Wybrane nurty kultury współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-3-WNKW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane nurty kultury współczesnej |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna III rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1) Zainteresowanie zjawiskami zachodzącymi w sferze kultury, umiejętność krytycznego oglądu tych zjawisk i poddawania ich twórczej refleksji. 2) Jeśli ktoś nie spełnia wymagania w punkcie 1, może nie uczestniczyć wykładzie. Innymi słowy oznacza to, że obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa i nie istnieje żadna lista, na której należałoby udokumentować swoje przybycie lub nieprzybycie. Egzamin jednak jest obowiązkowy dla wszystkich. 3) Zaleca się wyłączenie telefonów komórkowych 4) komputery mogą być używane wyłącznie w charakterze notatnika. 5) Osoby z infekcją gardła lub/i nosa proszone są o rezygnację z uczestnictwa na czas choroby. 6 )Pytania po wykładzie należy zadawać celnie i do rzeczy. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta równa się temu, - który przewidziany jest na wysłuchanie wykładów (zależny od tego, czy ktoś decyduje się uczestniczyć w wykładach czy nie) - który przeznaczony jest na zalecaną lekturę (zależny od szybkości czytania ze zrozumieniem) - który przeznaczony jest na przeczytanie notatek z wykładu i notatek sporządzonych na podstawie lektur celem przygotowania się do egzaminu ("projekt" zakrojony może być szeroko i wąsko,w zależności od zdolności i ambicji studenta) W sumie całkowity nakład pracy studenta szacuję na minimum 20 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma ogólną wiedzę z zakresu zagadnień społecznych i nauki o mediach. Zna wybrane teorie dotyczące kultury współczesnej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi krytycznie patrzeć na otaczającą go rzeczywistość kulturową. Potrafi spożytkować wiedzę o kulturze popularnej i charakterystycznych w niej zjawiskach w rozwoju osobistym i pracy z wykorzystaniem mediów. Potrafi wypowiadać się o kulturze współczesnej używając pojęć stosowanych na gruncie teorii kultury. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Analizując zjawiska w kulturze współczesnej pogłębia ich rozumienie. Dotyczy to, między innymi, relacji interpersonalnych. Wiedząc, że stan tych relacji reguluje szereg czynników i rozumiejąc mechanikę ich sprzężonego działania, może bardziej świadomie je układać. |
Metody dydaktyczne: | Wykład w formie konwencjonalnej, problemowy. Dopuszcza się elementy dyskusji, o ile podejmowany temat bardzo do niej skłania. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Wybrane problemy i zjawiska w kulturze współczesnej analizowane są w duchu kulturoznawczym i antropologicznym, w kontekście zagadnień socjologicznych i - w niewielkim stopniu - politologicznych. Przegląd teorii i problemów dotyczących kultury współczesnej ma skłaniać do krytycznego i refleksyjnego spojrzenia na rzeczywistość kulturową. Wskazanie trendów (wiodących i do nich opozycyjnych, plasujących się na peryferium systemu i bytujących na jego obrzeżach) i mód w kulturze popularnej prowadzić powinno do wytworzenia syntetycznego, złożonego, inspirującego obrazu kultury ponowoczesnej. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy o kulturze współczesnej i zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami dotyczącymi przemian w kulturze współczesnej (od końca XIX wieku po teraźniejszość). Podejmuje się tu analizę zjawisk, trendów i mód sytuujących się w nurcie głównym kultury współczesnej jak i w opozycji do założeń i gustów kształtujących trendy wiodące. Wykład ma charakter problematyzujący. Jego podstawowym celem jest wyposażenie słuchaczy w narzędzia, pozwalające krytycznie i świadomie poruszać się w obecnych realiach kulturowych. Zakres tematyczny: - pojęcie kultury (Taylor, Kroeber, Weber, Levi-Strauss, Eco, Arnold, Kłoskowska) kultura/cywilizacja ; kultura masowa/popularna; nowoczesna/ponowoczesna - podstawowe zdobycze kultury nowoczesnej (technika, filozofia, sztuki piękne, literatura, architektura ) -Od kultury producentów do kultury konsumentów. ( Bauman). Ponowoczesne ładotwórstwo. Brud i obcy jako element niepożądany i zagrożenie. - Jak technopol zmienia kulturę? (Freud, Postman, Baudrillard) Cyber contra real . Cywilizacja w technopułapce (A. Zybertowicz) - konsumpcjonizm i społeczeństwo konsumpcyjne, konsumeryzm fordyzm/tayloryzm, Mcdonaldyzacja (Ritzer), disneizacja (Bryman) szkoła frankfurcka i krytyka przemysłu kulturowego. -Ciało, konstruowanie, przeobrażanie, uprzedmiotowienie. - - teorie i kultura queer -estetyka kampu (S. Sontag) - człowiek ponowoczesny w poszukiwaniu tożsamości - ponowoczesne światożerstwo. Figura włóczęgi/turysty/człowieka z baraku jako metafora człowieka ponowoczesnego (Bauman, Mac Cannel, Marcel Veblen) - kultura nadmiaru i jak się w niej odnaleźć (Szlendak) - antykonsumpcjonizm. freeganism, frugalism, - Być eko, być wege, być free ekomarketing, zieloni/szarozieloni - ubiór jako narzędzie konstruowania i komunikowania tożsamości - kultura queer -estetyka kampu (S. Sontag) - |
Literatura: |
A. Kaliszewski, Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012 A. Kunce, Tożsamość i postmodernizm, Warszawa 2003 N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004 G. Ritzer, Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1999 B. R. Barber, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa 2008, 2009M. Halawa, P. Wróbel, Bauman o popkulturze. Wypisy, Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. W formie opisowej będzie należało wyjaśnić wprowadzone podczas wykładów pojęcia lub krótko ( ale treściwie!) scharakteryzować zjawisko kulturowe lub teorię odnoszącą się do poszczególnych zjawisk w kulturze współczesnej. Aby uzyskać ocenę pozytywną należy sensownie odpowiedzieć na więcej niż połowę zadanych pytań. Ocena będzie arbitralna, stosowna do przedstawionych na piśmie odpowiedzi i nie będzie podlegała negocjacjom ex post. Przewiduje się dwa możliwe terminy egzaminu. Pierwszy - na końcu semestru oraz drugi - w sesji poprawkowej. Na prośbę studentów możliwy jest egzamin w terminie O przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej, ale wówczas traktowany jest on jak egzamin w terminie pierwszym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Markiewka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Markiewka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Massaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Massaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Massaka | |
Prowadzący grup: | Iwona Massaka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.