Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Creative writting

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-1-CW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Creative writting
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość zagadnień dot. stylistyki, zwłaszcza stylu artystycznego (poziom szkoły średniej).

Znajomość elementów dzieła literackiego, filmowego, sztuki teatralnej itp. (poziom szkoły średniej).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Obowiązkowy udział w zajęciach - 30 h (1 ECTS).

Przygotowanie się do zajęć i realizacja zadań cząstkowych - 60 h (2 ECTS).

Efekty uczenia się - wiedza:

Ma wiedzę o funkcjonowaniu tekstu w kulturze.


Ma wiedzę o strukturze różnych tekstów kultury.


Wie, jakie funkcje pełnią komunikaty utrwalone w słowie lub w słowie i innych tworzywach.


Wie, jakie środki stylistyczne wykorzystują twórcy tekstów literackich i użytkowych.


Zna gatunki literackie i dziennikarskie (w wyborze).

Efekty uczenia się - umiejętności:

Dysponuje podstawowym warsztatem pisarskim.


Samodzielnie zbiera i weryfikuje informacje potrzebne do przygotowania tekstów o charakterze twórczym i użytkowym.


Tworzy teksty artystyczne i użytkowe, redaguje je oraz ocenia pod względem wartości merytorycznej i/lub perswazyjnej.


Posługuje się różnymi formami wypowiedzi ustnej i pisemnej,


Tworzy proste formy poetyckie i narracyjne (cel: przygotowanie do pracy copywritera).


Krytycznie analizuje współczesne praktyki tekstowe, docenia ich społeczne skutki.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Uczestniczy we współczesnym życiu literackim i kulturalnym, wykorzystuje w tym celu także nowe media (tu: blog, wortale artystyczne).


Zwraca uwagę na standardy etyczne, tworząc wypowiedzi własne. Sygnalizuje naruszenie tego rodzaju zasad w wypowiedziach osób trzecich.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku
- SWOT
- WebQuest

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia z zakresu twórczego pisania służą opanowaniu technik narracyjnych i perswazyjnych, doskonaleniu sztuki kompozycji itp. Usprawniają warsztat językowy, przyczyniając się do wzrostu kompetencji przyszłego dziennikarza, medioznawcy, analityka mediów, krytyka literackiego, publicysty, copywritera.

Pełny opis:

Pełny opis:

Poznawanie i krytyczna analiza narracji literackich i narracji medialnych.

Praktykowanie form literackich i niefikcjonalnych (krótkie opowiadanie, wiersz, piosenka, pamiętnik, esej, jednoaktówka, scenariusz, dialog, twórczość kolektywna itd.).

Projektowanie i/lub tworzenie komunikatów użytkowych.

Literatura:

Literatura:

M. Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zesp. pod redakcją E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków 2012.

J. Dąbała, O twórczym pisaniu, "Teksty Drugie" 2000, nr 1-2.

S. Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, przeł. A. Nowak-Młynikowska, Sopot 2016.

U. Glensk i in., Jak zostać pisarzem, Warszawa 2019.

http://www.writerstreasure.com/

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność, dopuszczalne 2 nieobecności, bez względu na powód. Przekroczenie limitu absencji oznacza niedopuszczenie do zaliczenia. Osoby legitymujące się IOS powinny uczęszczać na zajęcia, ze względu na ich praktyczny wymiar.

Ocena ciągła, uwzględniająca aktywność studenta/-tki w trakcie zajęć (zaangażowanie w analizę przypadków, znajomość lektur kontekstowych weryfikowana stopniem wykorzystania aparatury pojęciowej w trakcie analiz, udział w dyskusji itp.). Aktywność i zaangażowanie może skutkować podniesieniem semestralnej noty o 0,5 stopnia.

Na ocenę końcową składa się średnia ocen uzyskanych za realizację ćwiczeń, projektu, analizę komunikatów opublikowanych na platformie Moodle i poza nią.

Punkty ujemne: - 0,5 stopnia za każde niewykonane w terminie zadanie.

Brak zadania cząstkowego = ocena ndst na koniec semestru.

Skala ocen:

pow. 50% dst

pow. 65% dst+

pow. 75% db

pow. 83% db+

pow. 90% bdb

Uwaga! Jeśli uznam, że Państwo nie znają pojęć i kategorii analitycznych, narzędziem weryfikującym ww. przypuszczenie będzie niezapowiedziany quiz...

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mateja
Prowadzący grup: Magdalena Mateja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mateja
Prowadzący grup: Magdalena Mateja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mateja
Prowadzący grup: Magdalena Mateja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)