Wyszukiwanie informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-AI-WSI-12-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Wyszukiwanie informacji |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Architektura informacji - I rok s1 - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość obsługi komputera i Internetu. Pozytywne zaliczenie przedmiotów: Informacja w środowisku cyfrowym (sem. 1), Otwarte zasoby edukacyjne (sem. 1), Ocena jakości informacji (sem. 1) i Systemy informacyjno-wyszukiwawcze (sem. 1). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 h w tym: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w laboratoriach – 15 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do laboratoriów – 15 godz. - przygotowanie się do zaliczenia – 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę o typach i zasadach funkcjonowania narzędzi wyszukiwawczych – K_W07 W2: Rozpoznaje różnorodne potrzeby wyszukiwawcze uczestników procesów informacyjnych – K_W08 W3: Identyfikuje kierunki rozwoju narzędzi i technologii wyszukiwawczych we współczesnym świecie – K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Dokonuje wyboru narzędzi wyszukiwawczych do potrzeb informacyjnych – K_U07 U2: Przeszukuje zasoby sieci internetowej w sposób zaplanowany i skuteczny – K_U07 U3: Selekcjonuje narzędzia i sposoby wyszukiwania informacji pod kątem zakładanych wyników wyszukiwania – K_U08 U4: Dokonuje selekcji i krytycznej oceny uzyskanych rezultatów wyszukiwania stosowanie do zakładanych potrzeb informacyjnych i celów wyszukiwawczych – K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Stosuje sieciowe narzędzia wyszukiwawcze do rozwiązywania różnorodnych rodzajów zadań wyszukiwawczych – K_K05 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia charakteryzują środowisko informacyjne Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem typów, cech, funkcji i zastosowań narzędzi wyszukiwawczych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nauka identyfikacji i wykorzystania w sposób skuteczny i kreatywny internetowego środowiska wyszukiwawczego. Przedmiot przedstawia i charakteryzuje typy i funkcje sieciowych narzędzi wyszukiwawczych, architekturę informacji współcześnie stosowanych narzędzi oraz ich trendy rozwojowe. Pozwala także poznać i stosować różnorodne strategie, metody czy taktyki wyszukiwawcze. Mają one posłużyć do wykształcenia praktycznych umiejętności wyszukiwania i selekcji różnorodnych informacji, danych i obiektów online. Wiedza nabyta w procesie dydaktycznym zostanie przełożona na praktykę dzięki szeregowi zadań i kwerend różnego rodzaju oraz wsparciu e-learningowemu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kłopotek M. A. Inteligentne wyszukiwarki internetowe, Warszawa 2001 2. Karciarz M., Dutko M., Informacja w Internecie, Warszawa 2010 3. Społeczeństwo i sieć informacyjna. Praca zbiorowa pod red. B. Sosińskiej-Kalaty i E. Chuchro, Warszawa 2012 4. Derfert-Wolf, L. Dogonić Google?, 2010. In Biblioteka w kryzysie czy kryzys w bibliotece? IV Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź, 15-17 June 2010. Biblioteka Politechniki Łódzkiej. s. 41-52.Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/handle/10760/17361#.UNGch7RFE50 5. Pulikowski A., Wyszukiwanie informacji w Internecie, [w:] Bibliotekarstwo. Nauka-Dydaktyka-Praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 449-462. 6. Pamuła-Cieślak N., Analiza czynników wpływających na jakościowe cechy wyników w wyszukiwarce Google, [w:] Toruńskie studia bibliologiczne, 2013, nr 1, s. 111-126. 7. Pamuła-Cieślak N., Efektywne wyszukiwanie w Internecie – przegląd problemów i rozwiązań, [w:] Biblioteki wobec nowych zadań, pod red. E. Głowackiej, Toruń 2004, s. 63-75 8. Dobosz K., Przeszukiwanie zasobów Internetu, Warszawa 2012. 9. Papińska-Kacperek J., Wyszukiwanie informacji w Internecie, Łódź 2006. Tryb dostępu: http://www.ki.uni.lodz.pl/~jpapkac/podstawy/wyszukiwanie.pdf 10. Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacjii ich wykorzystanie w praktyce wyszukiwarek. 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/15040/1/PODSTAWOWE_STRATEGIE_WYSZUKIWANIA_INFORMACJI.pdf 11. Szczepańska A., Strategia, heurystyka i taktyka wyszukiwania informacji. Próba uporządkowania pojęć, Przegląd Biblioteczny 2006/2, s. 165-187 12. Skórka S., Nawigacja jako strategia wyszukiwawcza w hierarchicznym systemie hipermedialnym. W: Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne. Materiały konferencyjne pod red. Cz. Daniłowicza, Wrocław 2002, s. 455-463 13. Głowacka E., Jarocki M., Kowalska M., Kurkowska E., Pamuła-Cieślak N., Współczesne źródła informacji, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214 14. Pamuła-Cieślak N., Wyszukiwanie informacji w środowisku internetowym, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214 15. Pulikowski A., Zasoby i wyszukiwanie informacji naukowej, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 507-532 Literatura uzupełniająca: 1. Gnyp P., Google za bardzo ci ufamy, W: Technologie Gazeta.pl, 2012. Tryb dostępu: http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104665,11474369,Google__za_bardzo_ci_ufamy.html 2. Sullivan D., Search 4.0: putting humans back in search, Search Engine Watch [online] 2008.Tryb dostępu: http://searchengineland.com/search-40-putting-humans-back-in-search-14086.php 3. Sosińska-Kalata B., Modele organizacji wiedzy w systemach wyszukiwania informacji o dokumentach, Warszawa 1999 4. Sonnenreich W., A History of Search Engines [online]. Wiley 1997. Tryb dostępu: http://www.wiley.com/legacy/compbooks/sonnenreich/history.html 5. Skórka S., Strategie poszukiwania informacji w edukacyjnym serwisie internetowym, Przegląd Biblioteczny 3/2005, s. 321-340 6. Sinnghal A., Stanisławski P., To, czym zajmujemy się w Google‘u to budowanie użytecznej inteligencji. Technologie Gazeta.pl 2012. Tryb dostępu: http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104665,12701537,_To__czym_zajmujemy_sie_w_Google_u__to_budowanie_uzytecznej.html 7. Kunikowski J., Google Book Search, Przegląd informacyjno-dokumentacyjny 2009/3, s. 39-46 8. Graf wiedzy: rzeczy nie słowa. [online] 15.05.2013 [dostep: 15.05.2014]. Dostępny w World Wide Web: http://googlepolska.blogspot.com/2013/05/graf-wiedzy-rzeczy-nie-sowa.html 9. Cisek S., Fajfer A., Imiołek-Stachura K., Wierzbicka J., Podstawy poszukiwania informacji w Internecie. Wybrane aspekty, W: Zawód infobroker, Warszawa 2015, s. 299-308 10. Krysiński P., Kowalska M., Pamuła-Cieślak N., Warsztat pracy infobrokera. W: Infobrokerstwo, pod red. M. Kowalskiej i T. Wojewódzkiego, Gdańsk 2015, s. 277-314 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność i aktywność studenta na zajęciach dydaktycznych (dopuszczana jedna nieobecność) – W1, W3 2. Ćwiczenia wyszukiwawcze (kwerendy) wykonywane w trakcie zajęć – W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1 3. Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności – W1, W2, W3 Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach (do 10 %) - wykonywanie ćwiczeń na zajęciach (do 30%) - kolokwium (do 60%) Ostateczna ocena z zajęć: 5 – 90% i więcej 4+ - 80-89% 4 – 70-79% 3+ - 60 – 69% 3 – 51 – 59% 2 – 50% i poniżej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kanał MS Teams (jeśli zajęcia na uczelni przewidziane są w formie zdalnej, do kontaktu): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHUDAdckJ7sTwIAUV423mPnDDQYsjDGB8UAtc8Vs0ZEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5a8d07b-1412-491a-855b-eda5901a698e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kanał MS Teams (jeśli zajęcia na uczelni przewidziane są w formie zdalnej, do kontaktu): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHUDAdckJ7sTwIAUV423mPnDDQYsjDGB8UAtc8Vs0ZEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5a8d07b-1412-491a-855b-eda5901a698e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kanał MS Teams (jeśli zajęcia na uczelni przewidziane są w formie zdalnej, do kontaktu): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHUDAdckJ7sTwIAUV423mPnDDQYsjDGB8UAtc8Vs0ZEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5a8d07b-1412-491a-855b-eda5901a698e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.