Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zarządzanie mediami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-3-ZM Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie mediami
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna III rok s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza o rynku medialnym w Polsce i na świecie; podstawowa znajomość terminów związanych z funkcjonowaniem mediów, strukturami redakcji, zarządzaniem.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 (konwersatorium, elementy ćwiczeń warsztatowych)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 30 godzin (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań szczegółowych)

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30 godzin (wykonanie dwóch głównych zadań redaktorsko - menadżerskich)


Efekty uczenia się - wiedza:

1. K_W16 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, w tym podmiotów funkcjonujących

na rynku mediów i w obszarze komunikowania.

2. K_W03 Ma podstawową wiedzę o współczesnych systemach medialnych, w tym również o polskim.

3. K_W14 Ma wiedzę o regułach prawnych (ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawa mediów), jakie wpływają na działalność organizacji medialnych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

1. K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, właściwe

dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej.

2. K_U07 Potrafi analizować proponowane rozwiązania konkretnych problemów w obszarze dziennikarstwa i komunikacji społecznej, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie.

3. K_U06 Wykorzystuje wiedzę z zakresu nauki o mediach

i komunikacji społecznej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1. K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych.

2. K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera.

3. K_K04 Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych.

4. K_K08 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium z elementami warsztatowymi.

Zajęcia teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

Zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Każde spotkanie poprzedzone jest krótką dyskusją o zmianach na rynku medialnym.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot "Zarządzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych.

Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), zasady tworzenia workflow, budżetowania, system relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR.

Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz budowania zespołu i podstaw redagowania.

Pełny opis:

Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:

- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

- zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Szczegółowy program zajęć:

1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu - zajęcia teoretyczne

2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow – zajęcia teoretyczne

3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych – zajęcia teoretyczne

4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.

5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych - zajęcia praktyczne

6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne.

7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem – zajęcia teoretyczne.

8. Dodatki prasowe – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.

9. Redagowanie dodatku – zajecia praktyczne

10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca – zajęcia teoretyczne

11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych - zajęcia teoretyczne.

12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych – zajęcia praktyczne.

14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna mozliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego.

15. Zaliczenie.

Literatura:

1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008

2. Tadeusz Kowalski, Zarządzanie w mediach, Wolters Kluwer, Warszawa 2013

3. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009

4. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010

5. Miesięcznik “Press” 20019-2021

6. wirtualnemedia.pl, press.pl

7. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę.

1. Podstawą zaliczenia jest wykonanie prac praktycznych (ocena produktu, dodatek tematyczny, własny produkt medialny). Oceny cząstkowe są zasadniczą podstawą oceny końcowej.

2. Pod uwagę brana jest również aktywność na zajęciach (oceniany jest udział w dyskusjach w części teoretycznej).

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest frekwencja na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Załuski
Prowadzący grup: Mariusz Załuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot "Zarzdzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych.

Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR.

Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz podstaw redagowania.

Pełny opis:

Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:

- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

- zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Szczegółowy program zajęć:

1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu - zajęcia teoretyczne

2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow – zajęcia teoretyczne

3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych – zajęcia teoretyczne

4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.

5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych - zajęcia praktyczne

6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne.

7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem – zajęcia teoretyczne.

8. Dodatki prasowe – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.

9. Redagowanie dodatku – zajecia praktyczne

10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca – zajęcia teoretyczne

11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych - zajęcia teoretyczne.

12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych – zajęcia praktyczne.

14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna mozliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego.

15. Zaliczenie.

Literatura:

1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008

2. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009

3. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010

4. Miesięcznik “Press” 2009-2011

5. www.wirtualnemedia.pl

6. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-25 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Załuski
Prowadzący grup: Mariusz Załuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot "Zarzdzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych.

Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR.

Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz podstaw redagowania.

Pełny opis:

Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:

- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

- zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Szczegółowy program zajęć:

1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu - zajęcia teoretyczne

2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow – zajęcia teoretyczne

3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych – zajęcia teoretyczne

4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.

5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych - zajęcia praktyczne

6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne.

7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem – zajęcia teoretyczne.

8. Dodatki prasowe – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.

9. Redagowanie dodatku – zajecia praktyczne

10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca – zajęcia teoretyczne

11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych - zajęcia teoretyczne.

12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych – zajęcia praktyczne.

14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna mozliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego.

15. Zaliczenie.

Literatura:

1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008

2. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009

3. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010

4. Miesięcznik “Press” 2009-2011

5. www.wirtualnemedia.pl

6. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Załuski
Prowadzący grup: Mariusz Załuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot "Zarzdzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych.

Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR.

Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz podstaw redagowania.

Pełny opis:

Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:

- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

- zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Szczegółowy program zajęć:

1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu - zajęcia teoretyczne

2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow – zajęcia teoretyczne

3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych – zajęcia teoretyczne

4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.

5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych - zajęcia praktyczne

6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne.

7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem – zajęcia teoretyczne.

8. Dodatki prasowe – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.

9. Redagowanie dodatku – zajecia praktyczne

10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca – zajęcia teoretyczne

11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych - zajęcia teoretyczne.

12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych – zajęcia praktyczne.

14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna mozliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego.

15. Zaliczenie.

Literatura:

1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008

2. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009

3. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010

4. Miesięcznik “Press” 2009-2011

5. www.wirtualnemedia.pl

6. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Załuski
Prowadzący grup: Mariusz Załuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot "Zarzdzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych.

Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR.

Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz podstaw redagowania.

Pełny opis:

Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:

- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

- zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Szczegółowy program zajęć:

1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu - zajęcia teoretyczne

2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow – zajęcia teoretyczne

3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych – zajęcia teoretyczne

4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.

5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych - zajęcia praktyczne

6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne.

7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem – zajęcia teoretyczne.

8. Dodatki prasowe – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.

9. Redagowanie dodatku – zajecia praktyczne

10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca – zajęcia teoretyczne

11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych - zajęcia teoretyczne.

12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych – zajęcia praktyczne.

14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna mozliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego.

15. Zaliczenie.

Literatura:

1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008

2. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009

3. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010

4. Miesięcznik “Press” 2009-2011

5. www.wirtualnemedia.pl

6. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Załuski
Prowadzący grup: Mariusz Załuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot "Zarzdzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych.

Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR.

Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz podstaw redagowania.

Pełny opis:

Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:

- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

- zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Szczegółowy program zajęć:

1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu - zajęcia teoretyczne

2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow – zajęcia teoretyczne

3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych – zajęcia teoretyczne

4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.

5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych - zajęcia praktyczne

6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne.

7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem – zajęcia teoretyczne.

8. Dodatki prasowe – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.

9. Redagowanie dodatku – zajecia praktyczne

10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca – zajęcia teoretyczne

11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych - zajęcia teoretyczne.

12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych – zajęcia praktyczne.

14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna mozliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego.

15. Zaliczenie.

Literatura:

1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008

2. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009

3. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010

4. Miesięcznik “Press” 2009-2011

5. www.wirtualnemedia.pl

6. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.