Polityczne uwikłania światowej i polskiej kinematografii w XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-MON-PUS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Polityczne uwikłania światowej i polskiej kinematografii w XX i XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii powszechnej XX i XXI wieku. Znajomość głównych trendów kultury światowej w XX i XXI wieku. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w wykładach - 30 h. Konsultacje i praca indywidualna z nauczycielem akademickim - 5 h Samodzielna analiza literatury i zalecanych filmów - 20 h, ŁĄCZNIE: 55 GODZIN |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu zajęć studenci: * rozumieją rolę kina we współczesnej kulturze; * dostrzegają polityczne aspekty funkcjonowania kinematografii; * charakteryzują podstawowe kierunki rozwoju kinematografii światowej i polskiej w XX i XXI wieku |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu zajęć studenci: * samodzielnie definiuje zależności między filmem fabularnym a polityką; * wskazują na związek między zjawiskami politycznymi a problematyką filmu fabularnego; * posiadają umiejętność dostrzegania zmian zachodzących w obrębie kinematografii światowej oraz ich związku z przemianami cywilizacyjnymi, ideowymi i politycznymi. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu zajęć studenci: * rozumieją społeczną rolę kinematografii; * wyrażają samodzielne sądy dotyczące kierunków rozwoju kinematografii i jej funkcji społecznych; *dostrzegają determinanty przemian kulturowych; *prezentują postawę otwartości na różne wzorce kulturowe. |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny; wykład konwersatoryjny; opis; pokaz; metoda problemowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu pozostaje zapoznanie studentów z głównymi trendami rozwojowymi światowej i polskiej kinematografii XX i XXI wieku, jak również ukazanie jej politycznych aspektów. Przedmiotem wykładu będzie w tym kontekście zarówno kinematografia państw totalitarnych w realiach dwudziestolecia międzywojennego, jak i po II wojnie światowej, a także charakterystyczne dla tego okresu kino amerykańskie, zachodnioeuropejskie i wschodnioeuropejskie. Przedmiotem wykładu będzie także polskie kino socrealistyczne, dorobek Polskiej Szkoły Filmowej, jak i dorobek lat późniejszych, w tym okresu transformacyjnego. W szczególny sposób chodzi o wyeksponowanie determinantów rozwoju kinematografii oraz zwrócenie uwagi słuchaczy na stałą obecność problematyki politycznej w kinematografii, przy jednoczesnej zmienności poruszanych przez jej twórców problemów. |
Pełny opis: |
1. Polityka w filmie fabularnym - istota zagadnienia. 2. Polityczność filmu fabularnego w okresie międzywojennym. 3. W służbie idei i utopii. Polityczne aspekty kinematografii państw totalitarnych (Włochy i III Rzesza). 4. W poszukiwaniu nowych instrumentów indoktrynacji. Kino radzieckie okresu stalinowskiego. 5. Wątki polityczne w kinie amerykańskim okresu międzywojennego. 6. Kino okresu II wojny światowej. 7. W kręgu kina społecznie zaangażowanego. Kierunki rozwoju kina zachodnioeuropejskiego po II wojnie światowej. 8. O polityce inaczej. Kino radzieckie w okresie odwilży. 9. Polityczne aspekty polskiego kina socrealistycznego. 10. Polska Szkoła Filmowa a polityka. 11. Kino kontestacyjne a polityka. 12. Problematyka wietnamska w kinematografii amerykańskiego. 13. Amerykański film fabularny wobec politycznych wyzwań II połowy XX wieku. 14. Wątki polityczne w kinematografiach państw Europy Środkowo-Wschodniej w II połowie XX wieku. 15. Polityczne oblicza współczesności w filmie fabularnym przełomu XX i XXI wieku. |
Literatura: |
1. Ferro M., Kino i historia, Warszawa 2011. 2. Gawrycki M. F., Uwikłane obrazy. Hollywodzki film a stosunki międzynarodowe, Warszawa 2011. 3. Gianos Philip L., Politics and politicians in American film, London 1999. 4. Kino polskie 1989 - 2009. Historia krytyczna, red. A. Wiśniewska, P. Marecki, Warszawa 2010. 5. Kino polskie po 1989 roku, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2007. 6. Kino polskie. Reinterpretacje: historia, ideologia, polityka, red. K. Klejsa, E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2008. 7. Klejsa K., Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Warszawa 2008. 8. Minkner K., O filmach politycznych. Między polityką, politycznością i ideologią, Warszawa 2012. 9. Płażewski J., Historia filmu 1895 - 2005, Warszawa 2007. 10. Wayne M., Political film. The dialectics of third cinema, London 2001. 11. Wojtczak M., O kinie moralnego niepokoju i nie tylko, Warszawa 2009. 12. Zwierzchowski P., Kino polskie wobec II wojny światowej, Bydgoszcz 2011. 13. Zwierzchowski P., Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego, Bydgoszcz 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Recenzja wybranego filmu fabularnego (bądź prezentacja). Kryterium oceny będzie wartość merytoryczna przygotowanej recenzji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.