Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-2-AK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia kultury
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. Forma kursu

Nasz cykl spotkań na przedmiocie „Antropologia kulturowa” obejmuje tylko wykłady (30), po których następuje zaliczenie w formie egzaminu.


2. Forma wykładów

W zależności od sytuacji epidemiologicznej wykłady odbywają się w formie stacjonarnej lub zdalnej. Oznacza to, że będziemy spotykać się na żywo w sali wykładowej lub będziemy pracować na platformie MS Teams dostępnej z serwerów UMK. Na Teams będziemy łączyć się w czasie rzeczywistym, czyli w godzinach przeznaczonych na wykład (wg planu tygodniowego). Jeżeli będzie konieczność podania dodatkowych materiałów do wykładów (jakiegoś typu uzupełnienia), to będą one umieszczane na Moodle.


3. Egzamin

Tradycyjnie egzamin obejmować będzie tematykę poruszaną na wykładach, pozycje z zestawu lektur i zagadnienia z materiałów dodatkowych.

W zależności od sytuacji epidemiologicznej egzamin odbędzie się albo ustnie w formie zdalnej (na Teams) albo pisemnie „na żywo” w sali wykładowej. Decyzja o sposobie przeprowadzenia egzaminu będzie podjęta przez władze UMK przed sesją letnią 2024.


4. Zachowanie podczas wykładów

Podczas wykładów zdalnych proszę o wyłączenie mikrofonów na własnym urządzeniu, kamerkę natomiast możecie Państwo mieć włączoną lub wyłączoną, decyzja należy do Was. Gdybyście chcieli zapytać o coś dotyczącego treści wykładu w jego trakcie – proszę o użycie przycisku „podnieś rękę” („łapka”).


5. Etyka podczas zajęć

a. Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach.

b. Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna komunikacyjnie (zajęta prowadzeniem pisaniem komentarzy lub sms-ów) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych.

c. Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony dodatkowych urządzeń mobilnych, oznaczające, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA. Urządzenia te, jeśli nie służą do notowania wykładanych treści, można schować lub dla pewności wyłączyć przed wykładem.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30

2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 14

3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W05 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające obszarowi dziennikarstwa i komunikacji społecznej; zna prawidłowości, jakie nimi rządzą w kontekście antropologicznym

K_W08 Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej w kontekście antropologicznym; rozumie złożoność, wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów jako części kulturowego otoczenia człowieka

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, antropologiczne i kulturowe, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej

K_U03 Rozumie przyczyny i przebieg konkretnych procesów społecznych i kulturowych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej

K_U03 Rozumie i analizuje zjawiska społeczne i kulturowe w kontekście antropologicznym

K_U12 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu teorii kultury i antropologii kultury w typowych sytuacjach profesjonalnych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych z dyscypliny antropologii kulturowej

Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje, fragmenty filmów, wycinki z gazet, albumy komiksowe)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

W ramach prowadzonego kursu omówione zostaną najważniejsze koncepcje antropologii kulturowej. Przedstawione zostaną główne szkoły antropologiczne: od początków dziedziny (tradycja ewolucjonistyczna XIX w.), przez najważniejsze szkoły antropologiczne w. XX (amerykańska, brytyjska, francuska), po najważniejsze kwestie antropologii współczesnej, ujętej problemowo (pokrewieństwo, rodzina, organizacja społeczna, modernizacja, język, religia, rytuał oraz tożsamość jednostek).

Pełny opis:

1-2. Wprowadzenie. Co to jest antropologia?

– definicja dziedziny i jej początki

– czym zajmuje się antropologia?

– główne szkoły teoretyczne

3-4. Kultura

– problemy definicyjne

– dyfuzja

– akulturacja i etnocentryzm

– subkultury i kontrkultury

– relatywizm kulturowy

5. Obserwacja jako metoda antropologiczna

– obserwacja jako sposób gromadzenia danych

– cechy obserwacji

– typy obserwacji

– zalety i wady obserwacji

6. Klasyczne nurty antropologii: ewolucjonizm i funkcjonalizm

– ewolucjonizm w antropologii

– klasycy antropologii ewolucjonistycznej: L.H.Morgan, E.Tylor, G.Frazer

– funkcje i system

– B. Malinowski i jego badania

– A. Radcliffe-Brown

– E. Evans-Pritchard

7. Klasyczne nurty antropologii: kulturalizm

– kultura i osobowość

– F.Boas i jego uczniowie

– M.Sahlins

– C.Geertz

8. Antropologia XX w.: strukturalizm

– początki (E.Durkheim, M.Mauss, L.Levy-Bruhl)

– strukturalizm C.Levi-Straussa

– myśl nieoswojona i poszukiwanie dzikich

– mity (opozycje mityczne) i opowieści ludowe

9. Antropologia 2 poł. XX w.: antropologia dynamiczna

– dynamika i konflikty w społeczeństwach pierwotnych

– szkoła manchesterska: M.Gluckmann, V.Turner

– antropologia konfliktów: G.Balandier

10. Grupy ludzkie i pokrewieństwo

– grupy korporacyjne

– pokrewieństwo

– małżeństwo

– pochodzenie

11. Religia i rytuały

– religia jako problem antropologiczny

– funkcje religii

– mit i jego funkcje społeczne

– rytuały i ich funkcje

– o zmarłych inaczej: aluk todolo

12. Produkcja i wymiana dóbr – ekonomiczny wymiar społeczeństw

– antropologia ekonomiczna

– gospodarka

– wymiana w życiu społecznym

– logika daru i wymiany

– M. Godelier i koncepcja daru

– dar i wymiana w społeczeństwie sieciowym

13. Polityka

– władza jako problem antropologiczny

– polityka i przywództwo

– organizacja polityczna / państwo

– akulturacja i etnocentryzm

– narody i nacjonalizm

14. Zmieniający się świat, modernizacja i społeczeństwo masowe

– zmiana jako problem antropologiczny

– typy społeczeństw

– rewolucja przemysłowa

– teoria modernizacji

– europejskie warunki modernizacji

– etyka protestancka i duch kapitalizmu

– współczesne społeczeństwo masowe

15. Podsumowanie wykładów

Literatura:

Lektury podstawowe

Deliege Robert, 2011 Historia antropologii. Warszawa (Roz. 2: Szkoła francuska; Roz. 6: Antropologia marksistowska)

Harari Yuval N. 2014 Od zwierząt do bogów. Warszawa (1. Mało znaczące zwierzę; 2. Drzewo Wiedzy; 5. Największe oszustwo historii; 10. Zapach pieniądza; 16. Kapitalistyczna wiara)

Nowicka Ewa, 2003 Świat człowieka – świat kultury. Warszawa (Roz. 1: Przedmiot antropologii; Roz 3:

Podstawowe pojęcia antropologii; Roz. 6: Geneza kultury; Roz. 9: Struktura społeczna – p.6 Struktury hierarchiczne; p.7 Organizacja polityczna; Roz. 10 System wyobrażeń o świecie)

Materiały dodatkowe

Ponadto obowiązują następujące filmy (do samodzielnego obejrzenia – dostępne na stronach www. oraz wydaniach DVD) oraz albumy komiksowe:

Jean-Jacques Annaud „Walka o ogień” (1981)

Jim Henson „Fraggle Rock” („Fragglesi”, 1983-87, serial kukiełkowy, dowolny odcinek)

Gary Kildea „Cricket As A Conflict Resolution Ritual in Papua New Guinea” (1979)

Tom McGrath, Eric Darnell „Madagascar” (2005)

Franklin J. Schaffner „Planeta Małp” (1968)

Robert J. Flaherty „Nanook of the North” (1922)

Rene Goscinny, Alberto Uderzo – albumy z serii „Asterix”:

„Wielka przeprawa” (1975)

„Odyseja Asterixa” (1981)

„Asterix u Reszehezady” (1987)

Janusz Christa „Kajko i Kokosz: Cudowny lek” (1981)

Henryk J. Chmielewski: „Tytus, Romek i A’Tomek: księga XIII” (1979)

Lektury uzupełniające

Eller Jack, 2012 Antropologia kulturowa. Kraków

Kapuściński Ryszard 2004 Podróże z Herodotem. Kraków

Kuper Adam, 2005 Kultura. Model antropologiczny. Kraków

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Egzamin obejmować będzie tematykę poruszaną na wykładach i pozycje z zestawu lektur podstawowych oraz zagadnienia z materiałów dodatkowych.

W zależności od sytuacji epidemiologicznej egzamin odbędzie się albo ustnie w formie zdalnej (na Teams) albo pisemnie „na żywo” w sali wykładowej. Decyzja o sposobie przeprowadzenia egzaminu będzie podjęta przez władze UMK przed sesją letnią 2022.

Pisemna forma egzaminu

Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu

1. Pytania dotyczące pojęć – z podanych do wyjaśnienia pojęć wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 3 pojęcia spośród podanych 5”).

2. Pytania problemowe – z podanych do omówienia problemów wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 2 problemy spośród podanych 3”).

3. Jedno z pytań może dotyczyć „lektur” video lub komiksów („za pomocą jakich koncepcji antropologicznych możesz zinterpretować film…, książkę...”).

1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy:

–podać definicję pojęcia

–wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie

–o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji.

2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe):

–podać definicję problemu i związane z nim podstawowe pojęcia

–omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję

–przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście

–pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania.

3. Pytanie o materiały dodatkowe (filmy, seriale, książki, komiksy): wskazane dzieło należy zinterpretować stosując kategorie antropologiczne i używając odpowiedniego słownictwa.

Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Pytania oceniane są osobno – suma punktów stanowi podstawę oceny. Za odpowiedzi można uzyskać (trzeba to uwzględnić przy udzielaniu odpowiedzi):

0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie

0-5 pkt za każdy omówiony problem

0-3 pkt za pytanie o materiały dodatkowe

ŚCIĄGANIE

ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych.

Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami.

Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną.

Ustna forma egzaminu

Po zalogowaniu Zdający/Zdająca otrzymuje zestaw kilku pytań dot. przedmiotu naszych zajęć. Pytania mają formę: „wyjaśnij pojęcie” lub/i „omów problem”. Zasady odpowiadania na te pytania - są takie same, jak dla pisemnej formy egzaminu. Pytanie o materiały dodatkowe, czyli o „lektury” video lub komiksy - tak samo, jak dla egzaminu pisemnego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jeziński
Prowadzący grup: Marek Jeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jeziński
Prowadzący grup: Marek Jeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jeziński
Prowadzący grup: Marek Jeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)