Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dziennikarstwo a prawa człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-3-DaPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dziennikarstwo a prawa człowieka
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna III rok s1
Strona przedmiotu: https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=dla_prac/protokoly/edytuj&prot_id=396866&filtr=A
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 godzin

Praca własna: 30 godzin

Razem: 60 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

Po ukończeniu kursu uczestnicy powinni posiadać podstawową wiedzę o filozofii i historii praw człowieka. Zakłada się, że potrafią oni także określić związki pomiędzy tymi prawami a dziennikarstwem.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Studenci biorący udział w zajęciach powinni posiąść umiejętność analizy problemów społecznych z punktu widzenia praw człowieka. Dotyczy to także diagnozowania, czy w konkretnych sytuacjach miało miejsce naruszenie tych praw.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Rozwinięcie u słuchaczy świadomości wagi koncepcji praw człowieka we współczesnym świecie to podstawa celów przedstawionych wyżej. W centrum znajdą się w związku z tym takie dokumenty międzynarodowe, jak Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 roku, Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Europejska Konwencja Praw Człowieka.

Metody dydaktyczne:

Wśród wspomnianych metod znajdą się elementy wykładu - ważne zwłaszcza na początku kursu -- a także metody aktywizujące. Studenci będą także mieli możliwość wystąpienia z prezentacją na temat związany z treścią zajęć.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Skrócony opis:

W centrum zainteresowania znajdą się historyczne okoliczności rozwoju praw człowieka, ich związki z kulturą polityczną różnych części świata, a także relacje zaakcentowane w samej nazwie kursu. W tym kontekście pojawi się kwestia zjawiska określanego mianem "dziennikarstwo praw człowieka".

Pełny opis:

1. Pojęcie praw człowieka.

2. Prawa człowieka: terminologia.

3. Rozwój idei praw człowieka na świecie.

4. Najważniejsze międzynarodowe dokumenty praw człowieka.

5. Historyczne przesłanki rozwoju relacji pomiędzy prawami człowieka a

dziennikarstwem.

6. Dziennikarze wobec idei praw człowieka w koloniach brytyjskich Ameryki

Północnej.

7. Rozwój praw człowieka a dziennikarstwo w Europie.

8. Dziennikarstwo, polityka, prawa człowieka.

9. Postulat dziennikarskiego obiektywizmu a prawa człowieka.

10. Media globalne a idea praw człowieka.

11. Dziennikarstwo, stosunki międzynarodowe, prawa człowieka.

12. Media wobec drastycznych naruszeń praw człowieka.

13. Filmy dokumentalne na temat praw człowieka.

14. Studium przypadku: Kony 2012.

15. Perspektywy rozwoju dziennikarstwa praw człowieka.

Literatura:

Marek Nowicki, Co to są prawa człowieka, https://archiwum.hfhr.pl/wp-content/uploads/2016/02/Marek-Nowicki_co-to-sa-prawa-czlowieka.pdf;

Łukasz Zalesiński, Pułapki aktywizmu, w: dwumiesięcznik "Press", 01-02, 2025, s. 80-83.

Metody i kryteria oceniania:

Trzy kryteria oceny:

1. Rozmowy końcowe na temat omówionych zagadnień.

2. Prezentacje.

3. Aktywność podczas zajęć.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)