Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Virtues, vices, fiends & values – a genealogy of language of morality and ethics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-OG-EN-VVV
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Virtues, vices, fiends & values – a genealogy of language of morality and ethics
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w j. obcym na WFiNS
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

none

Całkowity nakład pracy studenta:



Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) Student

W1: has basic knowledge of concept of genealogy of morality and language of morals and ethics and hermeneutical approach to ethical studies

W2: possesses knowledge on history of basic ethical notions (ethos, morality, virtue, vice, sin, value)

W3: is acquainted with selected Polish ethical notions, evolution of their meaning, and interference with its counterparts in ancient and contemporary languages


Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) Student

U1: is able to recognize importance of evolution of moral terms

U2: is capable to present main stages of evolution of moral language in European philosphy

U3: demonstrate several examples of moral terms in Polish, English, and its own native language and their relation to classical philosophical vocabulary


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) Student

K1: understands the significance of diachronic approach in studies on language of morals

K2: understands the need for studies on moral language and its importance for shaping moral practices

K3: is well prepared to rearticulate its own vocabulary of moral terms

K4: can cooperate and communicate with persons using other sets of ethical notions


Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) - informative lecture

- case studies

- discussion


Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The lecture is an attempt to look at the historical complexity of the language of morality and the relationship of its genealogy to the formation of various ethical concepts.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The lecture is an attempt to look at the historical complexity of the language of morality and the relationship of its genealogy to the formation of various ethical concepts.

The classes will present key points in the genealogy of "stories" about good and evil, focused on central value concepts such as virtue, duty, value.

The theoretical background are the categories of genealogy and narration, borrowed from the concepts of F. Nietzsche (genealogy of morality), A. MacIntyre ("infinitely long history of ethics"), Ch. Taylor (narrative ethics, human being as a self-interpreting animal).

List of topics (due to the genealogical nature of the lecture individual threads may be developed apart the plan):

1. Categories of genealogy and narrative in ethics

2. Metaphors as tools for working on the concepts of morality and ethics: lamus - lapidarium - laboratory

3. The roots of the dictionary of European ethics: ethos, ethics, mores, arete, vice, sin

4. Review of key terms of the main ethical traditions: virtue (character ethics), good (utilitarianism), duty (deontological ethics), person (personalistic ethics), value (axiology)

5. Genealogy of the central ethical concept on the example of laziness (acedia → laziness → melancholy → depression)

6. Interlanguage interference and translational problems (przywara/vice, zgorszenie/scandal, łajdactwo /villainism etc.)

7. Provisional ethics and the concept of 'makeshift' in ethics - a case study (‘prowizorka’)

8. Etymologization (folk etymology) and its meaning for philosophy and ethics

9. Looking for language adequacy - a review of promising terms: moral vertigo, moral panic, moral disengagement. New language trends, youth slang.

10. Summary of the course and preparation for passing.

Literatura: (tylko po angielsku)

Atistotle, On virtues and vices (Περὶ Ἀρετῶν καὶ Κακιῶν).

Klibansky Raymond, Panofsky Erwin, Saxl Fritz, Saturn and Melancholy: Studies in the History of Natural Philosophy, Religion and Art.

MacIntyre A., A Short History of Ethics: A History of Moral Philosophy from the Homeric Age to the Twentieth Century.

Nietzsche F., On the Genealogy of Morality.

Silbermann Alphonse, Grovelling and Other Vices: the Sociology of Sycophancy, transl. L. Löb, Athlone Press, London 2000.

Theophrastus, On moral characters (Ἠθικοὶ χαρακτῆρες)

Zdrenka M., Morbus etymologicus? Philosophers in the element of etymologisation, “Kultura i Edukacja” Quarterly 2016, No. 2 (112), p. 128–144.

Zdrenka M., The Provisional Moral Code (la morale provisoire) or the Permanent Ethical Stop-gap? Inspiration from Descartes and Montaigne, „Ruch Filozoficzny” 2016, vol. LXXII, No. 4, p. 85–101.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Assessment methods:

- test

- activity

Assessment criteria:

Test in scale 0-30 pts plus additional points achieved for activity during lectures (1 point per 1 lecture)

Final scale:

fail 0-15 pts (50%)

satisfactory 16-18 pts (50-60%)

satisfactory plus 19-20 pts (61-66%)

good 21-23 pts (67-69%)

good plus 24-25 pts (70-83%)

very good 26 pts (>84%)

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

not applicable

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Zdrenka
Prowadzący grup: Marcin Zdrenka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Zdrenka
Prowadzący grup: Marcin Zdrenka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)