Zarządzanie mediami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-3-ZM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie mediami |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o rynku medialnym w Polsce i na świecie; podstawowa znajomość terminów związanych z funkcjonowaniem mediów, strukturami redakcji, zarządzaniem. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 (wykład konwersatoryjny, elementy ćwiczeń warsztatowych) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 30 godzin (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań szczegółowych) 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30 godzin (wykonanie dwóch głównych zadań redaktorsko - menadżerskich) |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. K_W16 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, w tym podmiotów funkcjonujących na rynku mediów i w obszarze komunikowania. 2. K_W03 Ma podstawową wiedzę o współczesnych systemach medialnych, w tym również o polskim. 3. K_W14 Ma wiedzę o regułach prawnych (ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawa mediów), jakie wpływają na działalność organizacji medialnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej. 2. K_U07 Potrafi analizować proponowane rozwiązania konkretnych problemów w obszarze dziennikarstwa i komunikacji społecznej, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie. 3. K_U06 Wykorzystuje wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych. 2. K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera. 3. K_K04 Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych. 4. K_K08 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny z elementami projektów warsztatowych. Zajęcia teoretyczne w kilku modułach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym. Zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja. Każde spotkanie poprzedzone jest krótką dyskusją o zmianach na rynku medialnym. Na większości spotkań prezentacja funkcjonowania realnych narzędzi online'owych, pozwalających na zarządzanie redakcją na różnych stopniach struktury. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Zarządzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych. Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), zasady tworzenia workflow, budżetowania, system relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR. Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz budowania zespołu i podstaw redagowania. Przedmiot w wersji zdalnej prowadzony jest na platformie MSTeams. Kontakt z wykładowcą - poprzez grupę na Teams (forum, czat) lub mailowo. |
Pełny opis: |
Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się: - wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, struktury redakcyjne, planowanie i workflow, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym. - zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja. Szczegółowy program zajęć: 1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu we współczesny rynek medialny 2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow 3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych, zarządzanie budżetem redakcji 4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu. 5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych 6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy 7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – wydawca/sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem 8. Dodatki medialne – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych. 9. Redagowanie dodatku – zajęcia praktyczne 10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca 11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych 12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych 14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna możliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego. 15. Egzamin |
Literatura: |
1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008 2. Tadeusz Kowalski, Zarządzanie w mediach, Wolters Kluwer, Warszawa 2013 3. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009 4. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010 5. Miesięcznik “Press” 2020-2022 6. wirtualnemedia.pl, press.pl 7. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. 1. Podstawą zaliczenia jest wykonanie i prezentacja prac praktycznych (ocena produktu, dodatek tematyczny - kierowanie działem, własny produkt medialny). Oceny cząstkowe są zasadniczą podstawą oceny końcowej. 2. Pod uwagę brana jest również aktywność na zajęciach (oceniany jest udział w dyskusjach w części teoretycznej). Warunkiem uzyskania zaliczenia jest frekwencja na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Załuski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Załuski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Zarzdzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych. Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR. Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz podstaw redagowania. |
|
Pełny opis: |
Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się: - wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym. - zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja. Szczegółowy program zajęć: 1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu - zajęcia teoretyczne 2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow – zajęcia teoretyczne 3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych – zajęcia teoretyczne 4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu. 5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych - zajęcia praktyczne 6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne. 7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem – zajęcia teoretyczne. 8. Dodatki prasowe – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych. 9. Redagowanie dodatku – zajecia praktyczne 10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca – zajęcia teoretyczne 11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych - zajęcia teoretyczne. 12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych – zajęcia praktyczne. 14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna mozliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego. 15. Zaliczenie. |
|
Literatura: |
1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008 2. Tadeusz Kowalski, Zarządzanie w mediach, Wolters Kluwer, Warszawa 2013 3. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009 4. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010 5. Miesięcznik “Press” 2020-2022 6. wirtualnemedia.pl, press.pl 7. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.