Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Polski system medialny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-2-PSM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polski system medialny
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s1
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość zagadnień związanych z komunikacją medialną z zakresu nauki o komunikowaniu

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 15 h ćwiczeń (0,5 ECTS) i 30 h wykładu (1 ECTS)

2. Czas poświęcony na przygotowanie eseju (1 ECTS - 30h)

3. Czas poświęcony na przygotowanie się do debat (0,5 ECTS - 15h)

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - egzamin (3 ECTS - 90 h)



Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01: Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, ma wiedzę na temat podstawowych zjawisk i procesów występujących w ramach systemu medialnego oraz wiedzę na temat struktury rynku medialnego w Polsce

K_W04: Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach, pogłębioną w odniesieniu do obszaru mediów tradycyjnych, nowych mediów oraz komunikacji społecznej.

K_W12: Posiada pogłębioną wiedzę o systemach mediów lokalnych w Polsce i na świecie, zna koncepcje organizacyjne mediów lokalnych.

K_W13: Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, zwłaszcza podmiotów funkcjonujących na rynku mediów i w sferze komunikacji społecznej. Rozumie prawa i zasady funkcjonowania rynku informacyjnego jako sfery gospodarki.



Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01: Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne w kontekście systemu medialnego. Interpretuje i wyjaśnia wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.

K_U02: Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk charakterystycznych dla sytemu medialnego, zachowując umiejętność krytycznej analizy

K_U03: W oparciu o właściwie zanalizowane przyczyny i przebieg procesów i zjawisk charakterystycznych dla sytemu medialnego, formułuje własne opinie, stawia hipotezy badawcze i weryfikuje je.

K_U04: Wykorzystując metody i narzędzia właściwe nauce o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska obszaru systemu medialnego.

K_U05: Sprawnie posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania konkretnych problemów w kontekście systemu medialnego

K_U07: Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu występującego w ramach systemu medialnego, posiada umiejętność przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie.

K_U09: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim właściwych dla obszaru systemu medialnego

K_U10: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim właściwych dla obszaru systemu medialnego


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K02: Samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, wzbogacając je o wymiar interdyscyplinarny.

K_K03: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera.

K_K04: Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych.

K_K05: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zawodową rolą dziennikarza

K_K06: Odgrywa aktywną rolę w społeczeństwie, ma potencjał stymulowania opinii społecznej i formowania postaw.



Metody dydaktyczne:

- opis

- opowiadanie

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład konwersatoryjny

- wykład problemowy

- studium przypadku

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- oxfordzka
- stolików eksperckich
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procesami kształtującymi polski system medialny. Dlatego szczególna uwaga zostanie zwrócona na różne aspekty funkcjonowania polskiego systemu medialnego, głównie na kwestie prawne i ekonomiczne, ale też społeczne i kulturowe. Istotna będzie również analiza współczesnego rynku medialnego: podmiotów i procesów oddziałujących na przedmiotowy system; pozytywnych i negatywnych zjawisk obecnych w polskich mediach; a także wyzwań dla samych nadawców, jak i systemu prawego, jakie pojawiają się w czasach rosnącej popularności nielinearnych przekazów.

Kolejnym celem zajęć jest kształtowanie umiejętności studentów w samodzielnym poszukiwaniu informacji na temat współczesnych zjawisk i procesów obecnych na polskim rynku medialnym, następnie umiejętności analizowania tych zjawisk i procesów, dyskutowania na ich temat, wyciągania wniosków na przyszłość.

Pełny opis:

1. SYSTEM MEDIALNY: pojęcie i składowe systemu medialnego, klasyfikacja systemów medialnych

2. TRANSFORMACJA SYSTEMU MEDIALNEGO W POLSCE: OD MONOPOLU DO DUOPOLU – przemiany systemowe w Polsce, główne wyznaczniki polskiego systemu medialnego, analiza rynku mediów w I dekadzie III RP

3. POLITYKA MEDIALNA POLSKICH RZĄDÓW W II DEKADZIE III RP – polityka rządu SLD w kontekście „afery Rywina”, polityka rządu PiS-Samoobrona-LPR, nieudane próby nowelizacji ustaw medialnych I rządu PO, polityka rządu B. Szydło

4. PRAWNE REGUŁY DZIAŁANIA MEDIÓW W POLSCE W KONTEKŚCIE UREGULOWAŃ EUROPEJSKICH – gwarancje wolności mediów, polskie regulacje prawne, europejskie prawo medialne

5. EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA POLSKIEGO SYSTEMU MEDIALNEGO – finansowanie mediów, koncerny medialne, koncentracja kapitału, tabloidyzacja, reklama, sponsorowanie i lokowania produktu

6. PRASA DRUKOWANA – cechy i funkcje, struktura rynku, obecność kapitału zagranicznego, koncerny prasowe, tabloidyzacja prasy

7. PUBLICZNA RADIOFONIA I TELEWIZJA – misja i jej znaczenie, zarządzanie i finansowanie, komercjalizacja nadawców publicznych, upolitycznienie

8. KOMERCYJNA RADIOFONIA I TELEWIZJA – struktura rynku, proces koncesyjny, ustawowe zadania nadawców, grupy medialne na rynku radiowo-telewizyjnym, nadawca społeczny

9. KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI, URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ – polskie regulatory rynku na tle europejskich i światowych, struktura, zadania, kontrowersje dotyczące istoty i działalności KRRiT

10. AGENCJE INFORMACYJNE – rodzaje, funkcje, formy działalności, PAP, KAI, RAI

11. ORGANIZACJE DZIENNIKARSKIE – rola samoregulacji w systemie medialnym, profesjonalizacja a profesjonalizm, sylwetki dziennikarzy

12. INSTYTUCJE ANALIZUJĄCE RYNEK MEDIALNY – wpływ instytucji na kształt systemu medialnego, badania mediów masowych

13. NOWE MEDIA W POLSCE – konwergencja, oferta nadawców naziemnych w sieci, VOD, telewizja hybrydowa, IP TV, prasa online

14. POLSKIE MEDIA WOBEC WYZWAŃ XXI WIEKU – scenariusze rozwoju mediów, cyfryzacja i jej znaczenie dla rozwoju nowych form przekazu

15. PODSUMOWANIE KURSU – powtórzenie kluczowych zagadnień, przygotowanie do egzaminu

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Braun, J. (2019). Rynek i katedra. Polskie spory o media publiczne. (b.d.): Wyd. Nieoczywiste (cz. I. – rozdział 6; cz. II – wszystkie rozdziały poza podrozdziałami o mediach w innych krajach niż Polska)

Pokorna-Ignatowicz, K. (red.). (2013). Polski system medialny 1989-2011. Kraków: Wyd. Krakowskiej Akademii im. A. Frycza-Modrzewskiego.

Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 7, poz. 34, z późn. zm.)

Literatura uzupełniająca:

Bauer, Z.; Chudziński E. (red.). 2010. Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas.

Bonikowska, M. (red.). 2009. Media a wyzwania XXI wieku. Warszawa: Trio.

Dobek-Ostrowska, B. (red.). (2007). Media masowe na świecie. Wrocław: Wyd. UWr.

Dobek-Ostrowska, B. (2011). Polski system medialny. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław: Wyd. UWr.

Gierula, M. (red.). (2011). Przemiany systemu medialnego. Polsko-rosyjskie spojrzenie. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Jakubowicz, K. (2011). Nowa ekologia mediów: konwergencja a metamorfoza. Warszawa: Poltext.

Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: UJ.

Mielczarek T. (2007). Monopol. Pluralizm. Koncentracja. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny

Formy zaliczenia ćwiczeń: obecność, aktywność, esej, udział w debatach eksperckich. W celu zaliczenia przedmiotu każdy musi zdobyć punkty z wszystkich trzech elementów (aktywność, debaty, esej).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Seklecka
Prowadzący grup: Aleksandra Seklecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Seklecka
Prowadzący grup: Aleksandra Seklecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Seklecka
Prowadzący grup: Aleksandra Seklecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)