Metody i techniki badań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-2-MiTB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki badań |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Forma kursu Nasz cykl spotkań na przedmiocie „Metody i techniki badań” obejmuje wykłady i laboratorium (30 + 30), po których następuje zaliczenie w formie egzaminu. By do niego przystąpić musicie mieć Państwo zaliczone laboratorium. A o samych laboratoriach– szczegółowo w sylabusie laboratorium. 2. Forma wykładów Wykłady odbywają się w formie stacjonarnej, ale musimy być gotowi, by w razie pandemii przejść do formy zdalnej. Stacjonarnie - oznacza spotkania co tydzień w sali wykładowej. Zdalnie - oznacza, że będziemy pracować na platformach: MS Teams oraz MOODLE – obie dostępne z serwerów UMK. Na Teams będziemy łączyć się w czasie rzeczywistym, czyli w godzinach przeznaczonych na wykład (wg planu tygodniowego). Natomiast na Moodle będą umieszczane dodatkowe materiały do wykładów i laboratoriów, będą pojawiać się w zależności od wymagań (będą nie do wszystkich zajęć). Niezależnie od formy spotkań podczas wykładu, dobrze byłoby się zapoznać z sylabusem przed rozpoczęciem całego cyklu spotkań. 3. Egzamin Tradycyjnie egzamin obejmować będzie tematykę poruszaną na wykładach i laboratoriach oraz pozycje z zestawu lektur. Jeżeli sytuacja epidemiologiczna pozwoli egzamin odbędzie się pisemnie „na żywo” w sali wykładowej. W przypadku konieczności egzaminu zdalnego - zdajemy ustnie (na Teams). Decyzja o formie egzaminu będzie podjęta przed sesją przez władze UMK. 4. Zachowanie podczas wykładów Spotkania stacjonarne: Spotkania odbywane tradycyjnym akademickim trybem na sali wykładowej. Wykładowi zazwyczaj towarzyszyć będzie prezentacja z rzutnika. Spotkania zdalne: Podczas trwania wykładów proszę o wyłączenie mikrofonów na własnym urządzeniu, kamerkę natomiast możecie Państwo mieć włączoną lub wyłączoną, decyzja należy do Was. Gdybyście chcieli zapytać o coś dotyczącego treści wykładu w jego trakcie – proszę o użycie przycisku „podnieś rękę” (czyli to, co nazywamy „łapką”). 5. Etyka podczas zajęć Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. Warto brać udział w zajęciach, również tych o formule wykładu. Korzyści są różnorakie, a najważniejsza to wstępne zaznajomienie się z materiałem, którego trzeba się będzie nauczyć do egzaminu. Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z socjologii i antropologii kulturowej doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-wykładu) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali. Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA. Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed wykładem). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 14 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08 Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej; rozumie złożoność, wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów. S1A_W03 S1A_W05 K_W10 Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie nauk społecznych, w tym medioznawstwa oraz studiów nad komunikacją, w szczególności – o problemach badawczych, metodach, technikach, narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych i komunikologicznych, z których wywodzą się poszczególne metody. S1A_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S1A_U02 K_U08 Rozumie i analizuje zjawiska społeczne. S1A_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera. S1A_K02 K_K04 Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych. S1A_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony będzie w formie stacjonarnej - w cyklu spotkań co tydzień. Jeśli wykład prowadzony będzie zdalnie: odbywać się będzie na platformie MS Teams w czasie rzeczywistym. Wykład ilustrowany jest multimedialnymi prezentacjami (fragmenty filmów, wycinki z gazet, obrazki z sieci, komiksów, reklam, etc.) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Założenie i cele przedmiotu to zapoznanie Studentów z podstawowymi problemami metodologii badań w komunikologii i naukach społecznych (specyfika przekazu medialnego, społeczeństwo sieci, analiza treści, obserwacja, eksperyment, socjolingwistyka, sondaż, metoda monograficzna, metoda historyczna, metoda dokumentów osobistych), począwszy od klasycznych ujęć zaproponowanych przez antropologię społeczną i Webera, podejście komunikologiczne po metody współczesne. |
Pełny opis: |
Plan wykładu (podstawowe zagadnienia tematyczne) 1. Wprowadzenie efekty uczenia się program zajęć zasady zaliczenia przedmiotu etyka podczas zajęć 2. Metody i techniki badań – podstawowe zagadnienia metody i techniki badań metody jakościowe i ilościowe definicje pojęcia wskaźniki 3-4. Obserwacja i intensywne badania terenowe cechy obserwacji jako metody badań i jej typy obserwacja uczestnicząca obserwacja nieuczestnicząca role badacza i badanego 5. Sondaż jako metoda badań krótka historia sondaży użyteczność badań sondażowych próba i podstawowe metody doboru próby 6. Kwestionariusz w badaniach sondażowych i sondaże online budowa kwestionariusza tendencyjność sondaży efekt ankietera i efekt respondenta specyfika badań sondażowych online 7. Analiza treści dane w analizie treści teksty jako podstawa analizy treści zarządzanie danymi a interpretacja danych kodowanie próbkowanie 8. Wizualność w analizie treści wzrokocentryzm analiza materiałów wizualnych 9-10. Proces badawczy proces badawczy i jego cechy z czego składa się proces badawczy co warto wiedzieć o pisaniu prac akademickich 11. Metoda biograficzna (historyczna) i metoda dokumentów osobistych Tatuś Muminka pisze pamiętnik cechy monografii jako metody badań cechy metody historycznej jako metody badań źródła w metodzie historycznej cechy metody dokumentów osobistych jako metody badań przyczyny dokumentacji własnych losów przez człowieka badania W.Thomasa i F. Znanieckiego 12. Eksperyment cechy eksperymentu jako metody badań schematy badań eksperymentalnych dobór uczestników eksperymentu przykłady badań eksperymentalnych: faraon Psametyk, Stanley Milgram, Philip Zimbardo 13. Teoria w nauce i badaniach społecznych czym jest teoria? teorie w nauce i ich cechy poziomy teorii naukowej cele nauk społecznych rewolucja naukowa 14. Jakość jako problem w badaniach społecznych jakość w badaniach podnoszenie jakości w badaniach triangulacja i jej rodzaje 15. Etyka w badaniach społecznych etyka i jakość w badaniach problemy etyczne w badaniach zasady etycznego postępowania w trakcie badań |
Literatura: |
Lektury podstawowe Babbie E., 2004 Badania społeczne w praktyce. Warszawa; roz.: 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 18, 19 Babbie E., 2010 Podstawy badań społecznych. Warszawa; roz.: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 trzeba wybrać jedno z powyższych opracowań Lektury uzupełniające Becker H.S. 2013 Warsztat pisarski badacza. Warszawa; roz. 1-5, 8 Kozinets R.V., 2012 Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa, roz.: 3-7 Rose G., 2010 Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa; roz.: 1, 3, 5, 7-9 Silverman D., 2007 Interpretacja danych jakościowych. Warszawa; roz.: 5-7, 9 |
Metody i kryteria oceniania: |
ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU 1.Egzamin obejmuje wiedzę uzyskaną w toku wykładów, materiał z laboratoriów oraz pozycje z zestawu lektur. 2.W zależności od sytuacji epidemiologicznej egzamin odbędzie się albo (I) pisemnie „na żywo” w sali wykładowej albo (II) ustnie w formie zdalnej (na Teams). Egzamin odbywa się w sesji zimowej - terminy egzaminu podane zostaną na stronie www. Wydziału (po konsultacji z Uczestnikami zajęć). 3.Do egzaminu dopuszczeni są Uczestnicy zajęć, którzy: -zapisani są na zajęcia w syst. USOS, -uzyskali pozytywną ocenę z laboratoriów. I. EGZAMIN PISEMNY Egzamin pisemny składa się z pytań trojakiego typu 1. Pytania dotyczące pojęć 2. Pytania problemowe 3. Rozwiązanie problemu badawczego 1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy: –podać definicję pojęcia –wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie –o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji Przykłady: wskaźnik, indeks, skala, eksperyment podwójnie ślepy, obserwacja uczestnicząca 2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną, np. omawiającą jakąś konkretną metodę badawczą. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe): –podać definicję/definicje problemu i związane z nim podstawowe pojęcia, typologie, funkcje –omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające daną podejście, koncepcję –przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście –pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania –wskazać, jakie metody badawcze mogą zostać zastosowane do rozwiązania określonego problemu badawczego Przykłady: metoda dokumentów osobistych jako metoda badań, obserwacja jako metoda badań, eksperyment jako metoda badań 3. Rozwiązanie problemu badawczego W tym pytaniu chodzi o: –zastanowienie się nad realnym problemem badawczym –zaproponowanie odpowiedniej dla przeprowadzenia badania empirycznego metody badawczej –uzasadnienie zaproponowanej metody w danym badaniu. Przykład pytania: Planujesz zbadać obraz społeczeństwa polskiego w serialu „Czterdziestolatek” J.Gruzy. Jakiej metody / metod użyjesz i dlaczego? Jakie są ich zalety i ograniczenia w stosunku do analizowanego problemu? W jaki sposób przeprowadzisz triangulację? Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Pytania oceniane są osobno – suma punktów stanowi podstawę oceny. Za odpowiedzi można uzyskać (trzeba to uwzględnić przy udzielaniu odpowiedzi): 0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie 0-5 pkt za każdy omówiony problem 0-3 za rozwiązanie problemu badawczego II. EGZAMIN USTNY Po zalogowaniu Zdający/Zdająca otrzymuje zestaw 4 pytań dot. przedmiotu naszych zajęć (z treści wykładów i ćwiczeń). Pytania dotyczą pojęć i problemów - omawiam je poniżej przy p. II. Pytanie nr 4 to zadanie polegające na zaproponowaniu planu badania na zadany temat. Należy zatem: –dobrać do tematu metodę/metody badania, odpowiedniej dla przeprowadzenia badania empirycznego –uzasadnić wybór tej metody / tych metod w danym badaniu –wskazać zalety i ograniczenia zaproponowanej metody/metod –zastanowić się nad tym, jaką metodą / metodami można przeprowadzić triangulację w badaniu. Przykład pytania: Planujesz zbadać treści ideologiczne w serialu „Kuce z Bronxu”. Jakiej metody / metod użyjesz i dlaczego? Jakie są ich zalety i ograniczenia w stosunku do analizowanego problemu? W jaki sposób przeprowadzisz triangulację? Terminy egzaminów (I oraz II termin poprawkowy) wyznaczane są w porozumieniu ze Studentami (na kilka tygodni przed sesją) i ogłaszane są na stronie www. wydziału (terminarz egzaminów). Wyniki egzaminów ogłaszane są w systemie USOSWeb (oceny są wpisywane dla całej grupy po sprawdzeniu wszystkich egzaminów). Egzaminy warunkowe (oba terminy) odbywają się po zakończeniu sesji. Ich zakres i przebieg jest analogiczny do egzaminów I i II terminu. Wyniki egzaminów warunkowych podawane są indywidualnie podczas dyżurów. Czas trwania egzaminu pisemnego – ok. 45 minut od podyktowania pytań Kolejność odpowiedzi – dowolna Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy ŚCIĄGANIE ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR CZ WYK
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Jeziński | |
Prowadzący grup: | Marek Jeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Jeziński | |
Prowadzący grup: | Marek Jeziński, Monika Kwiecińska-Zdrenka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ WYK
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Jeziński | |
Prowadzący grup: | Marek Jeziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.