Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kompetencje medialne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-1-MK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kompetencje medialne
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Efekty uczenia się - wiedza:

• Zna i potrafi definiować pojęcia z zakresu mediów, komunikowania medialnego i poszczególnych rodzajów i form komunikatów;

• Zna i wyróżnia elementy języka mediów;

• Zna podstawy teoretyczne oraz zasady kompozycji przekazu np. fotograficznego, filmowego, itp.;

• Zna podstawowe modele i techniki komunikowania medialnego;

• Zna mechanizmy psychologicznego oddziaływania mediów na odbiorcę i potrafi je dostrzec;

• Zna metody i narzędzia wyszukiwania informacji w mediach, przy wykorzystaniu różnych urządzeń i materiałów medialnych;

• Posiada podstawową wiedzę o warsztacie oraz procesach tworzenia różnych rodzajów i form medialnych, występujących w prasie, radiu, telewizji, filmie, Internecie.




Efekty uczenia się - umiejętności:

• Dostrzega i analizuje kierunki rozwoju mediów, konsekwencje społeczno – cywilizacyjne i edukacyjne;

• Dostrzega i potrafi interpretować znaczenie przekazów medialnych dla rozwoju cywilizacji oraz kształtowania dziedzictwa kulturowego;

• Potrafi zidentyfikować i uzasadnić wpływ mediów na różne aspekty życia współczesnego człowieka oraz przemiany cywilizacyjne i procesy globalizacji;

oraz potrafi wyjaśnić znaczenie i celowość użycia określonych środków (np. kolor, kształt, znak, proporcje, itp.);

• Potrafi nazwać i scharakteryzować różne formy przekazów medialnych (słowne, obrazowe, dźwiękowe, multimedialne...);

• Potrafi wyróżniać, porównywać i charakteryzować cechy dowolnych przekazów medialnych, rozumiejąc i uzasadniając dobór formy do treści przekazu;

• Potrafi interpretować przekazy werbalne i niewerbalne;

• Potrafi stosować w praktyce wybrane modele i techniki komunikowania medialnego;

• Zna i potrafi odróżniać oraz objaśniać metody oddziaływania stosowane w mediach zwłaszcza perswazji i manipulacji;

• Potrafi wskazać płynące z mediów zagrożenia dla psychicznego i wychowawczego rozwoju człowieka (przemoc, agresja, gry komputerowe);

• Dostrzega i ma świadomość roli mediów w rozwijaniu osobowości, kształtowaniu postaw oraz kreowaniu autorytetów i wzorców zarówno racjonalnych jak i wirtualnych;

• Dostrzega i potrafi scharakteryzować role oraz funkcje reklamy, objaśnić jej oddziaływanie;

• Potrafi dokonywać analizy i porównania informacji oraz stanowisk przedstawionych w programach informacyjnych, publicystycznych, dokumentalnych;

• Odróżnia obrazy przedstawiające fikcję od obrazów rzeczywistości w różnych rodzajach komunikatów medialnych, potrafi je objaśniać;

• Potrafi dostrzec, analizować i opisywać wielowarstwowość oraz wieloznaczność przekazów medialnych, rozpoznając też odpowiednie elementy języka danego rodzaju mediów.

• Dostrzega i potrafi scharakteryzować rolę mediów; drukowanych, radia, telewizji, filmu, Internetu jako źródła wiedzy i kształtowania postaw;

• Docenia znaczenie języka dla rozumienia przekazów werbalnych i mowy ciała do właściwej autoprezentacji;

• Potrafi czytać i analizować różne formy prezentacji graficznych;

• Potrafi analizować i wyciągać wnioski z recenzji komunikatów medialnych;

• Potrafi kategoryzować i wartościować informacje, a także radzić sobie z ich nadmiarem;

• Potrafi rozpoznać rodzaj i charakter, a także adresata dowolnego komunikatu medialnego (książki, audycji radiowej, programu telewizyjnego, filmu, portalu internetowego) oraz wskazać jego wartości użytkowe;

• Potrafi formułować własne opinie na określony temat, wykorzystując przekazy medialne jako źródło wiadomości i cudzych opinii.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

• Potrafi kontrolować swój kontakt z mediami, aby nie ulegać nadmiernej fascynacji i uzależnieniom medialnym;

• Wykorzystuje do różnych zadań urządzenia medialne służące do rejestrowania, przetwarzania i udostępniania dowolnych komunikatów medialnych.



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- oxfordzka
- pomiaru w terenie
- projektu
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku
- SWOT

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Współczesny „homo mediens”, istota będąca pod potężną presją mediów, musi umieć radzić sobie z potęgą mediów, tak aby być „ponad”, a nie „pod” nimi. Stąd niezbędne jest kształtowanie kompetencji medialnych każdego człowieka, niezależnie od wieku, płci, miejsca zamieszkania, klasy społecznej itp.

Pod pojęciem "kompetencji medialnych" należy rozumieć zdolność do świadomego, krytycznego i wartościującego odbioru i współtworzenia mediów.

Na owe kompetencje składa się kilka zakresów:

• kompetencje z zakresu teorii mediów,

• kompetencje w zakresie języka i komunikowania medialnego,

• kompetencje dotyczące odbioru komunikatów medialnych,

• kompetencje dotyczące korzystania z mediów,

• kompetencje dotyczące tworzenia komunikatów medialnych.

Ważne jest także zwiększanie i indukowanie w człowieku poczucia własnej wartości, dzięki czemu zyskuje on świadomość, że jest cenniejszy od każdej, nawet najlepszej, najbardziej wydajnej maszyny.

Pełny opis:

Kompetencje medialne to strategiczne i kluczowe kompetencje dla każdego człowieka w społeczeństwie informacyjnym, medialnym, sieciowym.

Ich kreowanie i wzmacnianie będzie realizowane w oparciu o następujące moduły tematyczno-problemowe:

1. Jak korzystamy z informacji?

2. Relacje i role w komunikacji.

3. Język mediów.

4. Jak kreatywnie korzystać z mediów?

5. Etyka w komunikowaniu i w mediach.

6. Bezpieczna komunikacja, bezpieczeństwo w mediach.

7. Wybrane aspekty prawne działania mediów.

8. Wybrane aspekty ekonomiczne działania mediów.

Literatura:

"Katalog kompetencji medialnych", https://www.nina.gov.pl/media/102368/cyfrowa-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-katalog-kompetencji-medialnych-i-informacyjnych.pdf

J. Miąso, "Kompetencje medialne jako strategiczne

i kluczowe kompetencje każdego człowieka w społeczeństwie informacyjnym...",

https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Lukac1/subor/Miaso.pdf

K. Kaszewski, "Wiedza o mediach jako składowa kompetencji medialnych młodego pokolenia Polaków - rekonesans", http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171472934

A. Ogonowska, "Kompetencje medialne i informacyjne: wybrane modelowe ujęcia i koncepcje", http://www.ejournals.eu/sj/index.php/ZPr/article/view/6528

C. Baylon, X. Mignot, "Komunikacja", Kraków 2008.

L. Taylor; A. Willis.

"Medioznawstwo : teksty, instytucje i odbiorcy", Kraków 2006

D. McQuail, "Teoria komunikowania masowego", Warszawa 2019

Metody i kryteria oceniania:

Nieobecności - dopuszczalne dwie w semestrze.

Ocena semestralna to wypadkowa następujących elementów:

- frekwencja;

- aktywność na zajęciach;

- średnia ważona z ocen uzyskanych za zadania cząstkowe (poszczególne bloki tematyczne będą się kończyły ćwiczeniem/projektem/referatem itp., które zostanie ocenione; ze względu na stopień trudności zadania będzie do niego przypisana waga)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prętkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Prętkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prętkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Prętkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prętkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Prętkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)