Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia mediów 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-1Z-HM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia mediów 1
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom, tak więc należy przemnożyć tę liczbę przez liczbę punktów ECTS przyznanych kursowi.

Efekty uczenia się - wiedza:

Posiadać podstawową wiedzę o historii mediów, zgodnie z tematami wyszczególnionymi poniżej w rubryce "Opis".

Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafić analitycznie spojrzeć na historię rozwoju mediów w okresie, o którym mowa. Umieć wyodrębnić w niej momenty o znaczeniu przełomowym.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Posiąść kompetencje pozwalające uczestnikom kursu właściwie rozumieć specyfikę funkcji społecznej mediów w okresie, o którym mowa.

Metody dydaktyczne:

Jak niżej.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- okrągłego stołu
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Historię mediów omawia się tu w porządku chronologicznym, począwszy od czasów starożytnych, skończywszy na XVII wieku.

Pełny opis:

Przedmiotem rozważań będą następujące tematy:

1. Od mowy i pisma obrazkowego do alfabetu.

2. Komunikacja oralna, pisemna i wizualna.

3. Media w starożytnej Grecji.

4. Media w starożytnym Rzymie.

5. Wynalazek druku w Chinach i jego znaczenie dla rozwoju mediów.

6. Media drukowane w średniowieczu.

7. Przełomowe znaczenie wynalazku Gutenberga.

8. Rozwój mediów w XV wieku.

9. Cenzura w Europie Zachodniej w średniowieczu i pierwszym okresie

nowożytności.

10. Media i cenzura w I Rzeczypospolitej w XV i XVI wieku.

11. Rozwój mediów drukowanych w Europie Zachodniej XVII wieku.

12. Walka o wolność wypowiedzi w Europie Zachodniej XVII wieku

13. Media w koloniach brytyjskich w Ameryce Północnej w XVII wieku.

14. Komunikacja transatlantycka i jej wpływ na rozwój mediów w XVII wieku.

15. Najbardziej znane media w Europie XVII wieku.

Literatura:

1. Władysław Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej; opracowanie

redakcyjne Sylwester Dziki, wstęp Marian Tyrowicz; UNIVERSITAS, Kraków

2005.

2. Zbigniew Bajka, Historia mediów, WYDAWNICTWO I DRUKARNIA

Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków 2008.

3. Asa Briggs, Peter Burke; Społeczna historia mediów. Od

Gutenberga do Internetu, tytuł oryginalny: A Social History of the Media,

wydanie trzecie, tłumaczenie Jakub Jedliński, Wydawnictwo Naukowe

PWN SA, Warszawa 2009.

Metody i kryteria oceniania:

1. Rozmowa końcowa na temat omówionych zagadnień z każdym

uczestnikiem kursu: 70% ostatecznej oceny.

2. Aktywność podczas zajęć, które mają być wykładem interaktywnym: 30%

ostatecznej oceny.

Praktyki zawodowe:

Nie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)