Współczesne społeczeństwo polskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S2-1-WSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne społeczeństwo polskie |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s2 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość podstawowych katagorii socjologicznych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30 h ćwiczeń (1 ECTS) 2. Czas poświęcony na przygotowanie prezentacji- (0,5 ECTS - 15h) 3. Czas wymagany do przygotowania się do kolokwium - (1,5 ECTS - 45 h) 4. Czas wymagany do przygotowania się do zajęć - (2 ECTS - 60h) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W04 - Ma wiedzę na temat różnych zjawisk i procesów społecznych występujących w społeczeństwie (S2A_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 - Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska kulturowe, polityczne, społeczne, ekonomiczne i wszelkie inne przynależące do sfery fenomenów społecznych. Interpretuje i wyjaśnia wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi (S2A_U01) K_U02 - Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy (S2A_U02) K_U03 - W oparciu o właściwie zanalizowane przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułuje własne opinie (S2A_U03) K_U04 - Wykorzystując metody i narzędzia właściwe nauce o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego (S2A_U04) K_U10 - Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim (S2A_U10) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 - Samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, wzbogacając je o wymiar interdyscyplinarny (S2A_K06) K_K06 - Odgrywa aktywną rolę w społeczeństwie, ma potencjał stymulowania opinii społecznej i formowania postaw (S2A_K05 S2A_K07) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zachęcenie studentów do dyskusji na temat współczesnych problemów polskiego społeczeństwa. Odnoszą się one do bardzo zróżnicowanych kwestii, poczynając od charakterystyki struktury społecznej poprzez kształtowanie się systemu politycznego i wyborczego oraz ekonomicznych warunków egzystencji. Istotnym elementem zajęć jest także zachęcenie studentów do wniesienia własnych propozycji tematycznych do dyskusji, która powinna dotyczyć kwestii budzących szczególne zainteresowanie opinii publicznej. |
Pełny opis: |
1. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE – PRZEDSTAWIENIE ZASAD OBOWIĄZUJĄCYCH NA KURSIE 2. DYNAMIKA DEMOGRAFICZNA POLSKIEGO SPOŁECZEŃSTWA W KONTEKŚCIE TRANSFORMACJI – NOWA A STARA STRUKTURA SPOŁECZNA, RUCHLIWOŚĆ WEWNĄTRZPOKOLENIOWA I MIĘDZYPOKOLENIOWA, KLASA ŚREDNIA, CZY POZYCJĘ SPOŁECZNĄ SIĘ DZIEDZICZY? 3. RODZINA W SPOŁECZEŃSTWIE POLSKIM – TYPY RODZIN, NOWE MODELE RODZIN, RODZICIELSTWO, POLITYKA PRORODZINNA, PROGRAM MAMA 4+, PEŁNOLETNIE DZIECI MIESZKAJĄCE Z RODZICAMI, CZY MAŁŻEŃSTWO WYCHODZI Z MODY? 4. ZMIENIAJĄCE SIĘ WARTOŚCI POLAKÓW – PODSTAWOWE WYMIARY SPORÓW AKSJOLOGICZNYCH, „WOJNA POKOLEŃ”, PATRIOTYZM I SPOSOBY JEGO ROZUMIENIA, WYMIARY PRZEJAWÓW RELIGII W ŻYCIU SPOŁECZNYM, ROLA KOŚCIOŁA W ŻYCIU POLAKÓW, CZY POLACY SĄ RELIGIJNI? 5. PRZEMIANY ZBIOROWOŚCI MIEJSKICH I WIEJSKICH – ZMIANY DEMOGRAFICZNE I EKONOMICZNE MIAST I WSI, NOWE FORMY AKTYWNOŚCI ROLNIKÓW, NIEZADOWOLENIE SPOŁECZNE ROLNIKÓW, GENTRYFIKACJA WSI, METROPOLIE; REWITALIZACJA MIAST, „KURCZENIE SIĘ” MIAST 6. SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE – DOBRO WSPÓLNE, KAPITAŁ SPOŁECZNY, DYNAMIKA ROZWOJU „TRZECIEGO SEKTORA”, STOSUNEK DO CUDZOZIEMCÓW, BUDŻET PARTYCYPACYJNY/ OBYWATELSKI, STRAJK JAKO FORMA AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ 7. STOSUNEK POLAKÓW DO POLITYKI – DIADA LEWICA – PRAWICA, SYSTEM POLITYCZNY, SYSTEM PARTYJNY, ZAUFANIE DO PAŃSTWA I POLITYKI, PARTYCYPACJA WYBORCZA, ALTERNATYWNE FORMY GŁOSOWANIA, CZY UDZIAŁ W WYBORACH POWINIEN BYĆ OBOWIĄZKOWY? 8. POLSKA GOSPODARKA – RYNEK, ROZWÓJ GOSPODARCZY, TYPY RELACJI GOSPODARCZYCH, PODATKI, „SZARA STREFA”, PREKARIAT, CZY POLACY SĄ PRZEDSIĘBIORCZY? 9. PROBLEMY SPOŁECZNE – PAŃSTWO OPIEKUŃCZE A LIBERTARIANIZM, NEGATYWNE PRAWA DYSTRYBUCJI, PROCESY MARGINALIZACJI SPOŁECZNEJ, UBÓSTWO, WYKLUCZENIE SPOŁECZNE, BEZROBOCIE, MIGRACJE ZAROBKOWE,? 10. ZDROWIE PUBLICZNE – SŁUŻBA ZDROWIA I JEJ KRYZYS, STAN ZDROWIA POLAKÓW, NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ, WALKA Z OTYŁOSCIĄ DZIECI, E-PACJENT, PRYWATYZACJA SŁUŻBY ZDROWIA, CZY POLACY SĄ FIT? 11. EDUKACJA, NAUKA I SZKOLNICTWO WYŻSZE – TYPY I FUNKCJE EDUKACJI, NIEROWNOŚCI EDUKACYJNE, CECHY SYSTEMU EDUKACYJNEGO W POLSCE, NIŻ DEMOGRAFICZNY I JEGO KONSEKWENCJE, ZMIANY NA UCZELNIACH WYŻSZYCH, 6-LATKI W SZKOLE, CZY LIKWIDACJA GIMANZJÓW BYŁA POTRZEBNA? 12. SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE – CECHY SPOŁECZEŃŚTWA INFORMACYJNEGO I JEGO BUDOWA W POLSCE, DOSTĘP DO INTERNETU W POLSCE, BEZPIECZEŃSTWO W SIECI, MOWA NIENAWIŚCI, WYKLUCZENIE CYFROWE 13. MEDIATYZACJA ŻYCIA SPOŁECZNEGO – CELEBRYTYZACJA, MEDIATYZACJA CODZIENNOŚCI, MEDIATYZACJA ŻAŁOBY SMOLEŃSKIEJ, (SOCIAL)MEDIATYZACJA, INFLUENCERZY, FAKE NEWS, PATOSTREAMING, FoMO, CZY MOŻNA ŻYĆ BEZ MEDIÓW? 14. KULTURA POLAKÓW – CZAS WOLNY POLAKÓW: MUZYKA, FILM, KSIĄŻKA, SZTUKA, KULINARIA, CZY KULTURA DZIELI POLAKÓW? 15. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ. KOLOKWIUM |
Literatura: |
Andrejczuk M. 2017. Prekariat a pokolenie Y. Zjawisko preryjności młodych pracowników. „Kultura i Rozwój” 2(3). Bieńkowska I., M. Kitlińska-Król. 2017. Rodzina w świetle danych demograficznych w Polsce i w Europie. „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Organizacja i Zarządzanie” 112. Brzeziński K. 2020. Niechciane prawo do miasta? – kilka uwag o pozorności i uwarunkowaniach partycypacji w Polsce. „Studia Regionalne i Lokalne” 2(80). Czakon P. 2016. Zaangażowani czy obojętni? Aktywność społeczna i polityczna młodych Polaków. „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie” 95. Czerski W.M. 2020. Wykluczenie cyfrowe jednym z problemów edukacji doby cyfrowej. „Rozprawy Społeczne” 14(3). Domański H. 2017. Związek wyników egzaminu maturalnego z pochodzeniem społecznym i regułami merytokracji. „Edukacja” 3(142). Domański H. 2020. Ruchliwość społeczna i wzory zawierania małżeństw w Polsce. „Studia BAS” 2(62). Dziekan J. 2018. Od rytuału do konfliktu: mediatyzacja żałoby posmoleńskiej. Gdańsk: Katedra Wyd. Naukowe. Gaszcz M. 2018. Rola programu Rodzina 500+ w procesie redukcji zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym w Polsce. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”. Giza A., Sikorska M. (red.). Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa: PWN. Gutowska K., P. Kwieciński. 2016. Wartości związane z żywnością i żywieniem młodych Polaków aktywnych zawodowo o stabilnej sytuacji finansowej. „Handel wewnętrzny” 6(365). Janicka K., K.M. Słomczyński. 2014. Struktura społeczna w Polsce. Klasowy wymiar nierówności. CEJSH vol. 63 (LXIII). Korycki M. 2017. Alternatywne techniki głosowania a frekwencja wyborcza. „Studia Wyborcze” XIII. Leśniowska-Gontarz M. 2017. Wzrost wydatków na ochronę zdrowia a perspektywa rozwoju prywatnego sektora. „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” XI. Łuszczyszyn A., A. Chołodecka. 2016. Nierówności i rozwarstwienie społeczne jako dylematy społeczeństwa zdolnego do przetrwania. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 443 Musiał-Malago M. 2017. Przestrzenne zróżnicowanie kurczenia się miast w Polsce. „Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 467. Szlendak T., K. Olechnicki. 2017. Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach - aktywność na zajęciach - prezentacja multimedialna - kolokwium W celu zaliczenia przedmiotu każdy musi zdobyć punkty z wszystkich trzech elementów (aktywność, prezentacja, kolokwium). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Seklecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Seklecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.