Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do badań politologicznych z elementami informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2051-PL-S1-1-WBPzI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do badań politologicznych z elementami informatyki
Jednostka: Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019)
Grupy: Politologia I stopnia - 1 rok - studia stacjonarne - sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

30 godzin dydaktycznych w semestrze, po dwie godziny dydaktyczne (1,5 godz. zegarowej) w tygodniu; dodatkowo student może skorzystać z 1 godz. zegarowej konsultacji dydaktycznych w tygodniu podczas dyżuru oraz krótkich i konkretnych konsultacji mejlowych.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:

zróżnicowany w zależności od zdolności intelektualnych i organizacyjnych studenta.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania.

zróżnicowany w zależności od zdolności intelektualnych i organizacyjnych studenta.

Efekty uczenia się - wiedza:

Zrozumienie i znajomość naukowej perspektywy w poznaniu rzeczywistości, posiadanie wiedzy na temat roli nauki i wiedzy teoretycznej w życiu człowieka; znajomość podstawowych metod badawczych oraz założeń metodologicznych na gruncie politologii; wiedza jak pozyskiwać, gromadzić i przetwarzać materiał badawczy, jak przygotować się do przeprowadzenia prostego projektu badawczego, jak konstruować przypisu i bibliografię

Efekty uczenia się - umiejętności:

Umiejętność wykonywanie kwerendy bibliotecznej, posługiwanie się źródłami, ich zbiorami, wyszukiwarkami internetowymi, obsługa komputera i pakietów typu Office, czytanie ze zrozumieniem, samodzielne opracowywanie zagadnień merytorycznych, syntetyzowanie wiedzy, wykonywanie notatek, przeprowadzenie analizy porównawczej, szukanie analogii, analizowanie literatury i wyników badań.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student rozumie potrzebę pogłębienia wiedzy i wykształcenia nowych, umiejętności, a także ma świadomość potrzeby rozwoju osobistego, potrafi wypowiadać się na forum publicznym, zabierać głos w dyskusji, bronić swojego stanowiska w obliczu krytycznej polemiki, nabywa umiejętność abstrahowania i krytycznego myślenia, potrafi pracować indywidualnie i zespołowo, rozumie potrzebę ochrony własności intelektualnej i wie jak z niej legalnie korzystać.

Metody dydaktyczne:

Pogadanka polegająca na omawianiu poszczególnych zagadnień przez studentów z elementami wprowadzającego wykładu konwersatoryjnego i opisu niezbędnych zagadnień teoretycznych (kategorii), dyskusja na temat wybranych problemów, ćwiczenia praktyczne przy wykorzystaniu wspomagania komputerowego.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- pomiaru w terenie
- projektu

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę badań naukowych, pisarstwa naukowego, charakteru wiedzy teoretycznej oraz pokazanie zasad organizacji warsztatu każdego początkującego badacza.

Pełny opis:

Zakres tematyczny obejmuje takie zagadnienia jak:

rzeczywistość i formy jej poznania; koncepcje wiedzy; nauka i jej cele oraz założenia; relacje między: opisem, zrozumieniem, wyjaśnieniem i przewidywaniem; nomologiczno-dedukcyjny schemat wyjaśniania; podział dyscyplin nauki; politologia jako nauka społeczna; relacje między pojęciem, nazwą i desygnatem; twierdzenia i teorie naukowe, konceptualizowanie pojęć w nauce; definicja i jej rodzaje; terminy teoretyczne a obserwacje empiryczne; problem i pytanie badawcze jako podstawowe elementy badania; rodzaje pytań, hipotezy badawcze; zmienne: niezależne, zależne, kontrolne; związki między zmiennymi; jednostka analizy; konstruowanie planu badawczego; błąd ekologizmu; pojęcie metody badawczej; metody, techniki i narzędzia badawcze; rodzaje metod stosowanych w politologii; charakterystyka i zastosowanie metod: instytucjonalnej, porównawczej; klasyfikacje i typologie jako narzędzia porządkujące badaną rzeczywistość; charakterystyka i zastosowanie metod: systemowej, sondażowej; konstruowanie kwestionariusza; rodzaje pytań; dobór próby; literatura przedmiotu, kwerenda biblioteczna, podział i rodzaje źródeł, zasady przygotowywania bibliografii; co to jest przypis i kiedy go stosujemy; rodzaje przypisów; różnica pomiędzy przypisem a odsyłaczem bibliograficznym; relacja między przypisami a bibliografią; badanie tenorowe jako przykład badań jakościowych; obserwacja i jej rodzaje; zbieranie i gromadzenia materiału badawczego; kodowanie obserwacji; przetwarzanie danych jakościowych; poziomy pomiaru zmiennych; zapis i kodowanie danych; arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do gromadzenia i przetwarzania danych; podstawowa statystyczna analiza danych; miary tendencji centralnych i rozproszenia; rodzaje i charakter prac naukowych; odczyt-referat-prezentacja; konspekt; plan pracy; formy prac zaliczeniowych: recenzja, esej, raport, opracowanie, referat; standardy edycyjne prac pisemnych.

Literatura:

R. Backer i inii, Metodologia badań politologicznych, Warszawa 2016.

J.M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2012.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2013.

A. Chodubski, Wstęp do badan politologicznych, Gdańsk 2011.

C. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

J. Karpiński, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2006.

T. Klementewicz, Rozumienie polityki. Zarys metodologii nauki o polityce, Warszawa 2011.

T. Klementewicz, Spór o model metodologiczny nauki o polityce, Warszawa 1991.

B. Krauz-Mozer, Teorie polityki. Założenia metodologiczne, Warszawa 2007.

A. Łuszczyński, Podstawy metodologiczne badań politologicznych, Rzeszów 2005.

D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, Warszawa 2013.

D. Marsch, G. Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Kraków 2006.

S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2006.

A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004.

M. Pierzgalski, Metody ilościowe w badaniu systemów wyborczych. Na przykładach z państw Azji Wschodniej, Łódź 2012.

A. Sułek, Sondaż polski. Przygarść rozpraw o badaniach ankietowych, Warszawa 2001.

B. Sowińska, Przypisy, powołania i bibliografia załącznikowa, Bydgoszcz 2013.

M. Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.

J. Sztumski,Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999.

W. Phillips Shively, Sztuka prowadzenia badań politycznych, Poznań 1997.

J. Walkenbach, Excel 2003 PL. Biblia, Helion 2004.

G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński, Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa 2007.

W. Żebrowski, Badanie polityki. Ogniwa procesu badawczego na studiach politologicznych, Olsztyn 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Ogólnym warunkiem zaliczenie jest aktywny udział w zajęciach będący konsekwencją zapoznania się studentów z obowiązującą literaturą w kontekście wymaganych zagadnień oraz napisanie kolokwium końcowego.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)