Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ekologia informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-AI-EI-22-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologia informacji
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Architektura informacji - II rok s1 - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w laboratoriach – 15 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- przygotowanie do laboratoriów – 15 godz.

- stworzenie projektu zaliczeniowego – 15 godz.

- czytanie literatury i przygotowanie do zaliczenia – 15 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada wiedzę o metodach budowania dobrych zasobów cyfrowych oraz potrzebach ich użytkowników - K_W02, K_W03, K_W08

W2: Posiada wiedzę dotyczącą metod i kryteriów oceny jakości zasobów cyfrowych – K_W03, K_W10

W3: Posiada wiedzę o narzędziach i strategiach wyszukiwania informacji - K_W09




Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Dobiera narzędzia wyszukiwania informacji odpowiednio do rodzaju zasobów cyfrowych – K_U07

U2: Wprawnie przeszukuje i ocenia zasoby sieciowe – K_U07

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość konieczności doboru właściwych metod i technik tworzenia dobrych zasobów cyfrowych - K_K02

K2: Potrafi dokonać wyboru narzędzi wyszukiwawczych stosownie do potrzeb informacyjnych - K_K07

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna

- projektu


Skrócony opis:

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje podstawy terminologiczne, metodologiczne i teoretyczne problemów informacyjnych i ekologii informacji we współczesnym świecie. Obejmuje też zastosowanie w praktyce badawczej perspektywy ekologii informacji zasobów sieciowych.

Pełny opis:

Laboratoria przybliżają podstawowe zagadnienia związane problemami współczesnego środowiska informacyjnego. Przedmiotem rozważań są elementy relacji pomiędzy człowiekiem a informacją w celu zapewnienia zdrowego (ekologicznego) charakteru tych relacji. Determinuje to tym samym charakter pola badawczego zorientowanego na dbałość o podstawowe cechy informacji, czyli: jakość, wiarygodność, kompletność, aktualność, relewancję oraz jej ilość (jednorazową) możliwą do przyswojenia przez człowieka w procesie percepcji informacji oraz kulturę informacyjną. Omówione zostaną również różne koncepcje ekologii informacji. Na podstawie wiedzy teoretycznej studenci zrealizują badania wybranych serwisów WWW z perspektywy ekologii informacji.

Literatura:

1. Babik W., Ekologia informacji – wyzwanie XXI wieku, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 2002, nr 1(37) s. 20-25.

2. Babik W., Ekologia informacji, Zagadnienia Informacji Naukowej 2001, nr 2(78), s. 64-70.

3. Czerwiec K., Potyrała K., Jancarz-Łanczkowska B., Uzależnienie od Internetu jako jeden z przejawów kultury instant, [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym Teoria i praktyka. Tom I, pod red. nauk. H. Batorowskiej, Kraków 2015, 128-145.

4. Ekologia informacji – nowe spojrzenie na strony WWW, [w:] W. Jachym, Ocena jakości stron WWW bibliotek państwowych wyższych szkół zawodowych z perspektywy ekologii informacji. Rozprawa doktorska, Kraków 2016 [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/708/1/Jachym_Ocena_jakosci_WWW_bibliotek.pdf.

5. FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.wdib.uw.edu.pl/attachments/article/1992/FOMO.%20Polacy%20a%20l%C4%99k%20przed%20od%C5%82%C4%85czeniem%20-%20raport%20z%20bada%C5%84.pdf.

6. Głowacka E., Ekologia informacji – sposób na choroby informacyjne? [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: http://konferencja.biblio.cm.umk.pl/fileadmin/pelne_teksty/nowy__ekologia_inf..doc [dostęp: 14 stycznia 2019].

7. Kamińska-Czubała B., Kultura informacyjna w ujęciu informatologicznym, [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka. Tom I, pod red. nauk. H. Batorowskiej, Kraków 2015, s. 160-179.

8. Korzystanie z Internetu. Komunikat z badań CBOS nr 49/2017, Warszawa 2017. [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_049_17.PDF.

9. M. Klimczok, A. Tomczyk, Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/klimczok%20tomczyk.pdf.

10. Materska K., Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.academia.edu/2269216/Rozw%C3%B3j_koncepcji_informacji_i_wiedzy_jako_zasobu_organizacji.

11. Panasiuk K., Panasiuk B., Bazyli Panasiuk, Uzależnienie od komputera i Internetu – wybrane problemy, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW 2017, nr 1, s. 59-84.

12. Uzależnienia od e-czynności wśród młodzieży: diagnoza i determinanty. Raport, oprac. M. Styśko-Kunkowska i G. Wąsowicz. Fragmenty: E-uzależnienia z perspektywy pedagogów i psychologów od: 2.2 Wyniki z perspektywy pedagogów i psychologów: s. 22-41 oraz z perspektywy młodzieży: s. 51-52 do e-gry. [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=5064290.

Metody i kryteria oceniania:

Tryb przeprowadzania egzaminów i zaliczeń w sesji letniej określi rektor do dnia 15 maja 2021 r.

Laboratorium:

1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2

2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – analiza zagadnień związanych z ekologią informacji – W2, W3, U1, U2

3. Prezentacja indywidualnych projektów oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W2, W3

Kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach (do 10% oceny)

- przygotowanie projektu (do 40% oceny)

- prezentacja projektu i odpowiedź ustna (do 10% oceny)

- wynik sprawdzianu (do 40% oceny)

Ostateczna ocena z zajęć:

5 – 90% i więcej

4+ – 80% do 89%

4 – 70% do 79%

3+ – 60% do 69%

3 – 50% do 59%

2 – 49% i poniżej

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Głowacka
Prowadzący grup: Ewa Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Głowacka
Prowadzący grup: Ewa Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Głowacka
Prowadzący grup: Ewa Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)