Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Elektroniczne tworzenie publikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-AI-ELP-1MW-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0328) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z dziennikarstwem i informacją naukową Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Elektroniczne tworzenie publikacji
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Architektura informacji I rok s2 - sem. zim. - moduł wzbogacający
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

– udział w laboratoriach – 15 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

– przygotowanie do laboratoriów – 15 godz.

– opracowanie zadania zaliczeniowego – 15 godz.

– czytanie literatury – 15 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:


W01: Wykorzystuje programy DTP tworząc własny warsztat pracy nad tekstem – K_W04,


W02: Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad projektowania edytorskiego – K_W04.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: Przygotowuje i projektuje proste materiały informacyjne i promocyjne (ulotka, papier formy, folder itp.) z wykorzystaniem zasad projektowania edytorskiego – K_U04,


U02: Potrafi zaprezentować w języku polskim efekty swojej pracy związane z wykorzystaniem programów komputerowych przeznaczonych do składu tekstu – K_U04.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: Rozumie konieczność prowadzenia long-life learning w zakresie aktualizowania wiedzy dotyczącej programów komputerowych przeznaczonych do edycji tekstu – K_K03,


K02: Inicjuje i podejmuje różnorodne zadania edytorskie, potrafi określać priorytety służące ich realizacji – K_K03.

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

– wykład kinformacyjny.

Metody dydaktyczne poszukujące:

– ćwiczeniowa,

- laboratoryjna,

– projektu.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z przygotowaniem materiałów informacyjnych lub promocyjnych przy wykorzystaniu programów desktop publishing (DTP).

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawami technologii prepress, na przykładzie profesjonalnego programu do składu tekstu firmy Adobe InDesign.

Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia składu i łamania tekstu oraz impozycji grafiki. Wprowadza podstawowe zasady i pojęcia z zakresu typografii. Celem zajęć jest przede wszystkim wykształcenie umiejętności tworzenia projektów drobnych publikacji (raport, ulotka, folder itp.) i druków akcydensowych (papier firmowy, wizytówka itp.). Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych projektów edytorskich.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

2. Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Warszawa 2006.

3. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

4. Ciechanowski J., Zasady komputerowego składania tekstów, Zielona Góra 2003.

5. Parker R.C., DTP dla opornych, Warszawa 1995.

6. Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej, Warszawa 1997.

7. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii, Gdańsk 2004.

8. Williams R., Jak składać tekst? Komputer nie jest maszyną do pisania, Gliwice 2003.

9. Williams R., Komputerowy skład tekstów. Jak to zrobić?, Gliwice 2003.

10. Williams R., Mistrzowskie stosowanie czcionek. Jak to zrobić?, Gliwice 2003.

Literatura uzupełniająca:

1. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005.

2. Cohen S., Williams R., Skanowanie i drukowanie. Jak to zrobić?, Gliwice 2003.

3. Liternet. Literatura i internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – K01, K02

2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań edytorskich – W01, W02, U01

3. Prezentacja własnego projektu edytorskiego oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W01, W02, U02

Kryteria oceniania:

– aktywność na zajęciach (do 20% oceny),

– przygotowanie projektu (do 60% oceny),

– odpowiedź ustna (do 20% oceny).

Ostateczna ocena z zajęć:

ocena bdb. – 90% i więcej

ocena db.+ – 80% do 89%

ocena db. – 70% do 79%

ocena dst.+ – 60% do 69%

ocena dst. – 50% do 59%

ocena ndst. – 49% i poniżej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Rudera
Prowadzący grup: Piotr Rudera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z tworzeniem dłuższych i zróżnicowanych pod względem zawartości publikacji, ich łamaniem oraz przygotowaniem do druku za pomocą programów do składu tekstu.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z tworzeniem publikacji (np. książki) w programie Adobe InDesign. Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia, które pozwalają stopniowo wdrażać uczestników w proces samodzielnego tworzenia oraz łamania bloku publikacji i przygotowania go do druku, poczynając od prostych tekstów do publikacji zawierających elementy bardziej zróżnicowane, jak ilustracje, tabele, teksty pomocnicze. Celem zajęć jest przede wszystkim uświadomienie złożoności działań i decyzji podejmowanych przez osobę składająca publikację, które wpływają na kształt i funkcjonalność publikacji. Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych zadań z zakresu edytorstwa.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ambrose G., Harris P., Layout - zasady / kompozycja / zastosowanie, Warszawa 2008.

2. Ambrose G., Harris P., Pre-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010.

3. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978.

4. Bierkowski T., O typografii, Gdańsk 2009.

5. Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.

6. French N., InDesign i tekst. Profesjonalna typografia w Adobe InDesign, Warszawa 2010.

7. Goliatowski J. R., Kolankiewicz M., Jak to zrobić? Naświetlanie, skanowanie, skład, Warszawa 1996.

8. Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994.

9. Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2010.

10. Hochuli J., Projektowanie książki w Szwajcarii, Kraków 1995.

11. Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe, Warszawa 1999.

12. Kamiński B., Prepress i barwy, Warszawa 1997.

13. Kwaśny A., DTP. Skład. Tworzenie plików postscriptowych. Druk. Księga eksperta, Warszawa 2002.

14. Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania, Gdańsk 2011.

15. Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, wyd. 2, Warszawa 1981.

16. Sopyło M., Estetyka książki elektronicznej, Gdynia 2008.

17. Tomaszewski A., Architektura książki, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

2. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

3. Widzieć–Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011.

4. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Ciszewska-Pawłowska
Prowadzący grup: Wanda Ciszewska-Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z tworzeniem dłuższych i zróżnicowanych pod względem zawartości publikacji, ich łamaniem oraz przygotowaniem do druku za pomocą programów do składu tekstu.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z tworzeniem publikacji (np. książki) w programie Adobe InDesign. Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia, które pozwalają stopniowo wdrażać uczestników w proces samodzielnego tworzenia oraz łamania bloku publikacji i przygotowania go do druku, poczynając od prostych tekstów do publikacji zawierających elementy bardziej zróżnicowane, jak ilustracje, tabele, teksty pomocnicze. Celem zajęć jest przede wszystkim uświadomienie złożoności działań i decyzji podejmowanych przez osobę składająca publikację, które wpływają na kształt i funkcjonalność publikacji. Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych zadań z zakresu edytorstwa.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ambrose G., Harris P., Layout - zasady / kompozycja / zastosowanie, Warszawa 2008.

2. Ambrose G., Harris P., Pre-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010.

3. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978.

4. Bierkowski T., O typografii, Gdańsk 2009.

5. Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.

6. French N., InDesign i tekst. Profesjonalna typografia w Adobe InDesign, Warszawa 2010.

7. Goliatowski J. R., Kolankiewicz M., Jak to zrobić? Naświetlanie, skanowanie, skład, Warszawa 1996.

8. Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994.

9. Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2010.

10. Hochuli J., Projektowanie książki w Szwajcarii, Kraków 1995.

11. Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe, Warszawa 1999.

12. Kamiński B., Prepress i barwy, Warszawa 1997.

13. Kwaśny A., DTP. Skład. Tworzenie plików postscriptowych. Druk. Księga eksperta, Warszawa 2002.

14. Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania, Gdańsk 2011.

15. Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, wyd. 2, Warszawa 1981.

16. Sopyło M., Estetyka książki elektronicznej, Gdynia 2008.

17. Tomaszewski A., Architektura książki, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

2. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

3. Widzieć–Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011.

4. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Ciszewska-Pawłowska
Prowadzący grup: Wanda Ciszewska-Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z tworzeniem dłuższych i zróżnicowanych pod względem zawartości publikacji, ich łamaniem oraz przygotowaniem do druku za pomocą programów do składu tekstu.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z tworzeniem publikacji (np. książki) w programie Adobe InDesign. Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia, które pozwalają stopniowo wdrażać uczestników w proces samodzielnego tworzenia oraz łamania bloku publikacji i przygotowania go do druku, poczynając od prostych tekstów do publikacji zawierających elementy bardziej zróżnicowane, jak ilustracje, tabele, teksty pomocnicze. Celem zajęć jest przede wszystkim uświadomienie złożoności działań i decyzji podejmowanych przez osobę składająca publikację, które wpływają na kształt i funkcjonalność publikacji. Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych zadań z zakresu edytorstwa.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ambrose G., Harris P., Layout - zasady / kompozycja / zastosowanie, Warszawa 2008.

2. Ambrose G., Harris P., Pre-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010.

3. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978.

4. Bierkowski T., O typografii, Gdańsk 2009.

5. Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.

6. French N., InDesign i tekst. Profesjonalna typografia w Adobe InDesign, Warszawa 2010.

7. Goliatowski J. R., Kolankiewicz M., Jak to zrobić? Naświetlanie, skanowanie, skład, Warszawa 1996.

8. Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994.

9. Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2010.

10. Hochuli J., Projektowanie książki w Szwajcarii, Kraków 1995.

11. Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe, Warszawa 1999.

12. Kamiński B., Prepress i barwy, Warszawa 1997.

13. Kwaśny A., DTP. Skład. Tworzenie plików postscriptowych. Druk. Księga eksperta, Warszawa 2002.

14. Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania, Gdańsk 2011.

15. Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, wyd. 2, Warszawa 1981.

16. Sopyło M., Estetyka książki elektronicznej, Gdynia 2008.

17. Tomaszewski A., Architektura książki, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

2. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

3. Widzieć–Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011.

4. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)