Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biometeorologiczne uwarunkowania turystyki i rekreacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-BUTTIR-2-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biometeorologiczne uwarunkowania turystyki i rekreacji
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi (2012-2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu geografii, a w szczególności z meteorologii i klimatologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w wykładach - 15

- udział w ćwiczeniach - 15

- udział w konsultacjach - 5


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 15

- praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - 10

- przygotowanie do zaliczenia końcowego i obecność na zaliczeniu - 15

W sumie 75 godz. = 3 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych oraz terminologii z zakresu biometeorologii człowieka - K_W01

W2: Zna i rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące między środowiskiem atmosferycznym a organizmem człowieka - K_W02, K_W05, K_W13

W3: Zna metody statystyczne, narzędzia i techniki przetwarzania danych meteorologicznych w turystyce oraz rekreacji - K_W04, K_W11


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Umie ocenić przydatność środowiska atmosferycznego, a zwłaszcza warunków bioklimatycznych dla potrzeb turystyki i rekreacji oraz zmiany zachodzące w nim pod wpływem działalności człowieka - K_U06

U2: Potrafi przygotować opracowanie kompilacyjne z zakresu biometeorologii i bioklimatologii w języku polskim, oraz przedstawić je w formie multimedialnej podczas wystąpień publicznych na podstawie samodzielnie zgromadzonej literatury fachowej - K_U03, K_U04, K_U05

U3: Posiada umiejętność prawidłowego interpretowania i wyjaśniania zjawisk zachodzących w przestrzeni biometeorologicznej w ramach turystyki i rekreacji - K_U07


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, oraz potrzebę ustawicznego uzupełniania wiedzy o środowisku - K_K01

K2: Ma świadomość konieczności zachowań pro-zdrowotnych poszczególnych osób i całego społeczeństwa m.in. w celu ograniczenia negatywnego wpływu czynników meteorologicznych na organizm ludzki -K_K03

K3: Stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy własnej i innych -K_K08


Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z prezentacjami multimedialnymi.

Ćwiczenia laboratoryjne: doświadczenia, pomiary, analizy klimatyczne i bioklimatologiczne na podstawie zborów danych meteorologicznych, map, atlasów.


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- pomiaru w terenie

Skrócony opis:

Podstawy wiedzy o oddziaływaniu warunków pogodowych i klimatu na organizm człowieka. Zapoznanie się z konsekwencjami zmian klimatu i bioklimatu na stan zdrowia człowieka. Przyczyny zróżnicowania przestrzennego warunków bioklimatycznych w Polsce i na kuli ziemskiej.

Pełny opis:

Przedmiot, podział i historia biometeorologii. Warunki meteorologiczne a rekreacja i turystyka. Zespoły bodźców klimatycznych (fizyczne, chemiczne i biologiczne) i ich oddziaływanie na człowieka. Środowisko termiczne życia człowieka. Meteoropatologia. Fizjologiczne podstawy rekreacji i turystyki. Klimat a zdrowie i samopoczucie człowieka. Zespołowe wskaźniki biometeorologiczne, biotermiczne i bioklimatyczne. Biosynoptyczne i biometeorologiczne klasyfikacje typów pogody. Rytmy biologiczne. Bioklimat pomieszczeń. Typy bioklimatu Polski. Klimatoterapia. Metody oceny warunków pogodowych i bioklimatycznych do rekreacji i turystyki (m.in. wskaźniki biometeorologiczne, biotermiczne, bioklimatyczne i klasyfikacje warunków pogodowych). Warunki bioklimatyczne Polski oraz świata a możliwość turystyki i rekreacji.

Literatura:

a) Literatura podstawowa:

Błażejczyk K., Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, Monografie IGiPZ PAN, Warszawa.

Bogucki J., 1999, Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań.

Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., 2004, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Monografie IGiPZ PAN, 4, Warszawa.

Koźmiński C., Michalska B., 2013, Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu na potrzeby rekreacji i turystyki, Szczecin.

Kuchcik M., Błażejczyk K., Szmyd J., Milewski P., Błażejczyk A., Baranowski J., 2013, Potencjał leczniczy klimatu Polski, Wydawnictwo Sedno i IGiPZ PAN, Warszawa.

b) Literatura uzupełniająca:

Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., 1997, Bioklimatologia człowieka, Monografie IGiPZ PAN, 1, Warszawa.

Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Limanówka D., 2002, Bioklimat uzdrowisk polskich, Monografie IGiPZ PAN 3, Warszawa.

Kozłowski S., 1986, Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa.

Parsons, K.C., 2003, Human Thermal Environments: The Effects of Hot, Moderate and Cold Environments on Human Health, Comfort and Performance. Second Edition , Taylor and Francis, London.

Ebi, Kristie L.; Burton, Ian; McGregor, Glenn (Eds.), 2009, Biometeorology for Adaptation to Climate Variability and Change, Springer.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie testu do uzupełnienia, wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.

Sprawdzane efekty kształcenia: K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W11, K_W13, K_U06, K_U07

Zaliczenie ćwiczeń: oceny z ćwiczeń zaliczeniowych w postaci sprawozdań i opracowań, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność); ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.

Sprawdzane efekty kształcenia: K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W11, K_W13, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_K01, K_K03, K_K08

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)