Ekologia informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-AI-EI-22-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia informacji |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Architektura informacji - II rok s1 - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w laboratoriach – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do laboratoriów – 15 godz. - stworzenie projektu zaliczeniowego – 15 godz. - czytanie literatury i przygotowanie do zaliczenia – 15 godz. Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę o metodach budowania dobrych zasobów cyfrowych oraz potrzebach ich użytkowników - K_W02, K_W03, K_W08 W2: Posiada wiedzę dotyczącą metod i kryteriów oceny jakości zasobów cyfrowych – K_W03, K_W10 W3: Posiada wiedzę o narzędziach i strategiach wyszukiwania informacji - K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Dobiera narzędzia wyszukiwania informacji odpowiednio do rodzaju zasobów cyfrowych – K_U07 U2: Wprawnie przeszukuje i ocenia zasoby sieciowe – K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość konieczności doboru właściwych metod i technik tworzenia dobrych zasobów cyfrowych - K_K02 K2: Potrafi dokonać wyboru narzędzi wyszukiwawczych stosownie do potrzeb informacyjnych - K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące: - laboratoryjna - projektu |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje podstawy terminologiczne, metodologiczne i teoretyczne problemów informacyjnych i ekologii informacji we współczesnym świecie. Obejmuje też zastosowanie w praktyce badawczej perspektywy ekologii informacji zasobów sieciowych. |
Pełny opis: |
Laboratoria przybliżają podstawowe zagadnienia związane problemami współczesnego środowiska informacyjnego. Przedmiotem rozważań są elementy relacji pomiędzy człowiekiem a informacją w celu zapewnienia zdrowego (ekologicznego) charakteru tych relacji. Determinuje to tym samym charakter pola badawczego zorientowanego na dbałość o podstawowe cechy informacji, czyli: jakość, wiarygodność, kompletność, aktualność, relewancję oraz jej ilość (jednorazową) możliwą do przyswojenia przez człowieka w procesie percepcji informacji oraz kulturę informacyjną. Omówione zostaną również różne koncepcje ekologii informacji. Na podstawie wiedzy teoretycznej studenci zrealizują badania wybranych serwisów WWW z perspektywy ekologii informacji. |
Literatura: |
1. Babik W., Ekologia informacji – wyzwanie XXI wieku, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 2002, nr 1(37) s. 20-25. 2. Babik W., Ekologia informacji, Zagadnienia Informacji Naukowej 2001, nr 2(78), s. 64-70. 3. Czerwiec K., Potyrała K., Jancarz-Łanczkowska B., Uzależnienie od Internetu jako jeden z przejawów kultury instant, [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym Teoria i praktyka. Tom I, pod red. nauk. H. Batorowskiej, Kraków 2015, 128-145. 4. Ekologia informacji – nowe spojrzenie na strony WWW, [w:] W. Jachym, Ocena jakości stron WWW bibliotek państwowych wyższych szkół zawodowych z perspektywy ekologii informacji. Rozprawa doktorska, Kraków 2016 [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/708/1/Jachym_Ocena_jakosci_WWW_bibliotek.pdf. 5. FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.wdib.uw.edu.pl/attachments/article/1992/FOMO.%20Polacy%20a%20l%C4%99k%20przed%20od%C5%82%C4%85czeniem%20-%20raport%20z%20bada%C5%84.pdf. 6. Głowacka E., Ekologia informacji – sposób na choroby informacyjne? [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: http://konferencja.biblio.cm.umk.pl/fileadmin/pelne_teksty/nowy__ekologia_inf..doc [dostęp: 14 stycznia 2019]. 7. Kamińska-Czubała B., Kultura informacyjna w ujęciu informatologicznym, [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka. Tom I, pod red. nauk. H. Batorowskiej, Kraków 2015, s. 160-179. 8. Korzystanie z Internetu. Komunikat z badań CBOS nr 49/2017, Warszawa 2017. [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_049_17.PDF. 9. M. Klimczok, A. Tomczyk, Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/klimczok%20tomczyk.pdf. 10. Materska K., Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.academia.edu/2269216/Rozw%C3%B3j_koncepcji_informacji_i_wiedzy_jako_zasobu_organizacji. 11. Panasiuk K., Panasiuk B., Bazyli Panasiuk, Uzależnienie od komputera i Internetu – wybrane problemy, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW 2017, nr 1, s. 59-84. 12. Uzależnienia od e-czynności wśród młodzieży: diagnoza i determinanty. Raport, oprac. M. Styśko-Kunkowska i G. Wąsowicz. Fragmenty: E-uzależnienia z perspektywy pedagogów i psychologów od: 2.2 Wyniki z perspektywy pedagogów i psychologów: s. 22-41 oraz z perspektywy młodzieży: s. 51-52 do e-gry. [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=5064290. |
Metody i kryteria oceniania: |
Tryb przeprowadzania egzaminów i zaliczeń w sesji letniej określi rektor do dnia 15 maja 2021 r. Laboratorium: 1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2 2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – analiza zagadnień związanych z ekologią informacji – W2, W3, U1, U2 3. Prezentacja indywidualnych projektów oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W2, W3 Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach (do 10% oceny) - przygotowanie projektu (do 40% oceny) - prezentacja projektu i odpowiedź ustna (do 10% oceny) - wynik sprawdzianu (do 40% oceny) Ostateczna ocena z zajęć: 5 – 90% i więcej 4+ – 80% do 89% 4 – 70% do 79% 3+ – 60% do 69% 3 – 50% do 59% 2 – 49% i poniżej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Głowacka | |
Prowadzący grup: | Ewa Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Głowacka | |
Prowadzący grup: | Ewa Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Głowacka | |
Prowadzący grup: | Ewa Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.