Bioetyka i aksjomedycyna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-OG-BIAM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka i aksjomedycyna |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouniwersyteckie w języku polskim oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 30 godzin; - konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin; Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu – 10 godzin; - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego – 10 godzin; Łącznie: 55 godz. (2.00 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Posiada wiedzę na temat bazowych teorii etyczno-filozoficznych i potrafi umiejętnie się do nich odwoływać w procesie wnioskowania, wyjaśnienia i ocenie wybranych zagadnień, z którymi mierzy się bioetyka. Posiada znajomość nomenklatury pojęciowej właściwej dla danej teorii etyczno-filozoficznej i potrafi umiejętnie ją stosować w aktywnej/czynnej dyskusji bioetycznej. Posiada znajomość przedmiotu bioetyki w sensie szerszym i węższym, jak też znajomość genezy bioetyki, w aspekcie etyczno-filozoficznym, prawnym oraz społecznym. Posiada wiedzę na temat kluczowych problemów natury bioetycznej, ich ewolucji, jak też możliwej rozstrzygalności danego/wybranego problemu [bioetycznego]. Opisuje problematykę bioetyczną w obszarze biogenezy, bioterapii i tanatologii, tj. głównych obszarów, w których toczy się spór bioetyczny. Ma wiedzę na temat znaczenia wartościowania w bioetyce [w nawiązaniu do koncepcji, m. in. Bauchampa, Childressa i Engelhardta]. Ma zdolność argumentowania na rzecz stanowiska utylitarystycznego i personalistycznego w bioetyce, ze wskazaniem kluczowych argumentów, które przywołują przedstawiciele powyższych koncepcji bioetycznych. Posiada wiedzę, na temat antropocentrycznego i biocentrycznego modelu w bioetyce. Posiada wiedzę dotyczącą takich zagadnień, jak wartość życia, godność ludzka, natura człowieka, status osobowy człowieka, jako kwestii sytuujących się u podstaw wielu sporów bioetycznych. Ma podstawową wiedzę na temat możliwości oraz ograniczeń bioetyki w rozstrzyganiu kwestii [społecznie] dylematycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Stosuje wiedzę zdobytą na zajęciach z zakresu bioetyki [którą określono w punkcie Treści programowe/(bloki tematyczne)], w tym, m. in.: Poprawnie rozpoznaje teorie etyczno-filozoficzne i stosuje argumentację w ich ramach obowiązującą do rozstrzygania dylematów bioetycznych; Rozpoznaje i trafnie stosuje argumentację charakterystyczną dla danego typu bioetyki w otwartej dyskusji bioetycznej. Samodzielnie wnioskuje, wyjaśnia i ocenia dylematy bioetyczne, z uwagi m. in. na ich rangę, stopień złożoności i odniesienie kulturowe [tu: m. in. światopoglądowe oraz religijne]. Wskazuje korelacje występujące na linii biologia – prawo – filozofia [etyka] (tj. między naukami współtworzących bioetykę). Umiejętnie argumentuje na rzecz, m.in. wartości życia, godności ludzkiej, natury człowieka, statusu osobowego jednostki ludzkiej [tu: w oparciu o daną teorię bioetyczną, m.in. utylitarystyczną, personalistyczną, czy też np. kulturową]. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym także światopoglądowej i religijnej), jak i prawnej roli i znaczenia dylematów natury bioetycznej nie tylko w sferze teoretycznych ich rozpoznań, ale przede wszystkim ich znaczenia dla szeroko rozumianej „praktyki życiowej”, której student jest nieodrodną częścią. Znajomość linii argumentacyjnych, do których odwołują się bioetycy [w rozstrzyganiu wątpliwych moralnie kwestii natury biomedycznej] daje mu możliwość bardziej refleksyjnego opowiedzenia się za/przeciw określonej technice, bądź też technologii biomedycznej. Ma świadomość różnorakości modeli bioetycznych, jak i teorii etycznych, dzięki której bardziej refleksyjnie może analizować kwestie bioetyczne, z którymi stykamy się na, co dzień. Ma kompetencje umożliwiające „odczarowanie” dyskursu bioetycznego z argumentów nierzeczowych, często kreowanych przez środki masowego przekazu, nierzadko zaś emotywnych. |
Metody dydaktyczne: | UWAGA: W przypadku prawdopodobnego pojawienia się ograniczeń spowodowanych rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 zajęcia mogą odbywać się w formie zdalnej. W takim przypadku uczestnicy kursu otrzymają dokładne informacje (drogą mailową) o sposobie prowadzenia zajęć przed rozpoczęciem kursu, lub w trakcie jego trwania. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - oxfordzka |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z pojęciem, przedmiotem, genezą i strukturą bioetyki i aksjomedycyny w ramach szerszej myśli etyczno-filozoficznej. Zaprezentowanie wybranych/kluczowych problemów, z którymi mierzy się współczesna myśl bioetyczna na tle (współ-konstytuujących ją) nauk ścisłych, jak również nauk stosowanych. Omówienie przykładowych teorii etyczno filozoficznych w bioetyce i aksjomedycynie, takich jak, m. in.: ekocentryzm, antropocentryzm, biocentryzm, subiektywizm, obiektywizm, relatywizm, utylitaryzm, personalizm, kontraktalizm. Ukazanie istoty oraz znaczenia/roli bioetyki, w wymiarze teoretycznym i praktycznym (na wybranych przykładach). Prezentacja przewodnich pryncypiów bioetycznych, koncepcji oraz teorii etycznych aplikowanych do wyjaśniania wybranych dylematów bio/etycznych. Ukazanie korelacji na linii etyka-bioetyka-aksjomedycyna. |
Pełny opis: |
1) Wprowadzenie do filozofii moralnej: a. etyka - etos - moralność [sens i zakres za/stosowania]. b. wstępna typologia i przegląd kluczowych teorii etycznych. 2) Wprowadzenie do bioetyki: a. narodziny, geneza, rozwój i charakterystyka bioetyk/i. b. kierunki rozpoznań oraz analiz bioetycznych [biogeneza, bioterapia i tanatologia]. c. prezentacja wiodących/bazowych „zasad bioetycznych”, autorstwa m. in. Bauchampa, Childressa i Engelhardta. d. Aksjomedycyna – jako przykład sporu, o wartości w bioetyce [na przykładzie takich wartości, jak autonomia, odpowiedzialność, sprawiedliwość i zaufanie]. e. Bioetyka a eugenika. 3) Value of Life vs Santcity of Life - spór o wartość życia ludzkiego. 4) Human Liberation vs Animal Liberation - spór o naturę ludzką. 5) Bioetyka a biogeneza życia – próba implementacji kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które implikuje dynamiczny rozwój m. in. genetyki, embriologii i medycyny reprodukcyjnej. 6) Bioetyka a bioterapia – próba użycia kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które rodzi dynamiczny rozwój m. in. technologii transplantacyjnych. 7) Bioetyka a tanatologia – próba użycia kategorii bioetycznych do eksplikacji, takich zagadnień, jak np.: eutanazja (czynna i bierna), samobójstwo (wspomagane, nie-wspomagane), tj. problemów natury suicydologicznej. 8) Biojurysprudencja (zagadnienie praw i obowiązków na linii pacjent-lekarz, w tym problem autonomii pacjenta i paternalizmu lekarskiego, prawo do informacji, zagadnienie tajemnicy lekarskiej). 9) Prawo bio/medyczne i bio/technologiczne (na wybranych przykładach, m. in. problem patentów genetycznych, badań z użyciem materiału odzwierzęcego oraz ludzi, eksperymentów inwazyjnych i nieinwazyjnych, czy też zgody domniemanej) 10) Aksjomedycyna – namysł nad kluczowymi wartościami dla nauk biomedycznych (m. in. wartość zdrowia, choroby, wyleczenia). 11) „High tech” - „slow tech” – o dwojakim spojrzeniu na rozwój współczesnej wiedzy w obszarze biomedycyny; 12) Badania nad GMO – argumentacja za i przeciw; 13) Podsumowanie kursu. |
Literatura: |
Adamkiewicz M., Zagadnienie śmierci w bioetyce, Warszawa 2002; Beauchamp L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1995; Bioetyka personalistyczna, red. Tadeusz Biesaga, Kraków 2006; Bioetyka polska, red. T. Biesaga, Kraków 2004; Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007; Bołoz W., Życie w ludzkich rękach: podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997; Chyrowicz B., Bioetyka i ryzyko: argument "równi pochyłej" w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2002; Filipowicz A., Bioetyka: dialog w obronie życia, Warszawa 2002; Gillon R., Etyka lekarska: problemy filozoficzne, Warszawa 1997; Kurkowski J. L., Medycyna: bioetyka i polityka, Bielsko-Biała 2002; Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, red. M. Gałuszko i K. Szewczyk, Warszawa-Łódź 2002; Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2003; Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1994; Seroczyńska M., Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie, Kraków 2004; Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994; Tokarczyk, R. A., Prawa narodzin, życia i śmierci : etyczne problemy współczesności, Lublin 1988; Tulibacki W., Etyka i nauki biologiczne, Olsztyn 1994; Ziemiński I., Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Lublin 1999; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: - uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie niewymagające usprawiedliwienia ani odpracowania nieobecności w semestrze) - mile widziana aktywność (nie jest obowiązkowa) - zaliczenie na ocenę na podstawie testu jednokrotnego wyboru (wyłącznie z treści wykładów) Kryteria oceniania: bdb. (5,0) - od 91% db.+ (4,5) - 85-90% db. (4,0) - 71%-84% dst.+ (3,5) - 65%-70% dst. (3,0) - 51%-65% ndst. (2,0) - 0-50% Wymagany próg na ocenę dostateczną 50%+1 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Ewentualne wątpliwości zostaną wyjaśnione i uzgadniane z osobami uczestniczącymi w zajęciach podczas pierwszego spotkania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Ewentualne wątpliwości zostaną wyjaśnione i uzgadniane z osobami uczestniczącymi w zajęciach podczas pierwszego spotkania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.