Gatunki i formaty medialne w internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S2-1-DNM-GFMI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Gatunki i formaty medialne w internecie |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s2- specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień dot. genologii medialnej, języka mediów, nowych mediów, edytorstwa, prawa autorskiego i prawa mediów, ICT. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Obowiązkowa obecność na zajęciach - 30 godz. (1 ECTS) Przygotowanie do realizacji ćwiczeń w trakcie zajęć i zadań cząstkowych na zaliczenie - 30 godz. (1 ECTS) Realizacja zadań cząstkowych na zaliczenie - 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej; K_W05 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do jego aktywności w obszarze mediów tradycyjnych, nowych mediów oraz komunikacji społecznej; K_W10 ma pogłębioną wiedzę o regułach prawa, normach etycznych i koncepcjach organizacyjnych dotyczących obszaru nowych mediów; K_W11 zna w poszerzonym zakresie przepisy prawa autorskiego i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, zna i rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; K_W14 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat warsztatu dziennikarskiego; K_W15 ma poszerzoną wiedzę na temat warsztatu pracy w zakresie wybranej specjalności: dziennikarza zatrudnionego w prasie, radiu, telewizji, a zwłaszcza w nowych mediach; K_W16 ma poszerzoną wiedzę na temat technologii informacyjnych i sposobów ich wykorzystania w pracy umysłowej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy; K_U05 sprawnie posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej; dysponuje ww. umiejętnościami w rozszerzonym zakresie w odniesieniu do obszaru nowych mediów; K_U07 samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej; K_U12 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin naukowych, przynależących do obszaru nauk społecznych i humanistycznych, oraz zastosowania jej w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; K_U14 dysponuje umiejętnościami w zakresie warsztatu dziennikarskiego, pogłębionymi w odniesieniu do obszaru nowych mediów; K_U15 posiada rozbudowany warsztat pracy w zakresie wybranej specjalności; K_U16 Prawidłowo ocenia przydatność i możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych w zakresie dziennikarstwa i komunikacji społecznej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych; K_K02 samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, wzbogacając je o wymiar interdyscyplinarny; K_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera; K_K04 potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych; K_K05 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zawodową rolą dziennikarza. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student pozna i zrealizuje wybrane formy gatunkowe dziennikarstwa internetowego oraz inne formy nowomedialne. |
Pełny opis: |
Genologia dziennikarska wobec zmian w komunikacji medialnej; adaptacja teorii i typologii. Gatunki dziennikarstwa tradycyjnego – gatunki zaadaptowane na potrzeby komunikacji sieciowej – gatunki (i odmiany gatunkowe) prymarnie internetowe. Tu: blog, fotoblog, vlog, gazeta internetowa, fotokast, tweet. Struktury ponadgatunkowe. Przyszłość dziennikarstwa internetowego – potencjalne gatunki, gatunki „wymierające”... Dziennikarstwo obywatelskie – czy amatorzy mają świadomość formy? Dziennikarz w mediach społecznościowych. Gatunek a format. Jakie pomysły na formaty sprawdzą się w nowych mediach? |
Literatura: |
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006 i późn. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman (red.), Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010. M. Więckiewicz, Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń 2012. U. Doliwa, Elektroniczne media społeczne w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju, „Studia Medioznawcze” 2010, nr 4, s. 65-78. A. Jaskiernia, Od „New York Timesa” do „Huffington Post”. Przemiany w systemie prasowym USA, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 3, s. 41-58. L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006. S. Allan, Newsy w sieci, Kraków 2008. Z. Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów: historia, teoria, praktyka, Kraków 2009. W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej [stąd hasła: e-zin, gazeta elektroniczna, prasa elektroniczna], Kraków 2006. UNIVERSITAS. M. Mateja, Gazeta internetowa "Polska jest najważniejsza"..., "Nowe Media" 2012, nr 3, s. 143-160, zob. http://wydawnictwoumk.pl/czasopisma/index.php/Nowe_Media/article/view/2191/2178 B. Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011. Portale dziennikarstwa internetowego. Platformy blogowe i blogi, serwisy tematyczne, np. filmoznawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zadania praktyczne (redagowanie własnych wypowiedzi). Analiza tekstów cudzych. Wykonanie projektów grupowych i w mikro-zespołach. Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze, niezależnie od powodu. W wyjątkowych sytuacjach, jak np. zabieg chirurgiczny, dłuższy pobyt w szpitalu itp., możliwe uznanie nadprogramowej nieobecności za okazaniem wypisu ze szpitala lub zwolnienia od lekarza-specjalisty. Za niewykonane w terminie zadanie cząstkowe -0,5 stopnia. Niewykonanie zadania cząstkowego = brak zaliczenia semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mateja | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mateja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mateja | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mateja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mateja | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mateja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.