Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kultura popularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S2-1-KP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura popularna
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s2
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę za zakresu antropologii, socjologii kultury i filozofii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Metody dydaktyczne:

Dyskusja i analiza materiałów źródłowych.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- punktowana
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

W trakcie cyklu zajęć studenci analizować będą takie obszary kultury popularnej, jak: kicz i jego obecność w sztuce i życiu codziennym. w kulturze popularnej; muzyka; film i film animowany; telewizja/radio/Internet; znaczenie seriali; literatura, komiks, gry komputerowe, odzież, celebryci, jedzenie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy:

1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne

2. Kicz w kulturze popularnej

3. Muzyka w kulturze popularnej

4. Film w kulturze popularnej

5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej

6. Telewizja/radio/Internet

7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej

8. Literatura w kulturze popularnej

9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej

10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej

11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej

12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej

13. Jedzenie w kulturze popularnej

Literatura:

John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1.

John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2.

Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za:

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf

Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za:

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read

Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci będą oceniani za aktywne uczestniczenie w zajęciach, czyli dyskusje i krytyczną analizę tekstów i materiałów źródłowych. Ponadto studenci mają przygotować projekt i przedstawić go grupie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lisiecki
Prowadzący grup: Marcin Lisiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie cyklu zajęć studenci analizować będą takie obszary kultury popularnej, jak: kicz i jego obecność w sztuce i życiu codziennym. w kulturze popularnej; muzyka; film i film animowany; telewizja/radio/Internet; znaczenie seriali; literatura, komiks, gry komputerowe, odzież, celebryci, jedzenie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy:

1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne

2. Kicz w kulturze popularnej

3. Muzyka w kulturze popularnej

4. Film w kulturze popularnej

5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej

6. Telewizja/radio/Internet

7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej

8. Literatura w kulturze popularnej

9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej

10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej

11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej

12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej

13. Jedzenie w kulturze popularnej

Literatura:

John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1.

John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2.

Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za:

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf

Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za:

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read

Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Markiewka
Prowadzący grup: Tomasz Markiewka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie cyklu zajęć studenci analizować będą takie obszary kultury popularnej, jak: kicz i jego obecność w sztuce i życiu codziennym. w kulturze popularnej; muzyka; film i film animowany; telewizja/radio/Internet; znaczenie seriali; literatura, komiks, gry komputerowe, odzież, celebryci, jedzenie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy:

1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne

2. Kicz w kulturze popularnej

3. Muzyka w kulturze popularnej

4. Film w kulturze popularnej

5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej

6. Telewizja/radio/Internet

7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej

8. Literatura w kulturze popularnej

9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej

10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej

11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej

12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej

13. Jedzenie w kulturze popularnej

Literatura:

John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1.

John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2.

Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za:

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf

Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za:

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read

Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Wadowska
Prowadzący grup: Olga Wadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie cyklu zajęć studenci analizować będą takie obszary kultury popularnej, jak: kicz i jego obecność w sztuce i życiu codziennym. w kulturze popularnej; muzyka; film i film animowany; telewizja/radio/Internet; znaczenie seriali; literatura, komiks, gry komputerowe, odzież, celebryci, jedzenie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy:

1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne

2. Kicz w kulturze popularnej

3. Muzyka w kulturze popularnej

4. Film w kulturze popularnej

5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej

6. Telewizja/radio/Internet

7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej

8. Literatura w kulturze popularnej

9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej

10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej

11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej

12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej

13. Jedzenie w kulturze popularnej

Literatura:

John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1.

John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2.

Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.

Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za:

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf

Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za:

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read

Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)