Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Philosophy and Popular Culture

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-OG-EN-PHPC
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Philosophy and Popular Culture
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Blok Programu ERASMUS+ WH
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w j. obcym na WFiNS
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

none

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Teachers hours:

- contact hours – 20 h


Student’s individual work :

- preparing for classes (reading texts, homeworks) - 40 h

- individual assignment - 30 h

- consulting with teacher - 10 h


Total: 100 hrs. ( 4 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student knows and understands philosophical background of culture. S/he knows and understands the fundamental role of philosophical ideas for cultural works and institutions. S/he is able to indicate philosophical ideas, notions, and concepts inscribed in pop-cultural texts, and in cultural phenomena in general.

(K_W20; H2A_W09)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student finds, analyses, evaluates, selects and integrates data from written and electronic sources referring to popular culture. S/he finds, selects and identifies philosophical elements (ideas, concepts, structures) in pop-cultural works. S/he concludes discussions about them, and presents them in a written form (e.g. as a structure of concepts, mind map, short report).

(K_U01; H2A_U01)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student undertakes professional actions; plans their stages, cooperates with others, chooses ways and tools of his/her investigation. S/he presents his/her ideas to the group, initiates analytical work, discusses its results, presents group discussion results, explains them and argues for them.

(K_K02; H2A_K02)

Student participates in social and cultural life, shows interest in fresh philosophical concepts and with associating them with other area of social and cultural life. S/he particularly reads selected books and watches selected films.

(K_K04; H2A_K05)


Metody dydaktyczne:

- discussion

- analysis of empirical data

Skrócony opis:

The classes aim at finding, identifying, and analysis of philosophical ideas, concepts and structures in pop-cultural texts (in wide, (post)structural sense). The work focuses on selected films, novels, and short stories. Students work in groups.

Pełny opis:

The aim of the classes is to find and identify philosophical ideas and structures in pop-cultural texts, mainly though not exclusively in films, novels, and short stories. Using theoretical tools from structuralism, semiotics, deconstruction, phenomenology, postcolonialism, and neopragmatism, students look for the philosophical structures already known to them, but also try to identify original pop-cultural ones.

Students work in three- or four-person groups. Each group receives a unique task to fulfill. Results are discussed within groups, and among groups, and presented in form of mind map, tree of concepts or just written reports, in order to achieve wider picture consisting of work of all groups.

Classes are organised in 4-hour units.

Literatura:

1. Barthes, Roland, “Mithologies”

2. Campbell, Joseph, “The Hero with the Thousand Faces”

3. Jameson, Frederic, „Archaeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions”

4. Vogler, Christopher, “The Writer’s Journey. Mythic Structure for Writers”.

5. Žižek, Slavoj, „The Art. Of the Ridiculous Sublime”

6. Žižek, Slavoj, „Looking Awry: An Introduction to Jacques Lacan through Popular Culture”

7. Žižek, Slavoj, „The Sublime Object of Ideology”

Metody i kryteria oceniania:

Participation in analysis. Homeworks. Participation in discussion.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)