W okowach stereotypów i pomówień. Polska propaganda polityczna w XX i XXI
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-MON-WOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | W okowach stereotypów i pomówień. Polska propaganda polityczna w XX i XXI |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii Polski XX i XXI wieku. Historia propagandy. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w wykładzie - 30 h. Konsultacje i praca indywidualna z nauczycielem akademickim - 30 h Samodzielna analiza literatury i propagandowych przekazów medialnych - 40 h ŁĄCZNIE - 100 H. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu zajęć studenci: • Dostrzegają i rozumieją rolę propagandy we współczesnym świecie. • Rozumieją polityczne aspekty funkcjonowania propagandy • Rozumieją kulturowe i historyczne uwarunkowania rozwoju propagandy • Rozróżniają podstawowe kierunki, metody i instrumenty propagandy polskiej w XX i XXI wieku. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu zajęć studenci: • Umiejętnie charakteryzują główne tendencje rozwoju propagandy XX i XXI wieku. • Samodzielnie definiują zależności i związki między propagandą a uwarunkowaniami historycznymi i politycznymi. • Posiadają umiejętność dostrzegania zmian zachodzących w ob-rębie kinematografii oraz ich związku z ogólnymi przemianami cywilizacyjnymi, ideowymi i politycznymi. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu zajęć studenci: • Rozumieją społeczne aspekty działań propagandowych kinematografii. • Dostrzegają determinanty przemian w sferze propagandy • Potrafią samodzielnie interpretować mechanizmy oddziaływań propagandowych • Wyrażają samodzielne sądy dotyczące aspektów funkcjonowania współczesnej propagandy i jej znaczenia społeczno-politycznego |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest zapoznanie studentów z głównymi trendami rozwojowymi oraz instrumentami polskiej propagandy politycznej XX i XXI wieku, jak również ukazanie rosnącej roli tej formy oddziaływania społecznego. Przedmiotem wykładu będą w tym kontekście zarówno instrumenty jak i mechanizmy jej funkcjonowania. W szczególny sposób chodzi o ukazanie specyfiki i treści działań propagandowych podejmowanych w okresie II RP, okupacji, PRL oraz w realiach III RP, przy zaprezentowaniu jednoczesnej zmienności podejmowanych przez jej twórców kwestii. Efektem wykładu win-na być także umiejętność dostrzegania różnorodnych czynników determinujących rozwój i treści działań propagandowych w po-szczególnych okresach historycznych, jak również zdolność analizowania głównych kierunków ich rozwoju. |
Pełny opis: |
1. Istota oraz właściwości propagandy. 2. Propaganda a inne sfery aktywności społecznej 3. Determinanty rozwoju propagandy w XX i XXI wieku 4. Cele działań propagandowych i ich instrumenty 5. Typy, zasady i metody współczesnej propagandy 6. Początki propagandy w realiach II Rzeczypospolitej. 7. Główne kierunki cele działań propagandowych obozu rządzącego w latach 1926 – 1039. 8. Propaganda polska okresu II wojny światowej. 9. W poszukiwaniu skutecznych instrumentów indoktrynacji. Propagandowa wizja państwa i władzy w latach 1944 – 1956 10. Film dokumentalny i fabularny jako narzędzia propagandy okresu stalinowskiego. 11. Propagandowe aspekty przełomu październikowego w 1956 roku 12. Obraz świata w propagandzie polskiej lat 60. I 70 XX wieku PRL 13. Propaganda obozu władzy i środowisk opozycyjnych w latach 80. XX wieku. 14. Kierunki i mechanizmy działań propagandowych w okresie transformacji ustrojowej. 15. Kierunki, cele i metody działań propagandowych w Polsce u progu XXI wieku. 16. Propagandowe oblicza polskiej współczesności. |
Literatura: |
• Cichoracki Piotr, Legenda i polityka. Kształtowanie się wizerunku marszałka Józefa Piłsudskiego w świadomości zbiorowej społeczeństwa polskiego w latach 1918 – 1939, Kraków 2005. • Czyżniewski Marcin, Propaganda polityczna władzy ludowej w Polsce 1944 – 1956, Toruń 2005. • Głowiński Michał, Zła mowa, Warszawa 2016. • Karwat Mirosław, Miernoty i figuranci, Toruń 1993. • Karwat Mirosław, Sztuka manipulacji politycznej, Toruń 1998. • Kaszuba Elżbieta, System propagandy państwowej obozu rządzącego w Polsce w latach 1926 – 1939, Toruń 2004. • Kronika PRL 1944 – 1989, t. 12: Propaganda, Warszawa 2015. • Mateja Magdalena, Między newsem a mitem. Prasa wobec śmierci polityka, Toruń 2015. • Mazur Mariusz, Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 1956 – 1980, Warszawa 2003. • Oblicza kampanii wyborczych 2015, red. Malgorzata Kułakowska, Piotr Borowiec, Paweł Ścigaj, Kraków 2016. • Olszyk Sabina, Stereotyp wroga w walce wyborczej w Polsce 1991 – 2011, Toruń 2013. • Osęka Piotr, Mydlenie oczu. Przypadki propagandy w Polsce, Przypadki propagandy w Polsce, Kraków 2010. • Osęka Piotr, Rytuały stalinizmu. Oficjalne święta i uroczystości rocznicowe w Polsce 1944 – 1956, Warszawa 2006. • Propaganda PRL. Wybrane problemy, red. Piotr Semkow, Gdańsk 2004. • Seklecka Aleksandra, Polityka – media – manipulacja medialna. Przypadek Polski po 1989 roku, Toruń 2011. • Seklecka Aleksandra, Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń 2017. • Trembicka Krystyna, Wrogowie w myśli politycznej Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Lublin 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładzie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.