Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ochrona praw człowieka a bezpieczeństwo wewnętrzne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2052-BW-N2-MON-OPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ochrona praw człowieka a bezpieczeństwo wewnętrzne
Jednostka: Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019)
Grupy: Wykłady monograficzne dla BW - niestacjonarne
Strona przedmiotu: https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot(prz_kod:2052-BW-N2-MON-OPC)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

30 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

Uzyskać elementarną wiedzę na temat standardów ochrony praw człowieka. Znać ogólnie treść Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych i Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Europejskiej Konwencji Praw Człowieka), a także drugiego rozdziału Konstytucji RP z 1997 r.; znać wybrane casusy Europejskiego Trybunału Praw Człowieka dotyczące praw zapisanych w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Poznać - również w zakresie elementarnym - problematykę dotyczącą związku pomiędzy ochroną praw człowieka a kwestią bezpieczeństwa wewnętrznego.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Posiąść elementarną umiejętność analizy współczesnych problemów praw człowieka. Szczególnie ważną umiejętnością jest zdolność odróżniania sytuacji, w których prawa człowieka odgrywają centralną rolę, od takich, w których nie wchodzą one w grę bądź też odgrywają w nich rolę drugorzędną lub marginalną. Najprościej mówiąc, chodzi tu o umiejętność określenia tego, czym są, a czym nie są prawa człowieka. Potrafić wskazać i uzasadnić, jakie korzyści dla bezpieczeństwa wewnętrznego może mieć przestrzeganie praw człowieka, a także jakie ewentualne zagrożenia może dla tego bezpieczeństwa stwarzać doktrynalne trzymanie się zasady praw człowieka.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Uznając ideę praw człowieka za podstawowy postulat dotyczący organizacji życia zbiorowego we współczesnym świecie, zwracać uwagę na różne konteksty społeczne, w jakich próbuje się tę ideę wprowadzić w życie.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wyklad problemowy, seminaryjna.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Skrócony opis:

Kurs ma przybliżyć uczestnikom problematykę związaną z ideą praw człowieka, współczesnymi standardami ich przestrzegania oraz z wpływem, jaki prawa te mogą wywierać na bezpieczeństwo w państwie.

Pełny opis:

Teamay zajęć (każde zagadnienie dotyczy jednostki składającej się z dwóch godzin dydaktycznych):

1. Czym są prawa człowieka?

2. Ochrona praw człowieka w systemie Rady Europy.

3. Prawa człowieka w Konstytucji RP z 1997 roku.

4. Ochrona praw człowieka a bezpieczeństwo wewnętrzne: szanse.

5. Ochrona praw człowieka a bezpieczeństwo wewnętrzne: zagrożenia.

Literatura:

Grażyna Michałowska, Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i Unii Europejskiej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Michał Balcerzak, Sebastian Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka. 100 podstawowych pojęć, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.

Laura Koba, Wiesław Wacławczyk (red); Prawa człowieka. Wybrane zagadnienia, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będzie czynne uczestnictwo w zajęciach (50%) oraz wynik z pisemnego sprawdzianu (50%).

Praktyki zawodowe:

Nie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)