Ochrona praw człowieka a bezpieczeństwo wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2052-BW-N2-MON-OPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona praw człowieka a bezpieczeństwo wewnętrzne |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: |
Wykłady monograficzne dla BW - niestacjonarne |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot(prz_kod:2052-BW-N2-MON-OPC) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Uzyskać elementarną wiedzę na temat standardów ochrony praw człowieka. Znać ogólnie treść Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych i Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Europejskiej Konwencji Praw Człowieka), a także drugiego rozdziału Konstytucji RP z 1997 r.; znać wybrane casusy Europejskiego Trybunału Praw Człowieka dotyczące praw zapisanych w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Poznać - również w zakresie elementarnym - problematykę dotyczącą związku pomiędzy ochroną praw człowieka a kwestią bezpieczeństwa wewnętrznego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Posiąść elementarną umiejętność analizy współczesnych problemów praw człowieka. Szczególnie ważną umiejętnością jest zdolność odróżniania sytuacji, w których prawa człowieka odgrywają centralną rolę, od takich, w których nie wchodzą one w grę bądź też odgrywają w nich rolę drugorzędną lub marginalną. Najprościej mówiąc, chodzi tu o umiejętność określenia tego, czym są, a czym nie są prawa człowieka. Potrafić wskazać i uzasadnić, jakie korzyści dla bezpieczeństwa wewnętrznego może mieć przestrzeganie praw człowieka, a także jakie ewentualne zagrożenia może dla tego bezpieczeństwa stwarzać doktrynalne trzymanie się zasady praw człowieka. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uznając ideę praw człowieka za podstawowy postulat dotyczący organizacji życia zbiorowego we współczesnym świecie, zwracać uwagę na różne konteksty społeczne, w jakich próbuje się tę ideę wprowadzić w życie. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wyklad problemowy, seminaryjna. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Kurs ma przybliżyć uczestnikom problematykę związaną z ideą praw człowieka, współczesnymi standardami ich przestrzegania oraz z wpływem, jaki prawa te mogą wywierać na bezpieczeństwo w państwie. |
Pełny opis: |
Teamay zajęć (każde zagadnienie dotyczy jednostki składającej się z dwóch godzin dydaktycznych): 1. Czym są prawa człowieka? 2. Ochrona praw człowieka w systemie Rady Europy. 3. Prawa człowieka w Konstytucji RP z 1997 roku. 4. Ochrona praw człowieka a bezpieczeństwo wewnętrzne: szanse. 5. Ochrona praw człowieka a bezpieczeństwo wewnętrzne: zagrożenia. |
Literatura: |
Grażyna Michałowska, Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i Unii Europejskiej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Michał Balcerzak, Sebastian Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka. 100 podstawowych pojęć, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010. Laura Koba, Wiesław Wacławczyk (red); Prawa człowieka. Wybrane zagadnienia, Wolters Kluwer, Warszawa 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie czynne uczestnictwo w zajęciach (50%) oraz wynik z pisemnego sprawdzianu (50%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.