Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2052-BW-N2-1-AK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: |
Bezpieczeństwo wewnętrzne II stopnia - 1 rok - niestacjonarne - sem. zim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 10 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 29 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1 |
Efekty uczenia się - wiedza: | S2A_W02 Ma uporządkowaną wiedzę o procesach i strukturach społecznych istotnych z punktu widzenia nauk o bezpieczeństwie. S2A_W02 S2A_W03 Ma rozszerzoną wiedzę na temat możliwych zagrożeń na linii jednostka - otoczenie społeczne. Zna najważniejsze ruchy i subkultury społeczne oraz ma wiedzę na temat zagrożeń związanych z działaniami dyskryminacyjnymi na różnym tle. S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | S2A_U01 Potrafi prawidłowo analizować i wyjaśniać zjawiska społeczne mające wpływ na zachowania człowieka i grup społecznych w życiu publicznym w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Potrafi je analizować z uwzględnieniem metod naukowych wykorzystywanych w naukach o bezpieczeństwie i innych dyscyplinach naukowych przydatnych do tego typu badań. S1A_U01 S1A_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych wykorzystywaną do badań bezpieczeństwa publicznego i po-zyskiwać dane do analizowania i porównywania stanu bezpieczeństwa i jego zagrożeń oraz zjawisk niebezpiecznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytyczne dane i metody analizy. S2A_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | S2A_K03 Rozumie znaczenie priorytetów i hierarchii dóbr w działaniach na rzecz bezpieczeństwa. Potrafi wskazać priorytety. S2A_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje komputerowe, fragmenty filmów, wycinki z gazet) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
W ramach prowadzonego kursu omówione zostaną najważniejsze koncepcje antropologii kulturowej. Przedstawione zostaną główne szkoły antropologiczne: od początków dziedziny (tradycja ewolucjonistyczna XIX w.), przez najważniejsze szkoły antropologiczne w. XX (amerykańska, brytyjska, francuska), po najważniejsze kwestie antropologii współczesnej, ujętej problemowo (pokrewieństwo, rodzina, organizacja społeczna, modernizacja, język, religia, rytuał oraz tożsamość jednostek) |
Pełny opis: |
1. Co to jest antropologia? definicja dziedziny i jej początki czym zajmuje się antropologia? antropologia społeczna a antropologia kulturowa perspektywa antropologiczna 2. Kultura problemy definicyjne dyfuzja kulturowa atrybuty kultury akulturacja i etnocentryzm subkultury i kontrkultury 3. Klasyczne nurty antropologii: ewolucjonizm początki antropologii społecznej ewolucjonizm w antropologii klasycy antropologii ewolucjonistycznej: L.H.Morgan, E.Tylor, G.Frazer 4. Klasyczne nurty antropologii: funkcjonalizm funkcje i system kultura jako pochodna biologii B. Malinowski i jego metoda badań A.Radcliffe-Brown E.Evans-Pritchard 5. Klasyczne nurty antropologii: kulturalizm kultura i osobowość F.Boas i jego uczniowie badania języka (E.Sapir, B.L.Whorf) osobowość i jej typy wyspy historii (M.Sahlins) wiedza lokalna (C.Geertz) 6. Klasyczne nurty antropologii: strukturalizm C.Levi-Straussa strukturalizm w nauce myśl nieoswojona mity i opozycje mityczne 7. Antropologia 2 poł. XX w.: antropologia dynamiczna szkoła manchesterska: M.Gluckmann, V.Turner antropologia konliktów: G.Balandier 8. Grupy ludzkie i pokrewieństwo rasa i etniczność pokrewieństwo tożsamość jednostki płeć kulturowa 9. Religia i rytuały społeczne religia jako problem antropologiczny funkcje religii mit i jego funkcje społeczne rytuały i ich funkcje 10. Teoria modernizacji M.Weber i jego koncepcja europejskie warunki modernizacji etyka protestancka i duch kapitalizmu koncepcja modernizacji T.Parsonsa |
Literatura: |
Lektury podstawowe Nowicka E., 2003 Świat człowieka – świat kultury. Warszawa. wyd. 2003 rozdziały: 6, 7, 10, 11 – w całości; oraz fragm. roz. 9: 9.6, 9.7 wyd. 2007 rozdziały: 5, 6, 10 – w całości; oraz fragm. roz. 9 i 11: 9.1, 9.2, 11.1, 11.2, 11.3 Lektury uzupełniające Deliege R., 2011 Historia antropologii. Warszawa Eller J., 2012 Antropologia kulturowa. Kraków Hann C., 2008 Antropologia społeczna. Kraków Kuper A., 2005 Kultura. Model antropologiczny. Kraków |
Metody i kryteria oceniania: |
forma zaliczenia: egzamin pisemny w formie testu termin: egzamin przeprowadzony po zakończeniu cyklu wykładów (styczeń-luty; poprawka – marzec); Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy: -zapisani są na zajęcia w syst. USOS, weryfikacja efektów: Egzamin pisemny S2A_W02 S2A_W03 ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu 1. Pytania dotyczące pojęć 2. Pytania problemowe 1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy: –podać definicję pojęcia –wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie –o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji 2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe): –podać definicję problemu i związane z nim podstawowe pojęcia –omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję –przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście –pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Za odpowiedzi można uzyskać: 0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie 0-5 pkt za każdy omówiony problem Czas trwania egzaminu – ok. 35-40 minut od podyktowania pytań Kolejność odpowiedzi – dowolna Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy. ŚCIĄGANIE ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych. Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami. Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.