Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metody i techniki badań

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-2-MiTB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody i techniki badań
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s1
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. Forma kursu

Nasz cykl spotkań na przedmiocie „Metody i techniki badań” obejmuje wykłady i laboratorium (30 + 30), po których następuje zaliczenie w formie egzaminu. By do niego przystąpić musicie mieć Państwo zaliczone laboratorium. A o samych laboratoriach– szczegółowo w sylabusie laboratorium.


2. Forma wykładów

Wykłady odbywają się w formie stacjonarnej, ale musimy być gotowi, by w razie pandemii przejść do formy zdalnej.

Stacjonarnie - oznacza spotkania co tydzień w sali wykładowej.

Zdalnie - oznacza, że będziemy pracować na platformach: MS Teams oraz MOODLE – obie dostępne z serwerów UMK. Na Teams będziemy łączyć się w czasie rzeczywistym, czyli w godzinach przeznaczonych na wykład (wg planu tygodniowego). Natomiast na Moodle będą umieszczane dodatkowe materiały do wykładów i laboratoriów, będą pojawiać się w zależności od wymagań (będą nie do wszystkich zajęć).


Niezależnie od formy spotkań podczas wykładu, dobrze byłoby się zapoznać z sylabusem przed rozpoczęciem całego cyklu spotkań.


3. Egzamin

Tradycyjnie egzamin obejmować będzie tematykę poruszaną na wykładach i laboratoriach oraz pozycje z zestawu lektur.

Jeżeli sytuacja epidemiologiczna pozwoli egzamin odbędzie się pisemnie „na żywo” w sali wykładowej. W przypadku konieczności egzaminu zdalnego - zdajemy ustnie (na Teams).

Decyzja o formie egzaminu będzie podjęta przed sesją przez władze UMK.


4. Zachowanie podczas wykładów

Spotkania stacjonarne:

Spotkania odbywane tradycyjnym akademickim trybem na sali wykładowej. Wykładowi zazwyczaj towarzyszyć będzie prezentacja z rzutnika.


Spotkania zdalne:

Podczas trwania wykładów proszę o wyłączenie mikrofonów na własnym urządzeniu, kamerkę natomiast możecie Państwo mieć włączoną lub wyłączoną, decyzja należy do Was. Gdybyście chcieli zapytać o coś dotyczącego treści wykładu w jego trakcie – proszę o użycie przycisku „podnieś rękę” (czyli to, co nazywamy „łapką”).


5. Etyka podczas zajęć

Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. Warto brać udział w zajęciach, również tych o formule wykładu. Korzyści są różnorakie, a najważniejsza to wstępne zaznajomienie się z materiałem, którego trzeba się będzie nauczyć do egzaminu.

Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z socjologii i antropologii kulturowej doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-wykładu) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali.

Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA. Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed wykładem).


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30


2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 14


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W08

Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej; rozumie złożoność, wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów.

S1A_W03

S1A_W05


K_W10

Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie nauk społecznych, w tym medioznawstwa oraz studiów nad komunikacją, w szczególności – o problemach badawczych, metodach, technikach, narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych i komunikologicznych, z których wywodzą się poszczególne metody.

S1A_W06


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02

Posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej.

S1A_U02


K_U08

Rozumie i analizuje zjawiska społeczne.

S1A_U08


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K03

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera.

S1A_K02


K_K04

Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych.

S1A_K03


Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony będzie w formie stacjonarnej - w cyklu spotkań co tydzień.

Jeśli wykład prowadzony będzie zdalnie: odbywać się będzie na platformie MS Teams w czasie rzeczywistym.

Wykład ilustrowany jest multimedialnymi prezentacjami (fragmenty filmów, wycinki z gazet, obrazki z sieci, komiksów, reklam, etc.)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Założenie i cele przedmiotu to zapoznanie Studentów z podstawowymi problemami metodologii badań w komunikologii i naukach społecznych (specyfika przekazu medialnego, społeczeństwo sieci, analiza treści, obserwacja, eksperyment, socjolingwistyka, sondaż, metoda monograficzna, metoda historyczna, metoda dokumentów osobistych), począwszy od klasycznych ujęć zaproponowanych przez antropologię społeczną i Webera, podejście komunikologiczne po metody współczesne.

Pełny opis:

Plan wykładu (podstawowe zagadnienia tematyczne)

1. Wprowadzenie

efekty uczenia się

program zajęć

zasady zaliczenia przedmiotu

etyka podczas zajęć

2. Metody i techniki badań – podstawowe zagadnienia

metody i techniki badań

metody jakościowe i ilościowe

definicje

pojęcia

wskaźniki

3-4. Obserwacja i intensywne badania terenowe

cechy obserwacji jako metody badań i jej typy

obserwacja uczestnicząca

obserwacja nieuczestnicząca

role badacza i badanego

5. Sondaż jako metoda badań

krótka historia sondaży

użyteczność badań sondażowych

próba i podstawowe metody doboru próby

6. Kwestionariusz w badaniach sondażowych i sondaże online

budowa kwestionariusza

tendencyjność sondaży

efekt ankietera i efekt respondenta

specyfika badań sondażowych online

7. Analiza treści

dane w analizie treści

teksty jako podstawa analizy treści

zarządzanie danymi a interpretacja danych

kodowanie

próbkowanie

8. Wizualność w analizie treści

wzrokocentryzm

analiza materiałów wizualnych

9-10. Proces badawczy

proces badawczy i jego cechy

z czego składa się proces badawczy

co warto wiedzieć o pisaniu prac akademickich

11. Metoda biograficzna (historyczna) i metoda dokumentów osobistych

Tatuś Muminka pisze pamiętnik

cechy monografii jako metody badań

cechy metody historycznej jako metody badań

źródła w metodzie historycznej

cechy metody dokumentów osobistych jako metody badań

przyczyny dokumentacji własnych losów przez człowieka

badania W.Thomasa i F. Znanieckiego

12. Eksperyment

cechy eksperymentu jako metody badań

schematy badań eksperymentalnych

dobór uczestników eksperymentu

przykłady badań eksperymentalnych:

faraon Psametyk, Stanley Milgram, Philip Zimbardo

13. Teoria w nauce i badaniach społecznych

czym jest teoria?

teorie w nauce i ich cechy

poziomy teorii naukowej

cele nauk społecznych

rewolucja naukowa

14. Jakość jako problem w badaniach społecznych

jakość w badaniach

podnoszenie jakości w badaniach

triangulacja i jej rodzaje

15. Etyka w badaniach społecznych

etyka i jakość w badaniach

problemy etyczne w badaniach

zasady etycznego postępowania w trakcie badań

Literatura:

Lektury podstawowe

Babbie E., 2004 Badania społeczne w praktyce. Warszawa;

roz.: 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 18, 19

Babbie E., 2010 Podstawy badań społecznych. Warszawa;

roz.: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12

trzeba wybrać jedno z powyższych opracowań

Lektury uzupełniające

Becker H.S. 2013 Warsztat pisarski badacza. Warszawa; roz. 1-5, 8

Kozinets R.V., 2012 Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa,

roz.: 3-7

Rose G., 2010 Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa;

roz.: 1, 3, 5, 7-9

Silverman D., 2007 Interpretacja danych jakościowych. Warszawa;

roz.: 5-7, 9

Metody i kryteria oceniania:

ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU

1.Egzamin obejmuje wiedzę uzyskaną w toku wykładów, materiał z laboratoriów oraz pozycje z zestawu lektur.

2.W zależności od sytuacji epidemiologicznej egzamin odbędzie się albo (I) pisemnie „na żywo” w sali wykładowej albo (II) ustnie w formie zdalnej (na Teams). Egzamin odbywa się w sesji zimowej - terminy egzaminu podane zostaną na stronie www. Wydziału (po konsultacji z Uczestnikami zajęć).

3.Do egzaminu dopuszczeni są Uczestnicy zajęć, którzy:

-zapisani są na zajęcia w syst. USOS,

-uzyskali pozytywną ocenę z laboratoriów.

I. EGZAMIN PISEMNY

Egzamin pisemny składa się z pytań trojakiego typu

1. Pytania dotyczące pojęć

2. Pytania problemowe

3. Rozwiązanie problemu badawczego

1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy:

–podać definicję pojęcia

–wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie

–o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji

Przykłady: wskaźnik, indeks, skala, eksperyment podwójnie ślepy, obserwacja uczestnicząca

2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną, np. omawiającą jakąś konkretną metodę badawczą. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe):

–podać definicję/definicje problemu i związane z nim podstawowe pojęcia, typologie, funkcje

–omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające daną podejście, koncepcję

–przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście

–pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania

–wskazać, jakie metody badawcze mogą zostać zastosowane do rozwiązania określonego problemu badawczego

Przykłady: metoda dokumentów osobistych jako metoda badań, obserwacja jako metoda badań, eksperyment jako metoda badań

3. Rozwiązanie problemu badawczego

W tym pytaniu chodzi o:

–zastanowienie się nad realnym problemem badawczym

–zaproponowanie odpowiedniej dla przeprowadzenia badania empirycznego metody badawczej

–uzasadnienie zaproponowanej metody w danym badaniu.

Przykład pytania: Planujesz zbadać obraz społeczeństwa polskiego w serialu „Czterdziestolatek” J.Gruzy. Jakiej metody / metod użyjesz i dlaczego? Jakie są ich zalety i ograniczenia w stosunku do analizowanego problemu? W jaki sposób przeprowadzisz triangulację?

Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Pytania oceniane są osobno – suma punktów stanowi podstawę oceny. Za odpowiedzi można uzyskać (trzeba to uwzględnić przy udzielaniu odpowiedzi):

0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie

0-5 pkt za każdy omówiony problem

0-3 za rozwiązanie problemu badawczego

II. EGZAMIN USTNY

Po zalogowaniu Zdający/Zdająca otrzymuje zestaw 4 pytań dot. przedmiotu naszych zajęć (z treści wykładów i ćwiczeń). Pytania dotyczą pojęć i problemów - omawiam je poniżej przy p. II. Pytanie nr 4 to zadanie polegające na zaproponowaniu planu badania na zadany temat. Należy zatem:

–dobrać do tematu metodę/metody badania, odpowiedniej dla przeprowadzenia badania empirycznego

–uzasadnić wybór tej metody / tych metod w danym badaniu

–wskazać zalety i ograniczenia zaproponowanej metody/metod

–zastanowić się nad tym, jaką metodą / metodami można przeprowadzić triangulację w badaniu.

Przykład pytania: Planujesz zbadać treści ideologiczne w serialu „Kuce z Bronxu”. Jakiej metody / metod użyjesz i dlaczego? Jakie są ich zalety i ograniczenia w stosunku do analizowanego problemu? W jaki sposób przeprowadzisz triangulację?

Terminy egzaminów (I oraz II termin poprawkowy) wyznaczane są w porozumieniu ze Studentami (na kilka tygodni przed sesją) i ogłaszane są na stronie www. wydziału (terminarz egzaminów). Wyniki egzaminów ogłaszane są w systemie USOSWeb (oceny są wpisywane dla całej grupy po sprawdzeniu wszystkich egzaminów). Egzaminy warunkowe (oba terminy) odbywają się po zakończeniu sesji. Ich zakres i przebieg jest analogiczny do egzaminów I i II terminu. Wyniki egzaminów warunkowych podawane są indywidualnie podczas dyżurów.

Czas trwania egzaminu pisemnego – ok. 45 minut od podyktowania pytań

Kolejność odpowiedzi – dowolna

Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy

ŚCIĄGANIE

ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych

Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami

Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jeziński
Prowadzący grup: Marek Jeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jeziński
Prowadzący grup: Marek Jeziński, Monika Kwiecińska-Zdrenka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jeziński
Prowadzący grup: Marek Jeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)