Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Archiwizacja Internetu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-AI-AI-22-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Archiwizacja Internetu
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Architektura informacji II rok s2 - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- Podstawowa znajomość obsługi komputera

- Znajomość języka angielskiego (ze względu na literaturę przedmiotu)

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny zrealizowane z udziałem nauczyciela (godz.):

- laboratorium – 15 godz.

- konsultacje – 15 godz.


Godziny na prace indywidualną studenta (godz.):

- przygotowanie do zajęć, w tym czytanie literatury – 7,5 godz.

- przygotowanie omówienia artykułu naukowego – 15 godz.

- przygotowanie projektu – 7,5 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma uporządkowaną wiedzę na temat archiwizacji Internetu i jej przebiegu oraz wykorzystywanych narzędzi – K_W03, K_W07, K_W09

W2: Zna najważniejsze projekty archiwizacji Internetu działające na świecie – K_W03, K_W07, K_W09

W3: Zna najważniejsze usługi i inicjatywy wspierające archiwizację Webu – K_W07, K_W14

W4: Posiada wiedzę na temat możliwego wykorzystania archiwalnego Webu w nauce i kulturze – K_W03, K_W09, K_W14


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi przedstawić proces archiwizacji Webu na przykładowym projekcie – K_U01, K_U14

U2: Potrafi przeszukiwać zasoby archiwalnego Webu – K_U02, K_U07

U3: Potrafi obsłużyć proste oprogramowanie do archiwizacji Webu – K_U07, K_U15

U4: Potrafi omówić wyniki badań bazujących na zasobach archiwalnego Webu – K_U01, K_U02, K_U06


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość znaczenia zasobów Webu we współczesnym świecie i ich przydatność w nauce – K_K01, K_K09, K_K10

K2: Rozumie potrzebę podejścia interdyscyplinarnego do archiwizacji Webu i wygenerowanych przez nią źródłami – K_K01, K_K09, K_K10

K3: Rozumie potrzebę gromadzenia i zachowania zasobów Webu – K_K09, K_K10

K4: Potrafi wykorzystać zasoby archiwalnego Webu w działalności naukowej i kulturowej - K_K04, K_K05


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku
- WebQuest

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Archiwizacja Webu to zjawisko towarzyszące rozwojowi Internetu od praktycznie samych jego początków. Ze względu niestały i dynamiczny charakter Sieci środowiska naukowe na całym świecie dostrzegły potrzebę zachowania jego zasobów. Metody gromadzenia i udostępniania tego rodzaju źródeł informacji są ciągle rozwijane i dostarczają coraz więcej możliwości. Zbierane od połowy lat 90. XX w. wzbudzają zainteresowanie badaczy, którzy szukają sposób efektywnego ich wykorzystania. Zajęcia mają na celu przybliżenie słuchaczom zjawiska archiwizacji Webu, najważniejszych stosowanych rozwiązań w tym zakresie, a także wykorzystaniem archiwalnego Webu w nauce.

Pełny opis:

Już na początku XXI w. Internet urósł do rangi jednego z kluczowych mediów komunikacyjnych i z biegiem lat zaczyna dominować nad pozostałymi formami przekazu. Znajduje on zastosowanie w niemal każdej dziedzinie ludzkiego życia i wciąż stara się oferować nowe możliwości. Do Webu trafia także coraz to więcej prac naukowych i artystycznych. Dzięki temu niektórzy specjaliści uznają go w całości lub tylko częściowo za osobliwe dziedzictwo kulturowe i zaczynają wykorzystywać jego zasoby w swoich badaniach. Niestety Internet cechuje się duża dynamiką i zmiennością, co często skutkuje utraceniem dostępu poszukiwanych danych. Stąd też bierze się potrzeba zachowania i zabezpieczenia jego zasobów, zarówno dla potrzeb dzisiejszych codziennych użytkowników, jak i przyszłych i obecnych badaczy. Na świecie funkcjonuje już kilkadziesiąt większych lub mniejszych archiwów Webu, a także wiele liczniejszych małych projektów archiwizacyjnych oraz inicjatyw i usługi wspierające prowadzenie takiej działalności. W ramach zajęć słuchacze zapoznają się z różnymi rozwiązaniami stosowanymi w tym dziedzinie, w tym z podstawowymi strategiami gromadzenia archiwalnego Webu lub sposobami jego udostępniania. Słuchacze nauczą się również przeszukiwać zasoby najważniejszych archiwów Internetu. Studenci będą mieli okazję zapoznać i przedstawić wyniki badań wykonywanych w oparciu o tego rodzaju źródła, a ponadto sami będą gromadzić dane cyfrowe przy wykorzystaniu prostego oprogramowania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brügger N., Archiving Websites: General Considerations and Strategies, The Centre for Internet Studies 2005, https://cfi.au.dk/fileadmin/www.cfi.au.dk/publikationer/archiving_underside/archiving.pdf,

2. Derfert-Wolf L., Archiwizacja Internetu — wprowadzenie i przegląd wybranych inicjatyw, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_derfert.pdf,

3. Gmerek K., Archiwa internetowe po obu stronach Atlantyku. Internet Archive, Wayback Machine oraz UK Web Archive, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_gmerek.pdf,

4. Gmiterek G., Archiwum internetowe – czy możliwa jest archiwizacja zasobów sieci?, http://www.biblioteki.org/artykuly/Archiwum_Internetowe_czy_mozliwa_jest_archiwizacja_zasobow_sieci-.html,

5. Information and documentation — Statistics and Quality Indicators for Web Archiving, http://netpreserve.org/resources/IIPC_project-SO_TR_14873__E__2012-10-02_DRAFT.pdf,

6. Kłębczyk F., Archiwizacja zasobów Internetu – kierunki i wyzwania, Archiwista Polski, nr 3, 2012, s. 105–112,

7. Konopa B., Reborn digital i black box – wpływ procesu archiwizacji na zasób archiwów Webu, Archiwa – Kancelarie – Zbiory, nr 10(12), 2019, s. 147-167, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AKZ/article/view/AKZ.2019.008,

8. Konopa B., Zachowanie różnorodności Sieci w archiwach Webu, Toruńskie Studia Bibliologicznem t. 12, nr 1(22), 2019, s. 45-65, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2019.003,

9. Kugler A., Beinert T., Schoger A., Archiwizacja internetu jako usługa naukowa, Biuletyn EBIB, nr 172, 2017, http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/149,

10. Nalewajska L., Archiwizowanie stron internetowych w krajach nordyckich, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_nalewajska.pdf,

11. The Web as History: Using Web Archives to Understand the Past and the Present, eds R. Schroeder, and N. Brügger, London 2017, pp. 1–20. , https://www.jstor.org/stable/j.ctt1mtz55k.6,

12. Wieniecki K., Inicjatywy archiwizacji Internetu – przegląd i ocena benchmarkingowa wybranych europejskich serwisów WWW, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia , nr 21, 2023,

13. Wilkowski M., Oddolne archiwizacje Internetu jako działania społeczne, Archiwa – Kancelarie – Zbiory, nr 6(8), 2015, s. 207-220, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AKZ/article/view/AKZ.2015.007,

14. Wilkowski M., Wayback Machine - podstawy wykorzystania, Biuletyn EBIB, nr 172, 2017, http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/148.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność i aktywność na zajęciach (możliwa jedna nieobecność) – U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4

2. Przygotowanie referatu lub prezentacji poświęconej wybranym badaniom wykorzystującym zasoby archiwalnego Webu – W1, W2, W3, W4, U1, U4, K1, K2, K3, K4

3. Prezentacja referatu/prezentacji – U1, U4, K1, K2, K3, K4

Kryteria oceniania:

1. Aktywność na zajęciach i wykonywanie zadań (do 40% oceny)

2. Przygotowanie referatu/prezentacji (do 20% oceny)

3. Prezentacja referatu/prezentacji (do 40% oceny)

Ostateczna ocena z zajęć:

5 – 90% i więcej

4+ – 80% do 89%

4 – 70% do 79%

3+ – 60% do 69%

3 – 51% do 59%

2 – 50% i poniżej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Wieniecki
Prowadzący grup: Krzysztof Wieniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Identyczne jak w części A

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Archiwistyka Webu – rozwój zagadnienia (1,5 godz.)

2. Archiwa Internetu – omówienie przykładów (1,5 godz.)

3. Projekty archiwizacji Webu – omówienie przykładów (1,5 godz.)

4. Inicjatywy wspierające archiwizację Webu (1,5 godz.)

5. Proces archiwizacji Webu (1,5 godz.)

6. Narzędzia do archiwizacji Webu (3 godz.)

7. Wykorzystanie archiwalnego Webu w nauce i kulturze (3 godz.)

Literatura:

Identyczne jak w części A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Wieniecki
Prowadzący grup: Krzysztof Wieniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Identyczne jak w części A

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Archiwistyka Webu – rozwój zagadnienia (1,5 godz.)

2. Archiwa Internetu – omówienie przykładów (1,5 godz.)

3. Projekty archiwizacji Webu – omówienie przykładów (1,5 godz.)

4. Inicjatywy wspierające archiwizację Webu (1,5 godz.)

5. Proces archiwizacji Webu (1,5 godz.)

6. Narzędzia do archiwizacji Webu (3 godz.)

7. Wykorzystanie archiwalnego Webu w nauce i kulturze (3 godz.)

Literatura:

Identyczne jak w części A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Wieniecki
Prowadzący grup: Krzysztof Wieniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Identyczne jak w części A

Literatura:

Identyczne jak w części A

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)