Architektura i wizualizacja informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-OG-AWI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0328) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z dziennikarstwem i informacją naukową
|
Nazwa przedmiotu: | Architektura i wizualizacja informacji |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w języku polskim oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zainteresowanie tematyką wizualizacji wiedzy, informacji i danych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - Udział w wykładach online (synchronicznych na Microsoft Teams): 30 godz. (1 ECTS) - Praca indywidualna studenta w wykonywaniu zadań domowych: 30 godzin (1 ECTS) - Przygotowanie do prezentacji zaliczeniowej, odnoszącej się do całego zakresu materiału: 24 godzin (2 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student zna terminologię z zakresu technologii wizualizacji i projektowania informacji, W2: student ma uporządkowaną wiedzę na temat nowoczesnych technologii dotyczących wizualizacji informacji W3: student ma elementarną wiedzę w zakresie projektowania informacji i aspektów kognitywnych przy przetwarzaniu informacji |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi dobrać odpowiednie narzędzie informatyczne do przetworzenia informacji w formie graficznej U2: student umie interpretować i respektować prawa autorskie do wykorzystywanych narzędzi i zasobów informacji U3: student potrafi dokonać oceny merytorycznej zaprezentowanej informacji pod względem architektury wizualnej U3: student potrafi rozpoznać i ocenić przydatność narzędzi do wizualizacji. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student jest świadom dynamicznych zmian w rozwoju technologii informatycznych i pochodnych: wizualizacji wiedzy K2: student potrafi współpracować z otoczeniem i współdziałać w grupie K3: student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu wiedzy o nowoczesnych technologiach w zakresie projektowania i wizualizacji informacji |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu są omawiane metody i zasady projektowania i wizualizacji informacji. Ma to zapewnić użytkownikom orientację w specyfice wielkoformatowych danych, min. strukturze, zmienności, zastosowaniu. Celem jest przekazanie praktycznej wiedzy, jak w sposób efektywny dokonać graficznej prezentacji i następnie analizy wizualnej konkretnych zasobów informacyjnych i jak tę wiedzę zastosować do poszczególnych domen wiedzy. |
Pełny opis: |
Wizualizacja i projektowanie informacji jest nowym interdyscyplinarnym polem badań o wizualnej reprezentacji informacji złożonych i olbrzymich zbiorów danych. Taka wiedza przydatna jest w poprawnym rozmieszczeniu modułów tekstowo- graficznych w komunikatach medialnych, projektowaniu portali internetowych i zaawansowanej analizie danych wieloskalowych, których nie sposób zwizualizować metodami tradycyjnymi. Studenci poznają współczesne metody, technologie i problematykę wizualizacji i projektowania informacji. Seria ćwiczeń ukierunkowana jest na zdobywanie umiejętności takich jak: przygotowanie danych do analizy, wybór odpowiedniego narzędzia, analiza wizualna i poprawna prezentacja i interpretacja wyników. Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy, jak w sposób efektywny dokonać graficznej prezentacji i następnie analizy wizualnej konkretnych zasobów informacyjnych i jak tę wiedzę zastosować do poszczególnych domen wiedzy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa • V. Osińska. Wizualizacja informacji. Studium informatologiczne. UMK 2016. Dostępne on-line dla st-ów UMK: http://han3.uci.umk.pl/han/ibuk/libra.ibuk.pl/book/159941 • V. Osińska. Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. Warszawa; SBP, 2010. • D. McCandless. Piękno informacji. PWN, 2015. • A. Cairo. Functional Art, The: An introduction to information graphics and visualization. New Rider, 2013. • K. Börner. Atlas of Science. MIT Press, 2010. • Ch. Chen. Information Visualization. Beyond the Horizon. Springer, 2008. • R. Tufte. Envisioning Information. Graphics Pr, 1990. • C. Ware. Information Visualization : Perception for Design. Morgan Kaufmann, 2000. Literatura dodatkowa: David McCandless. The Visual Miscellaneum. NewYork, USA: HarperCollins Publisher, 2009. Sieciowe zasoby: http://www.wizualizacjainformacji.pl http://www.wizualizacjanauki.umk.pl http://datablog.pl http://www.cc.gatech.edu/~stasko/7450/09/courses.html http://innovis.cpsc.ucalgary.ca/ http://coitweb.uncc.edu/~jyang13/infovis2010.html |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: • uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych: K1, K4, W3-W3, U3. • wykonanie indywidualnych projektów tematycznych z wykorzystaniem poznanych narzędzi: W2, U1, U2, U3, • opanowanie zagadnień teoretycznych: W3-W3, U3. Kryteria oceniania: – za uczestnictwo i aktywność na zajęciach (4 pkt), – za przygotowanie i prezentacja projektu zaliczeniowego (6 pkt) Oceny są stopniowane wg schematu: ndst - ≤60% dst – 61%-65% dst plus -66% -70% db -71%-80% db plus – 81%-90% bdb – 91%-100% |
Praktyki zawodowe: |
nd. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.