Systemy medialne na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-3-SMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy medialne na świecie |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna III rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 30 wykładu (1 ECTS) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu - 80h (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 Ma podstawową wiedzę o współczesnych systemach medialnych, w tym również o polskim. S1A_W02 K_W04 Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej. S1A_W03 K_W13 Zna najważniejsze etapy rozwoju mediów masowych (prasy, radia, telewizji) i nowych mediów na tle warunków poszczególnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem zmian społecznych, politycznych i technologicznych. S1A_W08 S1A_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 Posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. S1A_U02 K_U03 Rozumie przyczyny i przebieg konkretnych procesów społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych), właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej; potrafi właściwie je analizować. S1A_U03 K_U04 Wykorzystując standardowe metody i narzędzia z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne. S1A_U04 K_U08 Rozumie i analizuje zjawiska społeczne. S1A_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K05 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zawodową rolą dziennikarza i/lub specjalisty z zakresu komunikowania. S1A_K04 K_K06 Odgrywa aktywną rolę w społeczeństwie, ma potencjał stymulowania opinii społecznej i formowania postaw. S1A_K05 S1A_K07 |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istniejącymi na świecie systemami medialnymi. Dlatego istotnym jest przedstawienie różnego rodzajów modelów systemów medialnych, procesów i zjawisk w nich występujących, a następnie na ich podstawie analizowanie konkretnych przypadków w Europie i na świecie. Służyć temu będzie przeprowadzenie analiz porównawczych stanu rozwoju poszczególnych typów mediów, omówienie strukturalno-przestrzennego układu mediów i ich funkcjonowania w systemie politycznym i rynkowym, co związane jest z analizą relacji media-polityka-gospodarka. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. System medialny: istota, cechy, struktura 2. Determinanty kształtowania się systemów medialnych na świecie 3. Klasyfikacja systemów medialnych, ujęcie porównawcze – model liberalny, demokratycznego korporacjonizmu, spolaryzowanego pluralizmu 4. Polityka medialna Unii Europejskiej 5. System medialny USA 6. System medialny Wielkiej Brytanii 7. System medialny Niemiec 8. System medialny Norwegii i Szwecji 9. System medialny Francji 10. System medialny Włoch 11. System medialny Hiszpanii 12. System medialny Rosji 13. System medialny Czech i Słowacji 14. System medialny Japonii 15. Podsumowanie: najważniejsze aspekty światowych systemów medialnych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adamowski J (red.). 2008. Wybrane zagraniczne systemy medialne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Hallin D., Mancini P. 2007. Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym. Kraków: Wydawnictwo UJ. Stasiak-Jazukiewicz E, Jas-Kozakiewicz M. 2011. Polityka medialna Unii Europejskiej. Warszawa: Poltext. Literatura uzupełniająca: Adamowski J.W., Jaskiernia A. (red.). 2012. Systemy medialne w XXI wieku. Wspólne czy różne drogi rozwoju. Warszawa: ASPRA-JR. Böll H. 2002. Utracona cześć Katarzyny Blum. Warszawa: Gazeta Wyborcza. Cloud S., Olson L. 2006. Chłopcy Murrowa. Na frontach wojny i dziennikarstwa. Warszawa: AMF. Dobek-Ostrowska B. 2002. Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Wrocław: Wydawnictwo UWr. Dobek-Ostrowska Bogusława (red.). 2007. Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa. Wrocław: Wydawnictwo UWr. Donaj Ł. 2001. Media w systemie politycznym Federacji Rosyjskiej. Poznań: UAM Felsztinski J. 2015. Borys Biereziowski. Zapiski wisielca. Warszawa: Prószyński Media. Golka B. 2004. System medialny Stanów Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Golka B. 2001. System medialny Francji. Warszawa: Elipsa Głowacki M. 2011. Polityka medialna Danii, Norwegii i Szwecji. Analiza porównawcza interwencji państwa w systemy telewizyjne. Toruń: Wyd. ECE. Jakubowicz K. 2010. Unia Europejska a media. Miedzy kulturą a gospodarką. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Jóźwiak-Di Marcantonio. 2011. Silvio Berlusconi. Geniusz mediów i marketingu politycznego. Wrocław: Alta 2. Konarska K. 2007. System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Matykiewicz-Włodarska A., Ślufińska M. 2014. Systemy medialne państw Unii Europejskiej. Nowe kraje członkowskie. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Ociepka B., Ratajczak M. 2000. Media i komunikowanie polityczne. Niemcy, Austria, Szwajcaria. Wrocław: Arboretum. Oniszczuk Z., Gierula M. (red.). 2007. Mało znane systemy medialne. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas. Oniszczuk Z., Gierula M. (red.). 2009. Systemy medialne krajów bałkańskich. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas. Poulet B. 2011. Śmierć gazet i przyszłość informacji: Wołowiec: Wyd. Czarne. Stefano de Ch. 2017. Oriana Fallaci. Portret kobiety. Katowice: Sonia Draga. Thomas B. 2018. Walt Disney. Potęga marzeń. Warszawa: Dream Books. Wallraff G. 2012. Z nowego wspaniałego świata. Wołowiec: Wyd. Czarne. Williams K. 2008. Media w Europie. Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
zajęcia synchroniczne poprzez MS Teams (kod do kursu zostanie wysłany na maila umk) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
zajęcia synchroniczne poprzez MS Teams (kod do kursu zostanie wysłany na maila umk) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
zajęcia synchroniczne poprzez MS Teams (kod do kursu zostanie wysłany na maila umk) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.