Estetyka fotografii reporterskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-OG-EFR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka fotografii reporterskiej |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouniwersyteckie oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w synchronicznych zajęciach – 30 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - lektura literatury przedmiotu – 20 h - przygotowanie prezentacji – 10 h Łącznie: 60 godz. (3 pkt. ECTS) Poszczególne zajęcia z udziałem nauczyciela będą miały następujący przebieg (90 minut): - wykład, prezentacja na początku zajęć (60 min.) - dyskusja (20 min.) - podsumowanie zajęć lub prezentacja (10 min.) Link do strony moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4257 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/-ka posiada wiedzę na temat roli jaką fotografia reporterska spełnia w kształtowaniu się zjawisk współczesnej kultury oraz w zmianach jakie zachodzą w ludzkim postrzeganiu otaczającego nas świata społecznego. (A.1.W1) Student/-ka posada usystematyzowaną znajomość podstawowych rozważań filozoficznych dotyczących fotografii i rozumie na czym polegają zależności pomiędzy określonymi koncepcjami. (A.1.W2). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/-ka samodzielnie wyszukuje, analizuje i ocenia poszczególne prace fotograficzne zgodnie z wiedzą uzyskaną na zajęciach w ramach różnych koncepcji „filozofii fotografii”. (A.1.U1) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/-ka aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym poprzez uczestnictwo w wystawach fotograficznych oraz pisanie recenzji z wystaw. (A.1.K1, A1.K3.). |
Metody dydaktyczne: | Dyskusja na temat fragmentów tekstów (metoda przypadku). Mini wykłady w połączeniu z prezentacją multimedialną. Dyskusja z podziałem na role, argumentacja za i przeciw/debata. Przygotowanie prezentacji, referatów na temat fotografii z ostatniego roku. Platforma Teams: Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP3mFclR63wC8Ekck_bO5qbSQBSCC9jGVoBm6oa3zBKg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b5084f0-7a86-4428-8f2a-abe833ce96f3&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Kliknij tutaj, aby dołączyć do spotkania<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3aP3mFclR63wC8Ekck_bO5qbSQBSCC9jGVoBm6oa3zBKg1%40thread.tacv2/1665038473695?context=%7b%22Tid%22%3a%22e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324%22%2c%22Oid%22%3a%225b38b1c4-7462-4b30-a9e4-4a36f65a4573%22%7d> |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów jest zapoznanie studentów z osiągnięciami fotografii reporterskiej oraz z rolą jaka przypada jej we współczesnym świecie kultury jako medium o charakterze społecznościowym. Dlatego też będzie opierać się na teoretycznych rozważaniach dotyczących estetyki fotografii i praktycznych zajęciach polegających na analizie konkretnych dzieł fotografii reporterskiej. |
Pełny opis: |
Warsztaty z estetyki fotografii reporterskiej mają na celu dwa zadania. Pierwsze to filozoficzne spojrzenie na specyfikę medium jakim przemawia fotografia (jakie daje możliwości i do czego może posłużyć poza ściśle rozumianą sztuką wysoką). Drugim zadanie, równorzędnie pojawiającym się w ramach warsztatów jest spojrzenie na zjawiska społeczne kultury współczesnej, na dominację obrazu, na zastępowanie rzeczywistości przez sztucznie kreowany świat wizualny. Tutaj głównymi przedstawicielami będą Baudrillard, Heidegger i Flusser. W tym kontekście spróbujemy spojrzeć na fotografię nie tyle jako na medium artysty, ale na sposób przemawiania reportera do świadomości ludzkiej. W znacznej mierze rozważania będą jednak natury estetycznej, czy kulturoznawczej, a w mniejszym stopniu natury społecznej czy antropologicznej. Po części zatem teoretyczne rozważania dotyczyć będą także zrozumieniu specyfiku współczesnej kultury, choć zawsze przez pryzmat oka fotografa. Bloki tematyczne: 1. Sztuczny świat nieistniejących znaków. Baudrillard’owska koncepcja symulakrów. 2. Gdy obraz zastępuje świat. Heidegger’owska krytyka współczesności. 3. Po co filozofia fotografii? Fotografia jako miejsce walki różnych twórców symboli – Flusser i nierzeczywistość fotografii. 4. Fotografia nieestetyczna. Poza estetyczna wartość fotografii. Krakauer. 5. Rzeczy utracone czyli estetyka fotografii Soulages’a. 6. Fotografia a obiekt fotografowany. Mała historia ukryta w fotografii. Barthes. 7. Fotografia pomiędzy społecznym rytuałem a indywidualnym podglądactwem. Sontag. 8. Wielka historia w pryzmacie fotografii. Koncepcja Didi-Huberman. 9. Specyfika fotografii dokumentalnej. Rouillé. |
Literatura: |
1. J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2005. 2. Piotr Zawojski Jean Baudrillard i fotografia, Kultura Współczesna, Nr 1/2008. 3. Agnieszka Ziętek Media wobec (hiper)rzeczywistości w ujęciu Jeana Baudrillarda, [w:] Granice w kulturze, Lublin 2010, s. 370-380. 4. M. Heidegger, Czas Światoobrazu, [w:] tegoż, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1997. https://sady.up.krakow.pl/fil.heidegger.czas.swiatoobrazu.htm Wolfgang Welsch, Na drodze do kultury słyszenia, przeł. K. Wilkoszewska, [w:] Eugeniusz Wilk (pod red.), Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, Katowice Wyd. UŚ 2001, ss. 56-74. 5. 3. V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Katowice, 2004 (wybrane fragmenty) 6. V. Flusser, Ku uniwersum obrazów technicznych, przeł. A. Gwóźdź, [w:] Po kinie?..., wybór A. Gwóźdź, Kraków: Wyd. Universitas, 1994, ss. 53-67. 7. S. Kracauer, Wstęp. Fotografia. [w:] tegoż, Teoria filmu: wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe 1975, s. 26-47. 8. F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków 2007. 9. R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 2008 (fragmenty). 10. S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe 1986 (fragmenty). 11. G. Didi-Huberman, Strategie obrazów. Oko historii 1, Kraków 2011 (fragmenty). 12. A. Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2005 (fragmenty). 13. S. Sikora, Fotografia, między dokumentem a symbolizmem, Izabelin 2004 (fragmenty). 14. B. Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009. 15. Piękno w sieci : estetyka a nowe media / pod red. Krystyny Wilkoszewskiej, Kraków 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą wystawienia oceny jest: - aktywny udział w dyskusji pod koniec zajęć lub przygotowanie 10 min. prezentacji (30%) - przygotowanie prezentacji: samodzielny wybór zdjęć publikowanych w ostatnim roku, wraz z ich oceną i komentarzem w oparciu o materiał dostępny na zajęciach (70%) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.