Nauka o komunikowaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-1-NoK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka o komunikowaniu |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Nauka o komunikowaniu to kurs wprowadzający uczestników w złożone procesy komunikacji społecznej od strony teoretycznej, ale w ścisłym związku z praktyką społeczną. Omawiane będę główne teorie komunikacyjne, ale także procesy, które determinują zmiany w komunikacji we współczesnym świecie. Zajęcia realizowane są w formie komplementarnej (stacjonarnej i online) |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Wprowadzenie do komunikologii Tekst obowiązkowy: • B.Dobek –Ostrowska,2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. s. 20-39. 3. Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej • B.Dobek-Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. s.40- 59. 4. Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów? • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 16, s. 412-444 5. Teorie komunikowania masowego cz 1 • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 3 6. Teorie komunikowania masowego cz.2 • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 4 7. Oddziaływanie mediów UWAGA TEST ŚRÓDSEMESTRALNY! D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. rozdział 17. 8. Komunikowanie polityczne M. Kolczyński. Strategie komunikowania politycznego. (2007). s. 15-31. 9. Mediatyzacja komunikowania społecznego 10. Komunikowanie online • M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203 11. Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281. N. Hatalska, Wiek Paradoksów. Czy technologia nas ocali? Warszawa, 181-222. 12.Propaganda i dezinformacja 13. Komunikowanie interpersonalne Tekst obowiązkowy Morreale, S.P, Spitzberg, B.H. Berge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. S.275-289. 14.Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423. Tematy prezentacji indywidualnych: 15. TEST KOŃCOWY |
Literatura: |
B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423. M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281. M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Brodzińska-Mirowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Brodzińska-Mirowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Nauka o komunikowaniu to kurs wprowadzający uczestników w złożone procesy komunikacji społecznej od strony teoretycznej, ale w ścisłym związku z praktyką społeczną. Omawiane będę główne teorie komunikacyjne, ale także procesy, które determinują zmiany w komunikacji we współczesnym świecie. Zajęcia realizowane są w formie stacjonarnej. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Wprowadzenie do komunikologii Tekst obowiązkowy: • B.Dobek –Ostrowska,2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. s. 20-39. 3. Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej • B.Dobek-Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. s.40- 59. 4. Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów? • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 16, s. 412-444 5. Teorie komunikowania masowego cz 1 • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 3 6. Teorie komunikowania masowego cz.2 • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 4 7. Oddziaływanie mediów • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. rozdział 17. 8. Mediatyzacja życia społecznego UWAGA! TEST ŚRÓDSEMESTRALNY! • Małgorzata Molęda-Zdziech, 2013, Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Wyd. Diffin, rozdział 4 9. Co zmienił Internet? • M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203 10. Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281. 11. Komunikowanie polityczne M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. s. 492-517. 12. Komunikowanie interpersonalne Tekst obowiązkowy Morreale, S.P, Spitzberg, B.H. Berge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. S.275-289. 13. Media a kultura M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. s. 124-147 14.Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423. Tematy prezentacji indywidualnych: 15. TEST KOŃCOWY |
|
Uwagi: |
Zasady zaliczenia zajęć: 1. Obecność na zajęciach 2. Test śródsemestralny oraz końcowy 3. Indywidualne prezentacje na zajęciach 4. Zaliczone ewentualne wejściówki (można mieć tylko jedną niezaliczoną wejściówkę. Nie można odrabiać wejściówek. Przygotowanie do zajęć jest obowiązkiem uczestników kursu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Brodzińska-Mirowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Brodzińska-Mirowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Nauka o komunikowaniu to kurs wprowadzający uczestników w złożone procesy komunikacji społecznej od strony teoretycznej, ale w ścisłym związku z praktyką społeczną. Omawiane będę główne teorie komunikacyjne, ale także procesy, które determinują zmiany w komunikacji we współczesnym świecie. Zajęcia realizowane są w formie stacjonarnej. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Wprowadzenie do komunikologii Tekst obowiązkowy: • B.Dobek –Ostrowska,2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. s. 20-39. 3. Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej • B.Dobek-Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. s.40- 59. 4. Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów? • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 16, s. 412-444 5. Teorie komunikowania masowego cz 1 • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 3 6. Teorie komunikowania masowego cz.2 • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 4 7. Oddziaływanie mediów UWAGA TEST ŚRÓDSEMESTRALNY! D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. rozdział 17. 8. Komunikowanie polityczne M. Kolczyński. Strategie komunikowania politycznego. (2007). s. 15-31. 9. Mediatyzacja: społeczeństwo i polityka • Małgorzata Molęda-Zdziech, 2013, Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Wyd. Diffin, rozdział 4 10. Co zmienił Internet? • M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203 M. Szpunar. Kultura Cyfrowego Narcyzmu. s. 146-180. 11. Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281. N. Hatalska, Wiek Paradoksów. Czy technologia nas ocali? Warszawa, 181-222. 12. Komunikowanie interpersonalne Tekst obowiązkowy Morreale, S.P, Spitzberg, B.H. Berge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. S.275-289. 13. Media a kultura M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. s. 124-147 14.Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423. Tematy prezentacji indywidualnych: 15. TEST KOŃCOWY |
|
Literatura: |
B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423. M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281. M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203 M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego. s.15-31. |
|
Uwagi: |
Zasady zaliczenia zajęć: 1. Obecność na zajęciach (limit 2) 2. Test śródsemestralny oraz końcowy 3. Indywidualne prezentacje na zajęciach (nieobecność na zajęcia powoduje niezaliczenie tego punktu). 4. Zaliczone testy wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Brodzińska-Mirowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Brodzińska-Mirowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Nauka o komunikowaniu to kurs wprowadzający uczestników w złożone procesy komunikacji społecznej od strony teoretycznej, ale w ścisłym związku z praktyką społeczną. Omawiane będę główne teorie komunikacyjne, ale także procesy, które determinują zmiany w komunikacji we współczesnym świecie. Zajęcia realizowane są w formie komplementarnej |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Wprowadzenie do komunikologii Tekst obowiązkowy: • B.Dobek –Ostrowska,2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. s. 20-39. 3. Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej • B.Dobek-Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. s.40- 59. 4. Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów? • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 16, s. 412-444 5. Teorie komunikowania masowego cz 1 • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 3 6. Teorie komunikowania masowego cz.2 • D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 4 7. Oddziaływanie mediów UWAGA TEST ŚRÓDSEMESTRALNY! D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. rozdział 17. 8. Komunikowanie polityczne M. Kolczyński. Strategie komunikowania politycznego. (2007). s. 15-31. 9. Mediatyzacja komunikowania Knut Lundby (Ed.) .Mediatization of Communication 10. Komunikowanie online • M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203 M. Szpunar. Kultura Cyfrowego Narcyzmu. s. 146-180. 11. Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281. N. Hatalska, Wiek Paradoksów. Czy technologia nas ocali? Warszawa, 181-222. 12. Propaganda i dezinformacja we współczesny świecie Joan Pedro-Carañana, Daniel Broudy & Jeffery Klaehn. The Propaganda Model Today: Filtering Perception and Awareness 13. Komunikowanie interpersonalne Tekst obowiązkowy Morreale, S.P, Spitzberg, B.H. Berge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. S.275-289. 14.Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423. 15. TEST KOŃCOWY |
|
Literatura: |
B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423. M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281. M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203 M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego. s.15-31. Joan Pedro-Carañana, Daniel Broudy & Jeffery Klaehn. The Propaganda Model Today: Filtering Perception and Awareness |
|
Uwagi: |
Zasady zaliczenia zajęć: 1. Obecność na zajęciach (limit 2) - 3 nieobecności obniżenie oceny o 0,5. 4 - obniżenie oceny o 1. 5 nieobecności niezaliczenie kursu 2. Test śródsemestralny oraz końcowy. Do testu końcowego należy przeczytać wybraną lekturę. Pytania z niej stanowić będę 50% oceny z testu końcowego. 4. Zaliczone testy wiedzy - ocena zbiorcza. ZAliczone wszystkie pisane testy bdb. Zaliczone 12/14 - db+, zaliczone 9-11/14 - db, 7-8/14 - dst+, 5-6/14 - dst. ZAliczone 4 i mniej testów na 14 - ocena 2. Schemat zajęć. Na każdym spotkaniu zaczynam od wprowadzenia tematu. W kolejnym kroku studenci pracują nad omawiany zagadnieniem w małych grupach. W kolejnym kroku jest ogólnogrupowa dyskusja na ten temat. LISTA LEKTUR DO TESTU KOŃCOWEGO 1. Manuel Castel. Władza komunikacji. PWN. Warszawa (cała książka) 2. Natalia Hatalska, Wiek paradoksów. ZNAK (cała książka). 3. Magdalena Szpunar. Kultura cyfrowego narcyzmu. (cała książka- dostępna online) 4.Magdalena Szpunar. Kultura Algorytmów (cała książka - dostępne online) 5. Magdalena Szpunar. Imperializm Kulturowy Internetu. (cała książka - dostępna online) 6. S. Guriev, Daniel Treisman, Spin dyktatorzy. Nowe oblicze tyranii XXI wieku. 7. S. Zuboff. Wiek kapitalizmu inwigilacji. (tylko część 1). 8. A. Mierzyńska. Efekt niszczący? Jak Dezinformacja wpływa na nasze życie? |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.