Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauka o komunikowaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-1-NoK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka o komunikowaniu
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Skrócony opis:

Nauka o komunikowaniu to kurs wprowadzający uczestników w złożone procesy komunikacji społecznej od strony teoretycznej, ale w ścisłym związku z praktyką społeczną. Omawiane będę główne teorie komunikacyjne, ale także procesy, które determinują zmiany w komunikacji we współczesnym świecie.

Zajęcia realizowane są w formie komplementarnej (stacjonarnej i online)

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wprowadzenie do komunikologii

Tekst obowiązkowy:

• B.Dobek –Ostrowska,2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. s. 20-39.

3. Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej

• B.Dobek-Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. s.40- 59.

4. Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów?

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 16, s. 412-444

5. Teorie komunikowania masowego cz 1

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 3

6. Teorie komunikowania masowego cz.2

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 4

7. Oddziaływanie mediów UWAGA TEST ŚRÓDSEMESTRALNY!

D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. rozdział 17.

8. Komunikowanie polityczne

M. Kolczyński. Strategie komunikowania politycznego. (2007). s. 15-31.

9. Mediatyzacja komunikowania społecznego

10. Komunikowanie online

• M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203

11. Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej

A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281.

N. Hatalska, Wiek Paradoksów. Czy technologia nas ocali? Warszawa, 181-222.

12.Propaganda i dezinformacja

13. Komunikowanie interpersonalne

Tekst obowiązkowy Morreale, S.P, Spitzberg, B.H. Berge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. S.275-289.

14.Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie

B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423.

Tematy prezentacji indywidualnych:

15. TEST KOŃCOWY

Literatura:

B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423.

M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego.

A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281.

M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Brodzińska-Mirowska
Prowadzący grup: Barbara Brodzińska-Mirowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Nauka o komunikowaniu to kurs wprowadzający uczestników w złożone procesy komunikacji społecznej od strony teoretycznej, ale w ścisłym związku z praktyką społeczną. Omawiane będę główne teorie komunikacyjne, ale także procesy, które determinują zmiany w komunikacji we współczesnym świecie.

Zajęcia realizowane są w formie stacjonarnej.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wprowadzenie do komunikologii

Tekst obowiązkowy:

• B.Dobek –Ostrowska,2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. s. 20-39.

3. Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej

• B.Dobek-Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. s.40- 59.

4. Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów?

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 16, s. 412-444

5. Teorie komunikowania masowego cz 1

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 3

6. Teorie komunikowania masowego cz.2

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 4

7. Oddziaływanie mediów

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. rozdział 17.

8. Mediatyzacja życia społecznego UWAGA! TEST ŚRÓDSEMESTRALNY!

• Małgorzata Molęda-Zdziech, 2013, Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Wyd. Diffin, rozdział 4

9. Co zmienił Internet?

• M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203

10. Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej

A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281.

11. Komunikowanie polityczne

M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. s. 492-517.

12. Komunikowanie interpersonalne

Tekst obowiązkowy Morreale, S.P, Spitzberg, B.H. Berge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. S.275-289.

13. Media a kultura

M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. s. 124-147

14.Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie

B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423.

Tematy prezentacji indywidualnych:

15. TEST KOŃCOWY

Uwagi:

Zasady zaliczenia zajęć:

1. Obecność na zajęciach

2. Test śródsemestralny oraz końcowy

3. Indywidualne prezentacje na zajęciach

4. Zaliczone ewentualne wejściówki (można mieć tylko jedną niezaliczoną wejściówkę. Nie można odrabiać wejściówek. Przygotowanie do zajęć jest obowiązkiem uczestników kursu)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Brodzińska-Mirowska
Prowadzący grup: Barbara Brodzińska-Mirowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Nauka o komunikowaniu to kurs wprowadzający uczestników w złożone procesy komunikacji społecznej od strony teoretycznej, ale w ścisłym związku z praktyką społeczną. Omawiane będę główne teorie komunikacyjne, ale także procesy, które determinują zmiany w komunikacji we współczesnym świecie.

Zajęcia realizowane są w formie stacjonarnej.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wprowadzenie do komunikologii

Tekst obowiązkowy:

• B.Dobek –Ostrowska,2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. s. 20-39.

3. Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej

• B.Dobek-Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. s.40- 59.

4. Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów?

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 16, s. 412-444

5. Teorie komunikowania masowego cz 1

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 3

6. Teorie komunikowania masowego cz.2

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 4

7. Oddziaływanie mediów UWAGA TEST ŚRÓDSEMESTRALNY!

D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. rozdział 17.

8. Komunikowanie polityczne

M. Kolczyński. Strategie komunikowania politycznego. (2007). s. 15-31.

9. Mediatyzacja: społeczeństwo i polityka

• Małgorzata Molęda-Zdziech, 2013, Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Wyd. Diffin, rozdział 4

10. Co zmienił Internet?

• M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203

M. Szpunar. Kultura Cyfrowego Narcyzmu. s. 146-180.

11. Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej

A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281.

N. Hatalska, Wiek Paradoksów. Czy technologia nas ocali? Warszawa, 181-222.

12. Komunikowanie interpersonalne

Tekst obowiązkowy Morreale, S.P, Spitzberg, B.H. Berge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. S.275-289.

13. Media a kultura

M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego. s. 124-147

14.Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie

B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423.

Tematy prezentacji indywidualnych:

15. TEST KOŃCOWY

Literatura:

B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423.

M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego.

A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281.

M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203

M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego. s.15-31.

Uwagi:

Zasady zaliczenia zajęć:

1. Obecność na zajęciach (limit 2)

2. Test śródsemestralny oraz końcowy

3. Indywidualne prezentacje na zajęciach (nieobecność na zajęcia powoduje niezaliczenie tego punktu).

4. Zaliczone testy wiedzy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Brodzińska-Mirowska
Prowadzący grup: Barbara Brodzińska-Mirowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Nauka o komunikowaniu to kurs wprowadzający uczestników w złożone procesy komunikacji społecznej od strony teoretycznej, ale w ścisłym związku z praktyką społeczną. Omawiane będę główne teorie komunikacyjne, ale także procesy, które determinują zmiany w komunikacji we współczesnym świecie.

Zajęcia realizowane są w formie komplementarnej

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wprowadzenie do komunikologii

Tekst obowiązkowy:

• B.Dobek –Ostrowska,2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN. s. 20-39.

3. Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej

• B.Dobek-Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. s.40- 59.

4. Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów?

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 16, s. 412-444

5. Teorie komunikowania masowego cz 1

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 3

6. Teorie komunikowania masowego cz.2

• D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 4

7. Oddziaływanie mediów UWAGA TEST ŚRÓDSEMESTRALNY!

D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. rozdział 17.

8. Komunikowanie polityczne

M. Kolczyński. Strategie komunikowania politycznego. (2007). s. 15-31.

9. Mediatyzacja komunikowania

Knut Lundby (Ed.) .Mediatization of Communication

10. Komunikowanie online

• M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203

M. Szpunar. Kultura Cyfrowego Narcyzmu. s. 146-180.

11. Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej

A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281.

N. Hatalska, Wiek Paradoksów. Czy technologia nas ocali? Warszawa, 181-222.

12. Propaganda i dezinformacja we współczesny świecie

Joan Pedro-Carañana, Daniel Broudy & Jeffery Klaehn. The Propaganda Model Today: Filtering Perception and Awareness

13. Komunikowanie interpersonalne

Tekst obowiązkowy Morreale, S.P, Spitzberg, B.H. Berge, J.K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. S.275-289.

14.Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie

B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423.

15. TEST KOŃCOWY

Literatura:

B. Wojciszke. 2004. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, s. 418-423.

M. Quail (2008). Teoria Komunikowania masowego.

A.Przegalińska, Paweł Oksanowicz. 2020. Sztuczna Inteligencja Nieludzka, Arcyludzka. Fenomen świata nowych technologii, s. 9 – 51, 263-281.

M. Spitzer, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Dobra Literatura, s. 178-203

M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego. s.15-31.

Joan Pedro-Carañana, Daniel Broudy & Jeffery Klaehn. The Propaganda Model Today: Filtering Perception and Awareness

Uwagi:

Zasady zaliczenia zajęć:

1. Obecność na zajęciach (limit 2) - 3 nieobecności obniżenie oceny o 0,5. 4 - obniżenie oceny o 1. 5 nieobecności niezaliczenie kursu

2. Test śródsemestralny oraz końcowy. Do testu końcowego należy przeczytać wybraną lekturę. Pytania z niej stanowić będę 50% oceny z testu końcowego.

4. Zaliczone testy wiedzy - ocena zbiorcza. ZAliczone wszystkie pisane testy bdb. Zaliczone 12/14 - db+, zaliczone 9-11/14 - db, 7-8/14 - dst+, 5-6/14 - dst. ZAliczone 4 i mniej testów na 14 - ocena 2.

Schemat zajęć. Na każdym spotkaniu zaczynam od wprowadzenia tematu. W kolejnym kroku studenci pracują nad omawiany zagadnieniem w małych grupach. W kolejnym kroku jest ogólnogrupowa dyskusja na ten temat.

LISTA LEKTUR DO TESTU KOŃCOWEGO

1. Manuel Castel. Władza komunikacji. PWN. Warszawa (cała książka)

2. Natalia Hatalska, Wiek paradoksów. ZNAK (cała książka).

3. Magdalena Szpunar. Kultura cyfrowego narcyzmu. (cała książka- dostępna online)

4.Magdalena Szpunar. Kultura Algorytmów (cała książka - dostępne online)

5. Magdalena Szpunar. Imperializm Kulturowy Internetu. (cała książka - dostępna online)

6. S. Guriev, Daniel Treisman, Spin dyktatorzy. Nowe oblicze tyranii XXI wieku.

7. S. Zuboff. Wiek kapitalizmu inwigilacji. (tylko część 1).

8. A. Mierzyńska. Efekt niszczący? Jak Dezinformacja wpływa na nasze życie?

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)