Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Main Issues of Modern Philosophy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-OG-EN-MIMP
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Main Issues of Modern Philosophy
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Blok Programu ERASMUS+ WH
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w j. obcym na WFiNS
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

None

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

100 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: student zna podstawową terminologię odnoszącą się do filozofii nowożytnej

W2: student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych w nowożytności

W3: student zaznajomiony jest z głównymi argumentami wybranych filozofów 17, 18 i 19 stulecia na podstawie treści tekstów źródłowych

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: student potrafi zdobywać wiedzę w zakresie historii filozofii nowożytnej

U2: student potrafi analizować i interpretować teksty filozoficzne w zakresie wyznaczonym treścią kursu


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: student rozumie znaczenie problemów podnoszonych w filozofii nowożytnej

K2: student rozpoznaje historyczny rodowód problemów filozoficznych

K3: student rozpoznaje różnicę pomiędzy historią intelektualną jako taką a historią filozofii

K4: student potrafi współpracować w grupie w celu znalezienia rozwiązania problemu

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Analiza tekstów źródłowych

Dyskusja

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Kurs składa się z wykładu oraz dyskusją nad fragmentami tekstów filozoficznych i prezentuje systemy filozofii nowożytnej siedemnastego i osiemnastego stulecia oraz głóne problemy filozofii Kantowskiej oraz niemieckiego idealizmu.

Pełny opis:

Dwa wielkie systemy siedemnastowiecznej filozofii europejskiej - Kartezjusz i Leibniz - stanowiska, pojęcia, inspiracje.

Początek oświecenia francuuskiego: Rousseau, Diderot, Voltaire - pojęcie natury i natury ludzkiej, prawa naturaly, teorii społecznej, teizmu i deizmu.

Filozofia na Wyspach Brytyjskich w wieku siedemnastym i osiemnastym: Hobbes, Locke, Hume, Berkeley - empiryzm i praktyczne cele filozofii, relacja pomiędzy filozofią i religią, problem powstania społeczności, sceptycyzm.

Transcendentalizm Immanuela Kanta - zwrot kopernikański, czysty rozum, antynomie rozumu, filozofia praktyczna i różnica pomiędzy imperatywem kategorycznym i hipotetycznym, podstawowe problemy Krytyki władzy sądzenia.

Fichte i powstanie niemieckiego idealizmu; Hegla filozofia dziejów.

Literatura:

Teksty źródłowe

R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii

G.W. Leibniz, Monadologia

J.J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi

Th. Hobbes, Lewiatan

J. Locke, Rozważaniia dotyczące rozumu ludzkiego

D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego

G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego

I. Kant, Krytyka czystego rozumu

I. Kant, Prolegomena

J. G. Fichte, O powołaniu człowieka

G.W.F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów

Podręczniki z historii filozofii nowożytnej

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

uczestnictwo w wykładach (15%); aktywny udział w dyskusji (15%); dyskusja na wybrany temat odnoszący się do wykładu (35%); ustna prezentacja i dyskusja na temat wybranego systemu filozoficznego (35%) – W1- W3; U10-U2; K1-K4

Kryteria oceniania:

Właściwe użycie terminologii filozoficznej.

Wiedza na temat znaczenia poszczególnych problemów filozoficznych dla historii filozofii.

Wiedza na temat historycznego kontekstu problemów filozoficznych.

ndst - (0-49%)

dst - (50-59%)

dst plus- (60-69%)

db - (70-79%)

db plus- (80-89%)

bdb - (90-100%)

Praktyki zawodowe:

N/A

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)