Filozofia dialogu i komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S2-1-FD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia dialogu i komunikacji |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość elementów filozofii Znajomość literatury przedmiotu |
Całkowity nakład pracy studenta: | 10 godzin udział w zajęciach, 10 godzin przygotowanie trzech pisemnych prac, 15 godzin przeczytanie obowiązkowej literatury |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna podstawowe pojęcia z obszaru filozofii dialogu Student zna głównych przedstawicieli filozofii dialogu Student zna najważniejsze metody badawcze stosowane w filozofii komunikacji Student potrafi identyfikować podstawowe dialogi współczesnej kultury Student dysponuje szeroką wiedzą na temat myślenia dialogicznego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student rozumie i potrafi omówić rolę dialogu w funkcjonowaniu człowieka Student potrafi dokonać diagnozy różnic w pojmowaniu komunikologii i przekazu informacji Student prawidłowo interpretuje naukowe teorie w komunikologii Student potrafi ukazać praktyczna rolę dialogu i komunikacji w rozwoju człowieka Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu komunikologii do swej egzystencji |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student docenia znaczenie dialogu w kulturze i w swoim życiu. Student rozumie i szanuje kulturową różnorodność, postawę otwartości dialogu i komunikacji. |
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, prace pisemne, prezentacje. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Filozofie dialogu i komunikacji stanowią ważne kategorie opisu i badań współczesnej kultury, antropologii i metafizyki. Konieczność dialogu pojawia się nie dlatego, że nagle staliśmy się jacyś lepsi, otwarci, że chcemy bardziej słuchać, rozmawiać i razem poszukiwać. Kulturowa konieczność dialogu wynikała z utraty uniwersalizmów i absolutyzmów, spostrzeżenia razem z tym, iż los nasz (kultur) jest wspólny. Wraz z tym nowym myśleniem dokonana została destrukcja paradygmatu subiektywistycznego. Konwersatorium jest poświęcone dziejom i problemom tego nowego myślenia. |
Pełny opis: |
Budowanie wspólnej przestrzeni z drugim dokonuje się na różnych płaszczyznach – egzystencjalnej, kulturowej, religijnej. Podczas dyskusji omówione zostaną te warunki postawy dialogicznej. Podczas dyskusji podkreślone zostaną istotne cech myślenia dialogicznego: Włączenie do struktur myślenia innych treści poza poznawczymi i budowanie sensu dialogu nie na poszukiwaniu jedności i wspólnych prawd, lecz na aksjologicznym doświadczaniu bytu. Gotowość do otwierania się na rozumienie, zbliżanie i współdziałanie zarówno w odniesieniu do kultury, jak i wobec każdego człowieka, niezależnie od wieku, pochodzenia, narodowości, rasy czy wyznawanej religii. Dialogiczna antropologia – chodzi o coś więcej niż o poznanie człowieka, przeciw epistemologizacji antropologii (Buber), przeciw perspektywie samotności (Ebner), „wołanie o odpowiedź” (Rosenstock), w bytowa strukturę człowieka wpisana jest relacyjność. Dialogiczna metafizyka – „i” perspektywa. Dialogiczna epistemologia – „myślenie mowy”, „pneumatologia”, „dialog z rzeczywistością”. Pytania i problemy konwersatorium: - Co to jest dialog? - Filozofia dialogu XX wieku - Filozofia komunikacji - Dialogiczne obszary współczesnej kultury |
Literatura: |
F. Rosenzweig, Nowe myślenie. Kilka uwag ex post do Gwiazdy zbawienia, tłum. T. Gadacz, w: Filozofia dialogu, red. B. Baran, Kraków 1991, E. Levinas, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998, M. Siemek, Logos jako dialogos. Greckie źródła intersubiektywnej racjonalności, w: "Principia", XXVII-XXVIII, Kraków 2000, M. Buber, Dialog, w: tenże, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. Jan. Doktór, Warszawa 1992, M. Szulakiewicz: Kategoria dialogu w refleksji filozoficznej< F. Ebner., Słowo i realności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, przeł. K. Sko¬rulski, Warszawa 2006. M. Buber: Pradystans i relacja (w: Filozofia dialogu), Oblicza współczesnej komunikacji. Konteksty, problemy, wyzwania, red. A. Stępińska, Poznań 2018, M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, przeł. J. Doktór, Warszawa 1992, A. Jarnuszkiewicz, Metafizyka spotkania, [w:] tenże, Od systemu do etyki. Kry-tyka rozumu dialogicznego, Kraków 2012 E. Kulczycki, Dwa aspekty komunikacji. Założenia komunikologii historycznej, Poznań 2015, R. Kozłowski, O pojęciu i funkcjach dialogu, [w:] Komunikacja – rozumienie – dialog, red. B. Andrzejewski, Poznań 1990, J. Bukowski, Zarys filozofii spotkania, Kraków 1987, J. A. Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005, M. Wendland, Filozoficzne i metodologiczne podstawy historii komunikacji, Poznań 2014, M. Szulakiewicz, Między samotnościa a dialogiem. Epistemologiczne i dialogiczne podstawy filozofii człowieka, Rzeszów 1992, J. Piecuch, Myślenie dialogiczne. W polu gry o prawdę etyczną, A. Nowicki, Spotkania w rzeczach, PWN, Warszawa 1991, J. Mader, Filozofia dialogu, przeł. R. Kijowski, [w:] Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989, M. Szulakiewicz, Z historii myślenia dialogicznego, [w:] Filozofia dialogu, t. 2: Między akceptacją a odrzuceniem: rola dialogu w życiu ludzi, red. J. Ba¬niak, Poznań 2004, P. Ricoeur, Wydarzenie i sens w mowie, przeł. E. Bieńkowska, „Teksty” 1972, nr 6, M. Szulakiewicz, Dialog i metafizyka. W poszukiwaniu nowej filozofii pierwszej, Toruń 2010, W. Glinkowski, Człowiek w dialogu, Łódź 2020, M. Wendland, Filozoficzne i metodologiczne podstawy historii komunikacji) Węgrzecki A., Wokół filozofii spotkania, Kraków 2014. M. Szulakiewicz, Dialog jako podstawa metafizyki. Od metafizyki fundamentu do metafizyki orientacji, [w:] Filozofia dialogu, t. 1: Drogi i formy dialogu, red. J. Baniak, Poznań 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawa oceny są trzy komponenty. Ocena niedostateczna z jednego z nich uniemożliwia otrzymanie zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność na zajęciach i udział w dyskusji, 2. Zapoznanie się z zalecaną literatura, 3. Przygotowanie trzech prac pisemnych i przesłanie ich na bieżąco przez MT. Do oceny końcowej liczona będzie średnia ocen z tych prac. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lisiecki | |
Prowadzący grup: | Marcin Lisiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szulakiewicz | |
Prowadzący grup: | Marek Szulakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szulakiewicz | |
Prowadzący grup: | Marek Szulakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.