Pracownia badań medioznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-2-PBM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia badań medioznawczych |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs: Metody i techniki badań |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 ECTS 0,5 - godziny kontaktowe 0,5 - punkty za pracę własną studenta, którą student wykonuje przygotowując się do zajęć 1 - przygotowanie projektu badawczego, przeprowadzenie badań i przygotowanie raportu końcowego |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, zna miejsce dyscypliny w systemie nauk i relacje wobec innych nauk (w szczególności politologii, socjologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, psychologii, kulturoznawstwa, filozofii, ekonomii). S2A_W01 K_W08 Ma ugruntowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań, dysponuje pogłębioną znajomością metod, technik i narzędzi badawczych właściwych dla medioznawstwa i komunikologii oraz wiedzą o metodach i narzędziach właściwych dla dyscyplin pokrewnych, których implementacja jest możliwa na gruncie dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S2A_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U08 Rozumie i analizuje zjawiska z obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej, oceniając je z uwzględnieniem teoretycznej i metodologicznej podbudowy; stosuje metodę badawczą. S2A_U08 K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy. S2A_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera. S2A_K02 K_K04 Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych. S2A_K03 |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia laboratorium projekt metod problemowa |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procedurami badawczymi w naukach społecznych ze szczególnym naciskiem dziennikarstwo i komunikację społeczną. W konsekwencji słuchacze powinni uzyskać dobrą orientację w odniesieniu do doboru odpowiednich metod, technik, konstruowania narzędzi oraz analizy zebranego materiału empirycznego. W efekcie będą w stanie sami zaprojektować oraz przeprowadzić w grupach własne badania wybranego problemu badawczego, dokonać analizy danych oraz przygotować raport końcowy. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Problem badawczy, pytania i hipotezy, konceptualizacja i operacjonalizacja E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 141-176. R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP, s. 24-29; 45-61. W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ, s. 29-72, 147-160. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ, s. 31-38. 3. Wybór metody badawczej, opracowanie populacji i doboru próby R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP, s. 62-68.. E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 206-248. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN, rozdział 4. 4-6. Budowa narzędzia badawczego i pilotaż E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 277-293. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN, roz. 5, 6, 7. G. Rose. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN, s. 109-110. D. Silvermann. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN, s. 96-97. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ, s. 228-229 7. Prezentacja raportów 8. Podsumowanie zajęć i omówienie raportów |
Literatura: |
E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP. W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN. G. Rose. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN. D. Silvermann. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność: dopuszczalna jest 1 nieobecność. 2 nieobecność należy niezwłocznie odrobić na dyżurze. 3 nieobecność skutkuje skreśleniem z listy. Aktywność: w trakcie zajęć oceniane będzie zaangażowanie studentów w pracę w zespołach badawczych. Maksymalnie 10 pkt. Projekt badawczy: praca nad projektem odbywa się w 3-osobowych grupach. Obejmuje ona skonstruowanie narzędzia badawczego, zebranie danych empirycznych oraz ich analizę, a także na koniec semestru oddanie pisemnego raportu i przedstawienie prezentacji multimedialnej. Maksymalnie 30 pkt. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procedurami badawczymi w naukach społecznych ze szczególnym naciskiem na medioznawstwo. W konsekwencji słuchacze powinni uzyskać dobrą orientację w odniesieniu do doboru odpowiednich metod, technik, konstruowania narzędzi oraz analizy zebranego materiału empirycznego. W efekcie będą w stanie sami zaprojektować oraz przeprowadzić w grupach własne badania wybranego problemu badawczego, dokonać analizy danych oraz przygotować raport końcowy. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Problem badawczy, pytania i hipotezy, konceptualizacja i operacjonalizacja E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 141-176. R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP, s. 24-29; 45-61. W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ, s. 29-72, 147-160. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ, s. 31-38. 3. Wybór metody badawczej, opracowanie populacji i doboru próby R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP, s. 62-68.. E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 206-248. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN, rozdział 4. 4-6. Budowa narzędzia badawczego i pilotaż E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 277-293. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN, roz. 5, 6, 7. G. Rose. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN, s. 109-110. D. Silvermann. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN, s. 96-97. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ, s. 228-229 7. Prezentacja raportów 8. Podsumowanie zajęć i omówienie raportów |
|
Literatura: |
E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP. W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN. G. Rose. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN. D. Silvermann. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procedurami badawczymi w naukach społecznych ze szczególnym naciskiem na medioznawstwo. W konsekwencji słuchacze powinni uzyskać dobrą orientację w odniesieniu do doboru odpowiednich metod, technik, konstruowania narzędzi oraz analizy zebranego materiału empirycznego. W efekcie będą w stanie sami zaprojektować oraz przeprowadzić w grupach własne badania wybranego problemu badawczego, dokonać analizy danych oraz przygotować raport końcowy. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Problem badawczy, pytania i hipotezy, konceptualizacja i operacjonalizacja E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 141-176. R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP, s. 24-29; 45-61. W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ, s. 29-72, 147-160. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ, s. 31-38. 3. Wybór metody badawczej, opracowanie populacji i doboru próby R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP, s. 62-68.. E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 206-248. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN, rozdział 4. 4-6. Budowa narzędzia badawczego i pilotaż E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 277-293. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN, roz. 5, 6, 7. G. Rose. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN, s. 109-110. D. Silvermann. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN, s. 96-97. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ, s. 228-229 7. Prezentacja raportów 8. Podsumowanie zajęć i omówienie raportów |
|
Literatura: |
E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP. W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN. G. Rose. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN. D. Silvermann. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procedurami badawczymi w naukach społecznych ze szczególnym naciskiem na medioznawstwo. W konsekwencji słuchacze powinni uzyskać dobrą orientację w odniesieniu do doboru odpowiednich metod, technik, konstruowania narzędzi oraz analizy zebranego materiału empirycznego. W efekcie będą w stanie sami zaprojektować oraz przeprowadzić w grupach własne badania wybranego problemu badawczego, dokonać analizy danych oraz przygotować raport końcowy. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Problem badawczy, pytania i hipotezy, konceptualizacja i operacjonalizacja E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 141-176. R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP, s. 24-29; 45-61. W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ, s. 29-72, 147-160. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ, s. 31-38. 3. Wybór metody badawczej, opracowanie populacji i doboru próby R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP, s. 62-68.. E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 206-248. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN, rozdział 4. 4-6. Budowa narzędzia badawczego i pilotaż E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN, s. 277-293. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN, roz. 5, 6, 7. G. Rose. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN, s. 109-110. D. Silvermann. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN, s. 96-97. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ, s. 228-229 7. Prezentacja raportów 8. Podsumowanie zajęć i omówienie raportów |
|
Literatura: |
E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP. W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ. R. Kozinets. 2012. Netnografia. Badnia etnograficzne online. Warszawa: PWN. G. Rose. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN. D. Silvermann. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. R.D. Wimmer, J. R. Dominick. 2006. Mass media. Metody badań. Kraków: Wyd. UJ. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.