Kompetencje medialne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-1-MK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje medialne |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | • Zna i potrafi definiować pojęcia z zakresu mediów, komunikowania medialnego i poszczególnych rodzajów i form komunikatów; • Zna i wyróżnia elementy języka mediów; • Zna podstawy teoretyczne oraz zasady kompozycji przekazu np. fotograficznego, filmowego, itp.; • Zna podstawowe modele i techniki komunikowania medialnego; • Zna mechanizmy psychologicznego oddziaływania mediów na odbiorcę i potrafi je dostrzec; • Zna metody i narzędzia wyszukiwania informacji w mediach, przy wykorzystaniu różnych urządzeń i materiałów medialnych; • Posiada podstawową wiedzę o warsztacie oraz procesach tworzenia różnych rodzajów i form medialnych, występujących w prasie, radiu, telewizji, filmie, Internecie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • Dostrzega i analizuje kierunki rozwoju mediów, konsekwencje społeczno – cywilizacyjne i edukacyjne; • Dostrzega i potrafi interpretować znaczenie przekazów medialnych dla rozwoju cywilizacji oraz kształtowania dziedzictwa kulturowego; • Potrafi zidentyfikować i uzasadnić wpływ mediów na różne aspekty życia współczesnego człowieka oraz przemiany cywilizacyjne i procesy globalizacji; oraz potrafi wyjaśnić znaczenie i celowość użycia określonych środków (np. kolor, kształt, znak, proporcje, itp.); • Potrafi nazwać i scharakteryzować różne formy przekazów medialnych (słowne, obrazowe, dźwiękowe, multimedialne...); • Potrafi wyróżniać, porównywać i charakteryzować cechy dowolnych przekazów medialnych, rozumiejąc i uzasadniając dobór formy do treści przekazu; • Potrafi interpretować przekazy werbalne i niewerbalne; • Potrafi stosować w praktyce wybrane modele i techniki komunikowania medialnego; • Zna i potrafi odróżniać oraz objaśniać metody oddziaływania stosowane w mediach zwłaszcza perswazji i manipulacji; • Potrafi wskazać płynące z mediów zagrożenia dla psychicznego i wychowawczego rozwoju człowieka (przemoc, agresja, gry komputerowe); • Dostrzega i ma świadomość roli mediów w rozwijaniu osobowości, kształtowaniu postaw oraz kreowaniu autorytetów i wzorców zarówno racjonalnych jak i wirtualnych; • Dostrzega i potrafi scharakteryzować role oraz funkcje reklamy, objaśnić jej oddziaływanie; • Potrafi dokonywać analizy i porównania informacji oraz stanowisk przedstawionych w programach informacyjnych, publicystycznych, dokumentalnych; • Odróżnia obrazy przedstawiające fikcję od obrazów rzeczywistości w różnych rodzajach komunikatów medialnych, potrafi je objaśniać; • Potrafi dostrzec, analizować i opisywać wielowarstwowość oraz wieloznaczność przekazów medialnych, rozpoznając też odpowiednie elementy języka danego rodzaju mediów. • Dostrzega i potrafi scharakteryzować rolę mediów; drukowanych, radia, telewizji, filmu, Internetu jako źródła wiedzy i kształtowania postaw; • Docenia znaczenie języka dla rozumienia przekazów werbalnych i mowy ciała do właściwej autoprezentacji; • Potrafi czytać i analizować różne formy prezentacji graficznych; • Potrafi analizować i wyciągać wnioski z recenzji komunikatów medialnych; • Potrafi kategoryzować i wartościować informacje, a także radzić sobie z ich nadmiarem; • Potrafi rozpoznać rodzaj i charakter, a także adresata dowolnego komunikatu medialnego (książki, audycji radiowej, programu telewizyjnego, filmu, portalu internetowego) oraz wskazać jego wartości użytkowe; • Potrafi formułować własne opinie na określony temat, wykorzystując przekazy medialne jako źródło wiadomości i cudzych opinii. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • Potrafi kontrolować swój kontakt z mediami, aby nie ulegać nadmiernej fascynacji i uzależnieniom medialnym; • Wykorzystuje do różnych zadań urządzenia medialne służące do rejestrowania, przetwarzania i udostępniania dowolnych komunikatów medialnych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Współczesny „homo mediens”, istota będąca pod potężną presją mediów, musi umieć radzić sobie z potęgą mediów, tak aby być „ponad”, a nie „pod” nimi. Stąd niezbędne jest kształtowanie kompetencji medialnych każdego człowieka, niezależnie od wieku, płci, miejsca zamieszkania, klasy społecznej itp. Pod pojęciem "kompetencji medialnych" należy rozumieć zdolność do świadomego, krytycznego i wartościującego odbioru i współtworzenia mediów. Na owe kompetencje składa się kilka zakresów: • kompetencje z zakresu teorii mediów, • kompetencje w zakresie języka i komunikowania medialnego, • kompetencje dotyczące odbioru komunikatów medialnych, • kompetencje dotyczące korzystania z mediów, • kompetencje dotyczące tworzenia komunikatów medialnych. Ważne jest także zwiększanie i indukowanie w człowieku poczucia własnej wartości, dzięki czemu zyskuje on świadomość, że jest cenniejszy od każdej, nawet najlepszej, najbardziej wydajnej maszyny. |
Pełny opis: |
Kompetencje medialne to strategiczne i kluczowe kompetencje dla każdego człowieka w społeczeństwie informacyjnym, medialnym, sieciowym. Ich kreowanie i wzmacnianie będzie realizowane w oparciu o następujące moduły tematyczno-problemowe: 1. Jak korzystamy z informacji? 2. Relacje i role w komunikacji. 3. Język mediów. 4. Jak kreatywnie korzystać z mediów? 5. Etyka w komunikowaniu i w mediach. 6. Bezpieczna komunikacja, bezpieczeństwo w mediach. 7. Wybrane aspekty prawne działania mediów. 8. Wybrane aspekty ekonomiczne działania mediów. |
Literatura: |
"Katalog kompetencji medialnych", https://www.nina.gov.pl/media/102368/cyfrowa-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-katalog-kompetencji-medialnych-i-informacyjnych.pdf J. Miąso, "Kompetencje medialne jako strategiczne i kluczowe kompetencje każdego człowieka w społeczeństwie informacyjnym...", https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Lukac1/subor/Miaso.pdf K. Kaszewski, "Wiedza o mediach jako składowa kompetencji medialnych młodego pokolenia Polaków - rekonesans", http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171472934 A. Ogonowska, "Kompetencje medialne i informacyjne: wybrane modelowe ujęcia i koncepcje", http://www.ejournals.eu/sj/index.php/ZPr/article/view/6528 C. Baylon, X. Mignot, "Komunikacja", Kraków 2008. L. Taylor; A. Willis. "Medioznawstwo : teksty, instytucje i odbiorcy", Kraków 2006 D. McQuail, "Teoria komunikowania masowego", Warszawa 2019 |
Metody i kryteria oceniania: |
Nieobecności - dopuszczalne dwie w semestrze. Ocena semestralna to wypadkowa następujących elementów: - frekwencja; - aktywność na zajęciach; - średnia ważona z ocen uzyskanych za zadania cząstkowe (poszczególne bloki tematyczne będą się kończyły ćwiczeniem/projektem/referatem itp., które zostanie ocenione; ze względu na stopień trudności zadania będzie do niego przypisana waga) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prętkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prętkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prętkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prętkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prętkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prętkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.