Reportaż telewizyjny i film dokumentalny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-3-DNM-RTFD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Reportaż telewizyjny i film dokumentalny |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza o historii, kulturze, problemach społeczno-politycznych w Polsce i na świecie. Wiedza z zakresu genologii medialnej i języka filmu. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | - Aktywny udział w zajęciach (30 h – 1 ECTS) - Wystąpienie na zajęciach (przygotowanie materiałów do prezentacji tematu, pokazu materiału filmowego oraz dyskusji; ramowy plan wystąpienia) (30 h – 1 ECTS) - Samodzielny przegląd materiałów telewizyjnych i filmowych, udział w wydarzeniach kulturalnych, spotkaniach edukacyjnych i projekcjach filmowych, tworzenie scenariusza krótkometrażowego filmu dokumentalnego lub konspektu reportażu TV, tworzenie recenzji reportaży i filmów dokumentalnych (30 h – 1 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student ma wiedzę na temat genezy, istoty, funkcji, struktury i technik tworzenia reportażu telewizyjnego i filmu dokumentalnego; W2: zna cechy głównych gatunków i form dokumentalnych; W3: potrafi wymienić przykładowe nazwiska reporterów i dokumentalistów, ze szczególnym uwzględnieniem twórców polskich. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student rozpoznaje gatunki telewizyjne i formy dokumentalne, analizuje przekazy zrealizowane w określonej formie; U2: potrafi zidentyfikować problem jako główny temat reportażu i filmu dokumentalnego; U3: potrafi napisać scenariusz krótkometrażowego filmu dokumentalnego i/lub konspekt reportażu telewizyjnego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student rozwija umiejętności komunikacji interpersonalnej poprzez pracę w grupie, udział w dyskusji; K2: uświadamia sobie odpowiedzialność etyczną związaną z warsztatem pracy reportera i dokumentalisty, kieruje się etyką dziennikarską podczas realizacji zadań; K3: krytycznie obserwuje otaczającą rzeczywistość, wykazuje wrażliwość na niesprawiedliwość społeczną, łamanie praw człowieka i obywatela, jest empatyczny wobec osób cierpiących i borykających się z przeciwnościami losu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy przybliżeniu najważniejszych gatunków i form dokumentalnych w kinie i telewizji, oraz postaci związanych z ich tworzeniem. Służy poznawaniu teoretycznych i praktycznych aspektów zawodu reportera i dokumentalisty. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dwóch wątków tematycznych. Pierwszy dotyczy reportażu telewizyjnego, drugi – filmu dokumentalnego, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej szkoły dokumentalnej. W trakcie zajęć omawiane są geneza, rozwój i specyfika obu kategorii, z wykorzystaniem pokazów materiałów filmowych. Poruszane są zarówno teoretyczne (definicja, cechy, struktura, typologia, język), jak też praktyczne aspekty warsztatu wybranych gatunków filmowych. Studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi postaciami kina dokumentalnego i reportażu oraz z ich twórczością. Lista proponowanych tematów: 1. Reportaż telewizyjny jako gatunek (odmiana gatunkowa). 2. Reporter telewizyjny i jego warsztat. 3. Reportaż interwencyjny i śledczy. 4. Reportaż społeczno-obyczajowy. 5. Reportaż podróżniczy. 6. Telewizyjny reportaż biograficzny. 7. Między fikcją a faktem - telenowela dokumentalna, paradokument: (scripted-docu, docu-crime, court-show). 8. Film dokumentalny - zarys historii i teorii gatunku. Festiwale filmów dokumentalnych. 10. Współczesny polski film dokumentalny. Serial dokumentalny. 11. Sylwetki i styl najwybitniejszych polskich dokumentalistów. 12. Aspekty etyczne pracy reportażysty i dokumentalisty. |
Literatura: |
Podstawowa literatura: A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000. M. Skarżyńska, Język reportażu telewizyjnego (na przykładzie "Magazynu Expresu Reporterów" w TVP2), Warszawa 2011. Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014), red. M. Hendrykowska, Poznań 2015. G. Kędzielawska, Przewodnik dokumentalisty: podstawy warsztatu: skrypt, Łódź 2012; 2016. M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000; 2004. Dodatkowa literatura i materiały: P. Aufderheide, Documentary film: a very short introduction, Oxford 2007. B. Fiołek-Lubczyńska, Retoryczność w filmowych obrazach świata Andrzeja Fidyka, Łódź 2016. E. Ewart, Widziałam, Warszawa 2015. K. Karabasz, Odczytać czas, Łódź 2009. T. Lis, K. Skowroński, M. Ziomecki, ABC dziennikarstwa, Warszawa 2002. Polski film dokumentalny w XXI wieku, red. T. Szczepański, M. Kozubek, Łódź 2016. E. Żyrek-Horodyska, Reportaż biograficzny czy biografia reportażowa? Refleksje genologiczne i analiza przypadku, https://wnus.edu.pl/au/pl/issue/952/article/15553/ Reportaże i filmy dostępne w serwisach: https://www.arte.tv/pl http://www.filmpolski.pl https://vod.pl/filmy-dokumentalne http://ninateka.pl/filmy/film,dokumenty https://www.cda.pl/video/show/filmy_dokumentalne/p1 http://doclab.pl/pl_PL/doc-lab/co-to-jest/ https://ninateka.pl/filmy/film,dokumenty i na innych platformach. Historia polskiego filmu dokumentalnego: https://www.youtube.com/playlist?list=PLGVPA5rfUcppcdMwNvGOJ5_-1cK8ZvcSw. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu na ocenę pod uwagę będą będą brane następujące elementy: - aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności); - pisemny konspekt wystąpienia na zadany temat (ramowy plan wystąpienia, pytania do dyskusji, bibliografia i filmografia przedstawione na dyżurze, na min. dwa tygodnie przed terminem wystąpienia); - prezentacja wybranego tematu wraz z moderacją dyskusji i pokazem materiałów filmowych; - samodzielna praca z materiałem audiowizualnym, udział w pokazach filmowych i spotkaniach edukacyjnych, krótkie sprawozdania na ich temat oraz inne zadania cząstkowe; - scenariusz lub konspekt. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.