Kultura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S2-1-KP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s2 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada podstawową wiedzę za zakresu antropologii, socjologii kultury i filozofii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Metody dydaktyczne: | Dyskusja i analiza materiałów źródłowych. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
W trakcie cyklu zajęć studenci analizować będą takie obszary kultury popularnej, jak: kicz i jego obecność w sztuce i życiu codziennym. w kulturze popularnej; muzyka; film i film animowany; telewizja/radio/Internet; znaczenie seriali; literatura, komiks, gry komputerowe, odzież, celebryci, jedzenie. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne 2. Kicz w kulturze popularnej 3. Muzyka w kulturze popularnej 4. Film w kulturze popularnej 5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej 6. Telewizja/radio/Internet 7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej 8. Literatura w kulturze popularnej 9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej 10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej 11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej 12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej 13. Jedzenie w kulturze popularnej |
Literatura: |
John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1. John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2. Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019. Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019. Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci będą oceniani za aktywne uczestniczenie w zajęciach, czyli dyskusje i krytyczną analizę tekstów i materiałów źródłowych. Ponadto studenci mają przygotować projekt i przedstawić go grupie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lisiecki | |
Prowadzący grup: | Marcin Lisiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie cyklu zajęć studenci analizować będą takie obszary kultury popularnej, jak: kicz i jego obecność w sztuce i życiu codziennym. w kulturze popularnej; muzyka; film i film animowany; telewizja/radio/Internet; znaczenie seriali; literatura, komiks, gry komputerowe, odzież, celebryci, jedzenie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne 2. Kicz w kulturze popularnej 3. Muzyka w kulturze popularnej 4. Film w kulturze popularnej 5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej 6. Telewizja/radio/Internet 7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej 8. Literatura w kulturze popularnej 9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej 10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej 11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej 12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej 13. Jedzenie w kulturze popularnej |
|
Literatura: |
John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1. John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2. Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019. Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019. Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Markiewka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Markiewka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie cyklu zajęć studenci analizować będą takie obszary kultury popularnej, jak: kicz i jego obecność w sztuce i życiu codziennym. w kulturze popularnej; muzyka; film i film animowany; telewizja/radio/Internet; znaczenie seriali; literatura, komiks, gry komputerowe, odzież, celebryci, jedzenie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne 2. Kicz w kulturze popularnej 3. Muzyka w kulturze popularnej 4. Film w kulturze popularnej 5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej 6. Telewizja/radio/Internet 7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej 8. Literatura w kulturze popularnej 9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej 10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej 11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej 12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej 13. Jedzenie w kulturze popularnej |
|
Literatura: |
John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1. John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2. Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019. Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019. Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Wadowska | |
Prowadzący grup: | Olga Wadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie cyklu zajęć studenci analizować będą takie obszary kultury popularnej, jak: kicz i jego obecność w sztuce i życiu codziennym. w kulturze popularnej; muzyka; film i film animowany; telewizja/radio/Internet; znaczenie seriali; literatura, komiks, gry komputerowe, odzież, celebryci, jedzenie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne 2. Kicz w kulturze popularnej 3. Muzyka w kulturze popularnej 4. Film w kulturze popularnej 5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej 6. Telewizja/radio/Internet 7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej 8. Literatura w kulturze popularnej 9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej 10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej 11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej 12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej 13. Jedzenie w kulturze popularnej |
|
Literatura: |
John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1. John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2. Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019. Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019. Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.