Analiza wykluczenia społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-OG-AWS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza wykluczenia społecznego |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w języku polskim oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną uczestnika kursu 50 h 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 10 h 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 0 h. Łącznie: 100 h 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 (W07): - posiada szeroką wiedzę o porządku społecznym i systemach aksjonormatywnych rzutujących na zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego W2 (W08): posiada wiedzę o procesach formowania się i przekształcania instytucji i systemów społecznych oddziałujących na strukturę społeczną oraz zjawiska wykluczenia i integracji społecznej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 (U01): identyfikuje i trafnie interpretuje przejawy marginalizacji oraz mechanizmy reintegracji społecznej (z wykorzystaniem wiedzy socjologicznej) U2 (U03): rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w obszarze procesów wykluczenia i integracji społecznej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 (K06): dysponuje podstawowymi kompetencjami do uzupełniania wiedzy o strukturze społecznej, wykluczeniu i reintegracji społecznej |
Metody dydaktyczne: | podające: – wykład konwersatoryjny; poszukujące: – metoda seminaryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma wskazać główne obszary procesów wykluczenia i marginalizacji społecznej, pomóc w identyfikacji czynników prowadzących do tych procesów oraz w ocenie współczesnych sposobów reintegracji społecznej. |
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium uczestnicy będą wykorzystywać swą dotychczasową wiedzę i doświadczenia do rozpoznawania procesów i czynników sprzyjających wykluczeniu i marginalizacji społecznej we współczesnych społeczeństwach. Niewielkiej objętości teksty zaproponowane do dyskusji (wymienione poniżej) mają służyć rewizji popularnych opinii na temat przyczyn wykluczenia społecznego oraz efektywnych form jego ograniczania. Uczestnicy konwersatorium będą przygotowywali i prezentowali krótkie, kilkuzdaniowe stanowiska wobec kluczowego zagadnienia danych zajęć, a następnie będą porównywali argumenty uzasadniające te stanowiska. |
Literatura: |
Literatura do poszczególnych spotkań: 1. Zajęcia organizacyjne 2. Definiowanie wykluczenia społecznego Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, Art. 1, 2, 5, 6, 8, 30, 32, 64-70, 76. Frieske K., Socjologia demaskatorska, Warszawa 2012, IPiSS, s. 116-119. 3. Koncepcje wykluczenia społecznego Bauman Z., Zbędni, niechciani, odtrąceni – czyli o biednych w zamożnym świecie, Kultura i Społeczeństwo 1998, nr 2, s. 3-18. 4. Koncepcje zróżnicowania społecznego Davis K. i W. Moore, O niektórych zasadach uwarstwienia [w:] Socjologia. Lektury (red. P. Sztompka i M. Kucia), Kraków 2005, Znak, s. 437-445. Wesołowski W., Klasy, warstwy i władza, Wyd. 5, Warszawa 1980, PWN, s. 129-149. ( w Wyd. 3 i wyższych rozdział 'Funkcjonalna teoria uwarstwienia') 5. Zasady podziału dochodu narodowego Galbraith J. K., Godne społeczeństwo. Program troski o ludzkość, Warszawa 1999, Bellona, s. 55-60. 6. Równość, nierówność, wykluczenie Korten D., Świat po kapitalizmie, Łódź 2002, Obywatel, s. 89-93. Nierówni i równiejsi (red. T. Kowalik), Warszawa 2002, Fundacja Innowacja, s. 52-59. 7. Próby reintegracji społecznej Frieske K., Migotanie rzeczywistości: wieloznaczność ‘sukcesu’ programów społecznej inkluzji [w:] Utopie inkluzji (red. K. Frieske), Warszawa 2004, s. 69-83. 8. Akulturacja obcego Włoch R., ‘Laïcité nie podlega negocjacjom?’ Republikański model integracji muzułmańskich imigrantów we Francji [w:] Tożsamość i przynależność (red. M. Kempny, G. Woroniecka i P. Załęcki), Toruń 2008, UMK, s. 51-65. 9. Aksjologia w nauce a wykluczenie społeczne Hempel C., Nauka i wartości ludzkie [w:] Metodologiczne podstawy socjologii (red. P. Sztompka) Kraków 1975, s. 269-275. Gouldner A., Anty-Minotaur, czyli mit socjologii wolnej od wartości [w:] Kryzys i schizma (wybr. E. Mokrzycki) T.1, Warszawa 1984, PIW, s. 13-14. 10. Pozory reintegracji Gorzelak G. i B. Jałowiecki, Strategia rozwoju a polityka regionalna Polski [w:] Gospodarka przestrzenna i regionalna w trakcie przemian (red. W. Kosiedowski), Toruń 1995, UMK, s. 161-181. 11. Reintegracja poprzez współpracę gospodarczą Stiglitz J., Globalizacja, Warszawa 2004, PWN, s. 7-12, 46-47 i 82-83. Wolfensohn J., Wyzwanie dla naszego pokolenia,Rzeczpospolita z 24 X 2001, s. A8. 12. Praktyki wykluczania Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006, WAM, s. 112-116. 13. Praktyki wykluczania ludności wiejskiej Zabłocki G., Źródła bezrobocia na wsi, Wieś i Rolnictwo 1997, nr 3, s. 65-73. 14. Kryminalizacja ubogich Wacquant L. Więzienia nędzy, Warszawa 2009, IW Książka i Prasa, 75-96. 15. Zajęcia podsumowujące |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena zaliczeniowa będzie w równych częściach składała się z oceny poziomu przygotowania się do zajęć, aktywności oraz dwu sprawdzianów znajomości omawianych tekstów (planowanych w połowie i pod koniec zajęć). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.