Polski system medialny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-2-PSM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Polski system medialny |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość zagadnień związanych z komunikacją medialną z zakresu nauki o komunikowaniu |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 15 h ćwiczeń (0,5 ECTS) i 30 h wykładu (1 ECTS) 2. Czas poświęcony na przygotowanie eseju (1 ECTS - 30h) 3. Czas poświęcony na przygotowanie się do debat (0,5 ECTS - 15h) 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - egzamin (3 ECTS - 90 h) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01: Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, ma wiedzę na temat podstawowych zjawisk i procesów występujących w ramach systemu medialnego oraz wiedzę na temat struktury rynku medialnego w Polsce K_W04: Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach, pogłębioną w odniesieniu do obszaru mediów tradycyjnych, nowych mediów oraz komunikacji społecznej. K_W12: Posiada pogłębioną wiedzę o systemach mediów lokalnych w Polsce i na świecie, zna koncepcje organizacyjne mediów lokalnych. K_W13: Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, zwłaszcza podmiotów funkcjonujących na rynku mediów i w sferze komunikacji społecznej. Rozumie prawa i zasady funkcjonowania rynku informacyjnego jako sfery gospodarki. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01: Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne w kontekście systemu medialnego. Interpretuje i wyjaśnia wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi. K_U02: Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk charakterystycznych dla sytemu medialnego, zachowując umiejętność krytycznej analizy K_U03: W oparciu o właściwie zanalizowane przyczyny i przebieg procesów i zjawisk charakterystycznych dla sytemu medialnego, formułuje własne opinie, stawia hipotezy badawcze i weryfikuje je. K_U04: Wykorzystując metody i narzędzia właściwe nauce o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska obszaru systemu medialnego. K_U05: Sprawnie posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania konkretnych problemów w kontekście systemu medialnego K_U07: Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu występującego w ramach systemu medialnego, posiada umiejętność przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie. K_U09: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim właściwych dla obszaru systemu medialnego K_U10: Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim właściwych dla obszaru systemu medialnego |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02: Samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, wzbogacając je o wymiar interdyscyplinarny. K_K03: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera. K_K04: Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych. K_K05: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zawodową rolą dziennikarza K_K06: Odgrywa aktywną rolę w społeczeństwie, ma potencjał stymulowania opinii społecznej i formowania postaw. |
Metody dydaktyczne: | - opis - opowiadanie - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy - studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procesami kształtującymi polski system medialny. Dlatego szczególna uwaga zostanie zwrócona na różne aspekty funkcjonowania polskiego systemu medialnego, głównie na kwestie prawne i ekonomiczne, ale też społeczne i kulturowe. Istotna będzie również analiza współczesnego rynku medialnego: podmiotów i procesów oddziałujących na przedmiotowy system; pozytywnych i negatywnych zjawisk obecnych w polskich mediach; a także wyzwań dla samych nadawców, jak i systemu prawego, jakie pojawiają się w czasach rosnącej popularności nielinearnych przekazów. Kolejnym celem zajęć jest kształtowanie umiejętności studentów w samodzielnym poszukiwaniu informacji na temat współczesnych zjawisk i procesów obecnych na polskim rynku medialnym, następnie umiejętności analizowania tych zjawisk i procesów, dyskutowania na ich temat, wyciągania wniosków na przyszłość. |
Pełny opis: |
1. SYSTEM MEDIALNY: pojęcie i składowe systemu medialnego, klasyfikacja systemów medialnych 2. TRANSFORMACJA SYSTEMU MEDIALNEGO W POLSCE: OD MONOPOLU DO DUOPOLU – przemiany systemowe w Polsce, główne wyznaczniki polskiego systemu medialnego, analiza rynku mediów w I dekadzie III RP 3. POLITYKA MEDIALNA POLSKICH RZĄDÓW W II DEKADZIE III RP – polityka rządu SLD w kontekście „afery Rywina”, polityka rządu PiS-Samoobrona-LPR, nieudane próby nowelizacji ustaw medialnych I rządu PO, polityka rządu B. Szydło 4. PRAWNE REGUŁY DZIAŁANIA MEDIÓW W POLSCE W KONTEKŚCIE UREGULOWAŃ EUROPEJSKICH – gwarancje wolności mediów, polskie regulacje prawne, europejskie prawo medialne 5. EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA POLSKIEGO SYSTEMU MEDIALNEGO – finansowanie mediów, koncerny medialne, koncentracja kapitału, tabloidyzacja, reklama, sponsorowanie i lokowania produktu 6. PRASA DRUKOWANA – cechy i funkcje, struktura rynku, obecność kapitału zagranicznego, koncerny prasowe, tabloidyzacja prasy 7. PUBLICZNA RADIOFONIA I TELEWIZJA – misja i jej znaczenie, zarządzanie i finansowanie, komercjalizacja nadawców publicznych, upolitycznienie 8. KOMERCYJNA RADIOFONIA I TELEWIZJA – struktura rynku, proces koncesyjny, ustawowe zadania nadawców, grupy medialne na rynku radiowo-telewizyjnym, nadawca społeczny 9. KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI, URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ – polskie regulatory rynku na tle europejskich i światowych, struktura, zadania, kontrowersje dotyczące istoty i działalności KRRiT 10. AGENCJE INFORMACYJNE – rodzaje, funkcje, formy działalności, PAP, KAI, RAI 11. ORGANIZACJE DZIENNIKARSKIE – rola samoregulacji w systemie medialnym, profesjonalizacja a profesjonalizm, sylwetki dziennikarzy 12. INSTYTUCJE ANALIZUJĄCE RYNEK MEDIALNY – wpływ instytucji na kształt systemu medialnego, badania mediów masowych 13. NOWE MEDIA W POLSCE – konwergencja, oferta nadawców naziemnych w sieci, VOD, telewizja hybrydowa, IP TV, prasa online 14. POLSKIE MEDIA WOBEC WYZWAŃ XXI WIEKU – scenariusze rozwoju mediów, cyfryzacja i jej znaczenie dla rozwoju nowych form przekazu 15. PODSUMOWANIE KURSU – powtórzenie kluczowych zagadnień, przygotowanie do egzaminu |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Braun, J. (2019). Rynek i katedra. Polskie spory o media publiczne. (b.d.): Wyd. Nieoczywiste (cz. I. – rozdział 6; cz. II – wszystkie rozdziały poza podrozdziałami o mediach w innych krajach niż Polska) Pokorna-Ignatowicz, K. (red.). (2013). Polski system medialny 1989-2011. Kraków: Wyd. Krakowskiej Akademii im. A. Frycza-Modrzewskiego. Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 7, poz. 34, z późn. zm.) Literatura uzupełniająca: Bauer, Z.; Chudziński E. (red.). 2010. Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas. Bonikowska, M. (red.). 2009. Media a wyzwania XXI wieku. Warszawa: Trio. Dobek-Ostrowska, B. (red.). (2007). Media masowe na świecie. Wrocław: Wyd. UWr. Dobek-Ostrowska, B. (2011). Polski system medialny. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław: Wyd. UWr. Gierula, M. (red.). (2011). Przemiany systemu medialnego. Polsko-rosyjskie spojrzenie. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas. Jakubowicz, K. (2011). Nowa ekologia mediów: konwergencja a metamorfoza. Warszawa: Poltext. Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: UJ. Mielczarek T. (2007). Monopol. Pluralizm. Koncentracja. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny Formy zaliczenia ćwiczeń: obecność, aktywność, esej, udział w debatach eksperckich. W celu zaliczenia przedmiotu każdy musi zdobyć punkty z wszystkich trzech elementów (aktywność, debaty, esej). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.