Main Issues of Modern Philosophy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-OG-EN-MIMP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Main Issues of Modern Philosophy |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Blok Programu ERASMUS+ WH Zajęcia ogólnouniwersyteckie w j. obcym na WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | None |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 100 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student zna podstawową terminologię odnoszącą się do filozofii nowożytnej W2: student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych w nowożytności W3: student zaznajomiony jest z głównymi argumentami wybranych filozofów 17, 18 i 19 stulecia na podstawie treści tekstów źródłowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi zdobywać wiedzę w zakresie historii filozofii nowożytnej U2: student potrafi analizować i interpretować teksty filozoficzne w zakresie wyznaczonym treścią kursu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student rozumie znaczenie problemów podnoszonych w filozofii nowożytnej K2: student rozpoznaje historyczny rodowód problemów filozoficznych K3: student rozpoznaje różnicę pomiędzy historią intelektualną jako taką a historią filozofii K4: student potrafi współpracować w grupie w celu znalezienia rozwiązania problemu |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny Analiza tekstów źródłowych Dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs składa się z wykładu oraz dyskusją nad fragmentami tekstów filozoficznych i prezentuje systemy filozofii nowożytnej siedemnastego i osiemnastego stulecia oraz głóne problemy filozofii Kantowskiej oraz niemieckiego idealizmu. |
Pełny opis: |
Dwa wielkie systemy siedemnastowiecznej filozofii europejskiej - Kartezjusz i Leibniz - stanowiska, pojęcia, inspiracje. Początek oświecenia francuuskiego: Rousseau, Diderot, Voltaire - pojęcie natury i natury ludzkiej, prawa naturaly, teorii społecznej, teizmu i deizmu. Filozofia na Wyspach Brytyjskich w wieku siedemnastym i osiemnastym: Hobbes, Locke, Hume, Berkeley - empiryzm i praktyczne cele filozofii, relacja pomiędzy filozofią i religią, problem powstania społeczności, sceptycyzm. Transcendentalizm Immanuela Kanta - zwrot kopernikański, czysty rozum, antynomie rozumu, filozofia praktyczna i różnica pomiędzy imperatywem kategorycznym i hipotetycznym, podstawowe problemy Krytyki władzy sądzenia. Fichte i powstanie niemieckiego idealizmu; Hegla filozofia dziejów. |
Literatura: |
Teksty źródłowe R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii G.W. Leibniz, Monadologia J.J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi Th. Hobbes, Lewiatan J. Locke, Rozważaniia dotyczące rozumu ludzkiego D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego I. Kant, Krytyka czystego rozumu I. Kant, Prolegomena J. G. Fichte, O powołaniu człowieka G.W.F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów Podręczniki z historii filozofii nowożytnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: uczestnictwo w wykładach (15%); aktywny udział w dyskusji (15%); dyskusja na wybrany temat odnoszący się do wykładu (35%); ustna prezentacja i dyskusja na temat wybranego systemu filozoficznego (35%) – W1- W3; U10-U2; K1-K4 Kryteria oceniania: Właściwe użycie terminologii filozoficznej. Wiedza na temat znaczenia poszczególnych problemów filozoficznych dla historii filozofii. Wiedza na temat historycznego kontekstu problemów filozoficznych. ndst - (0-49%) dst - (50-59%) dst plus- (60-69%) db - (70-79%) db plus- (80-89%) bdb - (90-100%) |
Praktyki zawodowe: |
N/A |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.