Projektowanie interfejsów wyszukiwawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-AI-PIW-2PZU-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie interfejsów wyszukiwawczych |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Architektura informacji II rok s2 - specjalności Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu Strategie wyszukiwawcze (i r. UM, sem. zimowy). |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych: 15 h 2. Czytanie literatury, przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z materiałem na platformie e-learningowej Moodle, wykonywanie zadań badawczych w małych zespołach i indywidualnie – 45 h 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (opisanie strategii wyszukiwawczej, przygotowanie projektu) – 30 h Całkowity nakład pracy studenta: 90 godz. (3 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wierdzę na temat powstania, etapów rozwoju i przemian zachodzących w ramach interfejsów wyszukiwawczych w przestrzeni cyfrowej – K_W06 W2: zna zasady działania narzędzi wyszukiwawczych oraz terminologię z nimi związaną w języku polskim i angielskim – K_W07 W3: zna trendy rozwojowe narzędzi wyszukiwawczych funkcjonujących w środowisku cyfrowym – K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: umie posługiwać się terminologią polsko- i anglojęzyczną, opisującą architekturę informacji systemów wyszukiwawczych w formie ustnej i pisemnej – K_U06 U2: umie nazwać i opisać formy wizualne interfejsów systemów wyszukiwawczych, porównać je i dokonać opisu ich funkcjonalności – K_U09 U3: umie dokonać analizy przeznaczenia, funkcjonowania i oceny interfejsów systemów wyszukiwawczych – K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: dobiera metody badawcze adekwatne do potrzeby poznania porównania i propozycji ulepszenia/usprawnienia interfejsów systemów wyszukiwawczych funkcjonujących w środowisku cyfrowym – K_K02 K2: potrafi zaproponować zmiany i ulepszenia w architekturze informacji istniejących interfejsów wyszukiwawczych, biorąc pod uwagę potrzeby użytkowników docelowych, typy indeksowanych i wyszukiwanych zasobów, potrzeby zamawiającego/administratora systemu – K_K05 K3: Ma świadomość, że funkcjonalne i użyteczne rozwiązania architektury informacji interfejsów systemów wyszukiwawczych odgrywają ważną rolę w zaspokajaniu codziennych i różnorodnych potrzeb członków społeczeństwa informacyjnego – K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Przedmiot w części realizowany przy pomocy metod kształcenia na odległość. Asynchronicznie. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w zagadnienia związane z projektowaniem architektury informacji systemów informacyjnych funkcjonujących w środowisku informacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem metody projektowania zorientowanej na użytkownika. |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w zagadnienia związane z projektowaniem architektury informacji systemów informacyjnych funkcjonujących w środowisku informacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem metody projektowania zorientowanej na użytkownika. Zaprezentowane zostaną współczesne trendy w zakresie projektowania systemów wyszukiwawczych oraz metody badania potrzeb użytkowników i administratorów systemów w tym względzie. |
Literatura: |
1. Hearst M., Search use interfaces, Cambridge, New York, 2009 2. Morville P., Callendar J., Wzorce wyszukiwania: projektowanie nowoczesnych wyszukiwarek, Gliwice 2001 3. Tudwell J., Projektowanie interfejsów: sprawdzone wzorce projektowe, Gliwice 2012 4. Daniłowicz Cz. Modele systemów wyszukiwania informacji uwzględniające preferencje użytkowników końcowych, Wrocław 1992 5. Sobecki J., Rekomendacje interfejsu użytkownika w adaptacyjnych webowych systemach informacyjnych, Wrocław 2009 6. Lewandowski d., Web search engine research, Bingley 2012 7. Wilson M. L., Search user interface design, [San Rafael] 2012 8. Kłopotek M. A., Inteligentne wyszukiwarki internetowe, Warszawa 2001 9. Skórka S., Fasety na nowo odkryte, Zagadnienia Informacji Naukowej 2/2014, s. 92-109 10. Skórka S., Strategie poszukiwania informacji w edukacyjnym systemie internetowym, Przegląd Biblioteczny 3/2005, s. 321-340 11. Skórka S., Użytkownicy systemów hipertekstowych, Kraków 2006 12. Skórka S., Wizualizacjia nawigacji w systemach typu Discovery, Toruńskie Studia Bibliologiczne, 2/2017, Dostępny w World Wide Web: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2017.021/14183 13. Malak P., Pawłowski A., Ewaluacja skuteczności systemów wyszukiwania informacji. Wyniki eksperymentu Polish Task realizowanego w ramach Conference and Labs of the Evaluation Forum (CLEF) 2012, Toruńskie Studia Bibliologiczne 1/2016. Dostępny w World Wide Web: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2016.010/10315 14. Nahotko M., Integracja wyszukiwania w zasobach informacyjnych, Przegląd Biblioteczny 2/2011, s. 192-210 15. Pamuła-Cieślak, N., Wizualizacja i prezentacja informacji w wyszukiwarkach internetowych. W: Współczesne oblicza komunikacji i informacji : problemy, badania, hipotezy, pod red. E. Głowackiej, M. Kowalskiej, P. Krysińskiego, Toruń, 2014, s. 257-268 16. Czubała-Kamińska B., Zachowania informacyjne w życiu codziennym, Warszawa 2013 17. Rudnicka P., Definicja i pomiar poczucia własnej skuteczności w odniesieniu do Internetu, Dostępny w World Wide Web: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/69372/rudnicka_definicja_i_pomiar_poczucia_wlasnej_skutecznosci_2015.pdf?isAllowed=y&sequence=1 18. P. Rudnicka, Wzorce aktywności studentów w Internecie, Psychologia Społeczna 2007, tom 2 3–4 (5), s. 214–224. 19. D. Paleczna, Aspekty projektowania i oceny systemów informacyjno-wyszukiwawczych bibliotek na początku XXI w., Dostępny w World Wide Web: https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/1531/DPaleczna_CC-BY_2016-01-11.pdf?sequence= 20. S. Skórka, APLIKACJA MOBILNA JAKO USŁUGA BIBLIOTEKI, Dostępny w World Wide Web: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4520/1/24_Skorka.pdf 21. M. Bednarski, Google staje się mobilne, Marketing w praktyce 2018, nr 1. Dostępny w World Wide Web: https://marketing.org.pl/mwp/682-google-staje-sie-mobilne |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach – K1, K2, K3 Prezentacja tematu – W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K3 Projekt zaliczeniowy: W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3 Aktywność na zajęciach – do 10% Ćwiczenia do wykonania/zadania – do 40% Projekt zaliczeniowy – do 50% (prezentacja na platformie MS Teams) 0-60% - ocena niedostateczna Pow. 60% - 70% - ocena dostateczna Pow. 70% - 75% - ocena dostateczna plus Pow. 75% - 80% - ocena dobra Pow. 80% - 90% - ocena dobra plus Pow. 90 % - ocena bardzo dobra. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła-Cieślak | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła-Cieślak | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WFINS/course/view.php?id=675 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła-Cieślak | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła-Cieślak | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3713 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Przedmiot częściowo realizowany e formie e-learningowej, asynchronicznie, z asystą osoby prowadzącej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła-Cieślak | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła-Cieślak | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3713 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Przedmiot częściowo realizowany e formie e-learningowej, asynchronicznie, z asystą osoby prowadzącej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.