Edytorstwo tekstów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-1-ET |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo tekstów |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność podstawowej obsługi komputera, znajomość podstaw działania edytorów tekstu. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta wynosi 60 h (2 ECTS) (w tym 30 h uczestnictwa w laboratorium oraz 30 h pracy własnej służącej przygotowaniu się do zaliczenia). |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W04 Zna i rozumie współczesne dylematy wiązane z komunikowaniem się i zagrożeniami wynikającymi z korzystania z mediów, ze szczególnych uwzględnieniem nowych technologii komunikacyjnych: Student posiada wiedzę na temat kolejnych etapów przygotowania tekstu - od napisania do druku. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U06 Planuje i organizuje pracę indywidualną oraz w zespole badawczym, projektowym, redakcyjnym: Student potrafi opracować tekst do celów wydawniczych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści: Student potrafi krytycznie spojrzeć na tworzony przez siebie tekst K_K02 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych: Student ma świadomość konieczności samokształcenia. |
Metody dydaktyczne: | Laboratorium - praca przy komputerze pod kierunkiem prowadzącego zajęcia. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą opanowaniu praktycznej umiejętności opracowania wydawniczego tekstów. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: podstawowa terminologia. 2. Edytorstwo dzieł literatury pięknej a redakcja współczesnego piśmiennictwa nieliterackiego (zwłaszcza dziennikarskiego, naukowego i in.). 3. Zasady korekty – system znaków korektorskich. 4. Korekta a redakcja techniczna. 5. Sporządzanie poprawnego aparatu krytycznego – systemy przypisów. 6. Oprogramowanie wykorzystywane w komputerowym opracowaniu tekstu – przegląd. 7. Podstawy typografii. 8. Redakcja techniczna tekstu zasadniczego, przypisów, spisów treści, tabel oraz materiałów ilustracyjnych. 9. Skład tekstu (ze szczególnym uwzględnieniem najczęściej pojawiających się w trakcie łamania tekstu trudności i błędów oraz metody ich eliminowania). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, przeł. D. Dziewońska, Kraków 2007. Cendrowska P., O sztuce komputerowego składania tekstów, Warszawa 2007. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2001 Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, przeł. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2006. Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1981. Wheeler S.G., Wheeler G.S., Typografia komputerowa, Warszawa 1996. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. Słownik wydawcy, oprac. B. Kalisz, Warszawa 1997. Mostowik P., Żukowski W., Ustawa o języku polskim. Komentarz, Warszawa 2001. Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest (1) systematyczna obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz (2) wykonanie (podczas zajęć) pracy zaliczeniowej, polegającej na przygotowaniu redakcyjnym artykułu naukowego oraz doprowadzeniu go do postaci umożliwiającej druk wydawniczy. Ocena uzyskana z pracy zaliczeniowej jest jednocześnie oceną końcową z zajęć. Prace oceniane są wg następującej skali: - niedostateczny (2) 0-45,0 p. (≤50%, brak zaliczenia) - dostateczny (3) 45,5-54,0 p. (50,6%) - dostateczny+ (3,5) 54,5-63,0 p. (60,6%) - dobry (4) 63,5-72,0 p. (70,6%) - dobry+ (4,5) 72,5-81,0 p. (80,6%) - bardzo dobry (5) 81,5-90,0 p. (90,6%) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR LAB
CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Michał Krajkowski, Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Michał Krajkowski, Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Michał Krajkowski, Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.