegółowych oraz aktywności przez nią podejmowanych. Studenci wcielą się zarówno w rolę ekspertów, przybliżając konkretne zagadnienie reszcie grupy (wystąpienie + prezentacja multimedialna), jak również w rolę komentatorów i krytyków, w zakresie poszczególnych polityk, idei i wartości UE. Ćwiczone będą zatem przeróżne elementy dyskusji: argumentacja, retoryka, kultura wystąpień publicznych itp. | |
Literatura: |
Przykładowa literatura: - J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2014. - J. Barcz (red.), Polityki Unii Europejskiej: polityki społeczne. Aspekty prawne, Warszawa 2010. - A. Jurkowska, T. Skoczny (red.), Polityki Unii Europejskiej: Polityki sektorów infrastrukturalnych. Aspekty prawne, Warszawa 2010. - J. McCormick, Zrozumieć Unię Europejską, Warszawa 2010. - M. Olszewski, Wybrane zagadnienia integracji europejskiej, Radom 2011. - M. Poboży (red.), Polityki sektorowe Unii Europejskiej, Warszawa 2010. - M. Świstak, J.W. Tkaczyński (red.), Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy, Kraków 2015. - N. Zahariadis, L. Buonanno (red.), The Rotledge Handbook of European Public Policy, 2017. - portal Unii Europejskiej, Obszary działalności UE, http://europa.eu/pol/index_pl.htm - Journal of European Public Policy Series. Dopuszcza się, a nawet zaleca, poszukiwanie innych źródeł (książek, artykułów, tekstów internetowych) dotyczących polityk szczegółowych. | |
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rafał Willa | |
Prowadzący grup: | Rafał Willa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium będzie bliższy ogląd polityk szczegółowych Unii Europejskiej, a także ostatnich działań w ich ramach podejmowanych. To zaś służyć będzie lepszemu poznaniu UE jako organizacji oraz przyświecających jej idei i wartości. | |
Pełny opis: |
Dzięki temu przedmiotowi Studenci pierwszych lat politologii, stosunków międzynarodowych, bezpieczeństwa czy dziennikarstwa zyskają możliwość poznania Unii Europejskiej, jej polityk szczegółowych oraz aktywności przez nią podejmowanych. Studenci wcielą się zarówno w rolę ekspertów, przybliżając konkretne zagadnienie reszcie grupy (wystąpienie + prezentacja multimedialna), jak również w rolę komentatorów i krytyków, w zakresie poszczególnych polityk, idei i wartości UE. Ćwiczone będą zatem przeróżne elementy dyskusji: argumentacja, retoryka, kultura wystąpień publicznych itp. | |
Literatura: |
Przykładowa literatura: - J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2014. - J. Barcz (red.), Polityki Unii Europejskiej: polityki społeczne. Aspekty prawne, Warszawa 2010. - A. Jurkowska, T. Skoczny (red.), Polityki Unii Europejskiej: Polityki sektorów infrastrukturalnych. Aspekty prawne, Warszawa 2010. - J. McCormick, Zrozumieć Unię Europejską, Warszawa 2010. - M. Olszewski, Wybrane zagadnienia integracji europejskiej, Radom 2011. - M. Poboży (red.), Polityki sektorowe Unii Europejskiej, Warszawa 2010. - M. Świstak, J.W. Tkaczyński (red.), Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy, Kraków 2015. - N. Zahariadis, L. Buonanno (red.), The Rotledge Handbook of European Public Policy, 2017. - portal Unii Europejskiej, Obszary działalności UE, http://europa.eu/pol/index_pl.htm - Journal of European Public Policy Series. Dopuszcza się, a nawet zaleca, poszukiwanie innych źródeł (książek, artykułów, tekstów internetowych) dotyczących polityk szczegółowych. | |
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.