Creative writting
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-1-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Creative writting |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień dot. stylistyki, zwłaszcza stylu artystycznego (poziom szkoły średniej). Znajomość elementów dzieła literackiego, filmowego, sztuki teatralnej itp. (poziom szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Obowiązkowy udział w zajęciach - 30 h (1 ECTS). Przygotowanie się do zajęć i realizacja zadań cząstkowych - 60 h (2 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma wiedzę o funkcjonowaniu tekstu w kulturze. Ma wiedzę o strukturze różnych tekstów kultury. Wie, jakie funkcje pełnią komunikaty utrwalone w słowie lub w słowie i innych tworzywach. Wie, jakie środki stylistyczne wykorzystują twórcy tekstów literackich i użytkowych. Zna gatunki literackie i dziennikarskie (w wyborze). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Dysponuje podstawowym warsztatem pisarskim. Samodzielnie zbiera i weryfikuje informacje potrzebne do przygotowania tekstów o charakterze twórczym i użytkowym. Tworzy teksty artystyczne i użytkowe, redaguje je oraz ocenia pod względem wartości merytorycznej i/lub perswazyjnej. Posługuje się różnymi formami wypowiedzi ustnej i pisemnej, Tworzy proste formy poetyckie i narracyjne (cel: przygotowanie do pracy copywritera). Krytycznie analizuje współczesne praktyki tekstowe, docenia ich społeczne skutki. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uczestniczy we współczesnym życiu literackim i kulturalnym, wykorzystuje w tym celu także nowe media (tu: blog, wortale artystyczne). Zwraca uwagę na standardy etyczne, tworząc wypowiedzi własne. Sygnalizuje naruszenie tego rodzaju zasad w wypowiedziach osób trzecich. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia z zakresu twórczego pisania służą opanowaniu technik narracyjnych i perswazyjnych, doskonaleniu sztuki kompozycji itp. Usprawniają warsztat językowy, przyczyniając się do wzrostu kompetencji przyszłego dziennikarza, medioznawcy, analityka mediów, krytyka literackiego, publicysty, copywritera. |
Pełny opis: |
Pełny opis: Poznawanie i krytyczna analiza narracji literackich i narracji medialnych. Praktykowanie form literackich i niefikcjonalnych (krótkie opowiadanie, wiersz, piosenka, pamiętnik, esej, jednoaktówka, scenariusz, dialog, twórczość kolektywna itd.). Projektowanie i/lub tworzenie komunikatów użytkowych. |
Literatura: |
Literatura: M. Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zesp. pod redakcją E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków 2012. J. Dąbała, O twórczym pisaniu, "Teksty Drugie" 2000, nr 1-2. S. Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, przeł. A. Nowak-Młynikowska, Sopot 2016. U. Glensk i in., Jak zostać pisarzem, Warszawa 2019. http://www.writerstreasure.com/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Obowiązkowa obecność, dopuszczalne 2 nieobecności, bez względu na powód. Przekroczenie limitu absencji oznacza niedopuszczenie do zaliczenia. Osoby legitymujące się IOS powinny uczęszczać na zajęcia, ze względu na ich praktyczny wymiar. Ocena ciągła, uwzględniająca aktywność studenta/-tki w trakcie zajęć (zaangażowanie w analizę przypadków, znajomość lektur kontekstowych weryfikowana stopniem wykorzystania aparatury pojęciowej w trakcie analiz, udział w dyskusji itp.). Aktywność i zaangażowanie może skutkować podniesieniem semestralnej noty o 0,5 stopnia. Na ocenę końcową składa się średnia ocen uzyskanych za realizację ćwiczeń, projektu, analizę komunikatów opublikowanych na platformie Moodle i poza nią. Punkty ujemne: - 0,5 stopnia za każde niewykonane w terminie zadanie. Brak zadania cząstkowego = ocena ndst na koniec semestru. Skala ocen: pow. 50% dst pow. 65% dst+ pow. 75% db pow. 83% db+ pow. 90% bdb Uwaga! Jeśli uznam, że Państwo nie znają pojęć i kategorii analitycznych, narzędziem weryfikującym ww. przypuszczenie będzie niezapowiedziany quiz... |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mateja | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mateja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mateja | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mateja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mateja | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mateja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.