Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie mediami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S1-3-ZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie mediami
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza o rynku medialnym w Polsce i na świecie; podstawowa znajomość terminów związanych z funkcjonowaniem mediów, strukturami redakcji, zarządzaniem.



Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 (wykład konwersatoryjny, elementy ćwiczeń warsztatowych)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 30 godzin (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań szczegółowych)

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30 godzin (wykonanie dwóch głównych zadań redaktorsko - menadżerskich)


Efekty uczenia się - wiedza:

1. K_W16 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, w tym podmiotów funkcjonujących

na rynku mediów i w obszarze komunikowania.

2. K_W03 Ma podstawową wiedzę o współczesnych systemach medialnych, w tym również o polskim.

3. K_W14 Ma wiedzę o regułach prawnych (ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawa mediów), jakie wpływają na działalność organizacji medialnych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

1. K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, właściwe

dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej.

2. K_U07 Potrafi analizować proponowane rozwiązania konkretnych problemów w obszarze dziennikarstwa i komunikacji społecznej, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie.

3. K_U06 Wykorzystuje wiedzę z zakresu nauki o mediach

i komunikacji społecznej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1. K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych.

2. K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera.

3. K_K04 Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych.

4. K_K08 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny z elementami projektów warsztatowych.

Zajęcia teoretyczne w kilku modułach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

Zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Każde spotkanie poprzedzone jest krótką dyskusją o zmianach na rynku medialnym.

Na większości spotkań prezentacja funkcjonowania realnych narzędzi online'owych, pozwalających na zarządzanie redakcją na różnych stopniach struktury.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot "Zarządzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych.

Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), zasady tworzenia workflow, budżetowania, system relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR.

Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz budowania zespołu i podstaw redagowania.

Przedmiot w wersji zdalnej prowadzony jest na platformie MSTeams. Kontakt z wykładowcą - poprzez grupę na Teams (forum, czat) lub mailowo.

Pełny opis:

Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:

- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, struktury redakcyjne, planowanie i workflow, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

- zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Szczegółowy program zajęć:

1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu we współczesny rynek medialny

2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow

3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych, zarządzanie budżetem redakcji

4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.

5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych

6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy

7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – wydawca/sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem

8. Dodatki medialne – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.

9. Redagowanie dodatku – zajęcia praktyczne

10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca

11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych

12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych

14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna możliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego.

15. Egzamin

Literatura:

1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008

2. Tadeusz Kowalski, Zarządzanie w mediach, Wolters Kluwer, Warszawa 2013

3. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009

4. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010

5. Miesięcznik “Press” 2020-2022

6. wirtualnemedia.pl, press.pl

7. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę.

1. Podstawą zaliczenia jest wykonanie i prezentacja prac praktycznych (ocena produktu, dodatek tematyczny - kierowanie działem, własny produkt medialny). Oceny cząstkowe są zasadniczą podstawą oceny końcowej.

2. Pod uwagę brana jest również aktywność na zajęciach (oceniany jest udział w dyskusjach w części teoretycznej).

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest frekwencja na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Załuski
Prowadzący grup: Mariusz Załuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot "Zarzdzanie mediami" pozwala na zdobycie przez słuchaczy wiedzy dotyczącej teorii i praktyki funkcjonowania rynku medialnego, społecznych, kulturowych i ekonomicznych zasad funkcjonowania mediów, nowoczesnych metod zarządzania w mediach, istniejących w Polsce formatów medialnych.

Słuchacze poznają zasady pracy redakcji, planowania redakcyjnego i międzydziałowego (w ramach wydawnictwa), relacji między dziennikarzami i wydawcami a światem polityki, biznesu czy PR.

Zdobywają też praktyczną umiejętność konstruowania własnego produktu medialnego oraz podstaw redagowania.

Pełny opis:

Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:

- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.

- zajęcia praktyczne (ocena produktu połączona z analizą formatu medialnego, tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.

Szczegółowy program zajęć:

1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu - zajęcia teoretyczne

2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow – zajęcia teoretyczne

3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych – zajęcia teoretyczne

4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.

5. Ocena produktu, analiza formatów medialnych - zajęcia praktyczne

6. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne.

7. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem – zajęcia teoretyczne.

8. Dodatki prasowe – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.

9. Redagowanie dodatku – zajecia praktyczne

10. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca – zajęcia teoretyczne

11. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych - zajęcia teoretyczne.

12. – 13. Przygotowanie i ocena produktów medialnych – zajęcia praktyczne.

14. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Ewentualna mozliwość obserwacji pracy newsroomu bądź kolegium redakcyjnego.

15. Zaliczenie.

Literatura:

1. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008

2. Tadeusz Kowalski, Zarządzanie w mediach, Wolters Kluwer, Warszawa 2013

3. Słownik wiedzy o mediach, red. Edward Chudziński, ParkEdukacja, Bielsko-Biała, 2009

4. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010

5. Miesięcznik “Press” 2020-2022

6. wirtualnemedia.pl, press.pl

7. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)