Integracja europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2052-BW-N1-2-IE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Integracja europejska |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: |
Bezpieczeństwo wew. - I st - przedmioty do wyboru - niestacjonarne Bezpieczeństwo wewnętrzne I stopnia - 2 rok - niestacjonarne - sem. zim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Dla pełnego opanowania treści objętych przedmiotem integracja europejska student powinien posługiwać się terminologią z zakresu teorii państwa i prawa oraz posiadać ogólną wiedzę na temat historii integracji europejskiej oraz historii powszechnej po II wojnie światowej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Przedmiot ma wartość 4 pkt. ECTS. 4 x min. 30 h = min. 120 h Aby Student uzyskał zaliczenie z przedmiotu, niezbędny jest następujący nakład pracy: - aktywne uczestnictwo w zajęciach (15 h); - praca indywidualna (czytanie literatury, przygotowanie i uzupełnianie notatek, zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, powtarzanie materiału); - udział w projekcie grupowym (5 h); - przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie. |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Student definiuje podstawowe pojęcia związane z integracją europejską. 2. Student wylicza i opisuje główne etapy w rozwoju integracji europejskiej. 3. Student zna podstawowe instytucje UE (ich skład, kompetencje, proces podejmowania decyzji). 4. Student wylicza i opisuje podstawowe formy integracji europejskiej oraz potrafi wymienić i opisać etapy przygotowania do członkostwa Polski z Unią. 5. Student opisuje podstawowe akty prawne UE i główne postanowienia traktatowe. 6. Student prezentuje i opisuje wybrane polityki UE oraz podaje ich zastosowanie praktyczne. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Student identyfikuje podstawowe wydarzenia oraz formy integracji europejskiej. 2. Student potrafi wyróżnić podstawowe etapy przygotowania do członkostwa Polski z Unią Europejską i na tej podstawie określać etapy przygotowania państw aktualnie starających się o akcesję. 3. .Student łączy fakty i swoją wiedzę w ciąg przyczynowo-skutkowy. 4. Student potrafi dokonać analizy aktualnych wydarzeń w UE i je umiejscowić w kontekście swojej wiedzy. 5. Student klasyfikuje i rozpoznaje podstawowe akty prawne UE. 6. Student analizuje postanowienia dokumentów stanowiących podstawę integracji i Unii Europejskiej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Student jest w stanie praktycznie wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności, zwłaszcza podczas pracy w grupie. |
Metody dydaktyczne: | 1. Wykład problemowy i konwersatoryjny. 2. Prezentacja multimedialna. 3. Aaliza bieżących wydarzeń i doniesień medialnych z zakresu integracji europejskiej. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych mechanizmów rządzących procesami związanymi z integracją europejską. W trakcie jego trwania omówione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z genezą integracji europejskiej, funkcjonowaniem głównych instytucji, procesem decyzyjnym, systemem prawnym, wybranymi politykami Unii Europejskiej oraz członkostwem w UE. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przybliżenie problematyki integracji europejskiej w aspekcie teoretycznym (m.in. definicji, form oraz koncepcji). Ponadto omówione zostaną najważniejsze etapy rozwoju Unii Europejskiej, z uwzględnieniem kolejnych zmian traktatowych. W kolejnym bloku tematycznym przedstawione zostaną instytucje UE (sposób wyłaniania, skład, kompetencje, proces podejmowania decyzji). Następnie omówione zostaną najważniejsze polityki UE (m.in. polityka gospodarczo-walutowa, stosunki zewnętrzne, polityka spójności wraz z funduszami pomocowymi) oraz proces rozszerzania. |
Literatura: |
www.europa.eu teksty TUE i TfUE Literatura podstawowa: 1. Ahlt M., Szpunar M., Prawo europejskie, wyd. 5, Warszawa 2011 2. Maliszewska-Nienartowicz J., System instytucjonalny i prawny Unii Europejskiej, Toruń 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Barcik J., Wentkowska A., Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, Warszawa 2008 2. Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2008 3. Galster J. (red.) Podstawy prawa Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, Toruń 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wynik egzaminu pisemnego. 2. Projekt grupowy. 2. Udział i aktywność w dyskusji. Pytania dot. indywidualnego zaliczenia (w tym m.in. warunki indywidualnego zaliczenia w związku z przyznaną IOS czy przepisaniem oceny) należy zgłaszać najpóźniej w przeciągu miesiąca od rozpoczęcia semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.