Psychologia internetu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S2-2-PI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia internetu |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s2 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach - 30 godzin. Przygotowanie do zajęć i egzaminu - 90 godzin Łącznie: 120 godzin (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Student ma wiedzę o regułach prawa, normach etycznych, zawodowych oraz o koncepcjach organizacyjnych dotyczących obszaru nowych mediów. 2. Student wie, jak nowe media wpływają na psychikę jednostki i sposób funkcjonowania grupy społecznej. Rozpoznaje i charakteryzuje mechanizmy komunikacyjne obecne w nowych mediach. 3. Student zna podstawowe obszary badań związane z funkcjonowaniem człowieka w cyberprzestrzeni |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Student rozumie i wyjaśnia, jaki wpływ wywiera wirtualny świat na rozwój stosunków międzyludzkich; student identyfikuje i objaśnia zalety i wady płynące z użytkowania nowoczesnych technologii. 2. Kształci umiejętności dowodzenia swych racji w ramach wypowiedzi ustnych i pisemnych. 3. Student potrafi wyszukać i dokonać krytycznej analizy tekstu naukowego związanego z funkcjonowaniem człowieka w Internecie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Student wskazuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z użytkowaniem nowych mediów. 2. Nabywa kompetencji społecznych ułatwiających funkcjonowanie w specyficznym środowisku komunikacyjnym, jakie stanowią współcześnie nowe media (tzw. kompetencje cyfrowe). Jest jednostka aktywną, działającą w oparciu o normy etyczne. 3. Student jest świadomy podstawowych norm etycznych dotyczących prowadzenia badań nad funkcjonowaniem człowieka. 4. Student potrafi komunikować i dyskutować wyniki badań. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w środowisku Internetu oraz jego wpływu na sferę psychiczną, fizyczną i społeczną. Ponadto, dzięki przygotowywaniu prezentacji na wybrane tematy, osoby studiujące będą doskonaliły umiejętności krytycznej analizy materiałów w postaci badań, opinii czy praktycznych aspektów zachowań w Internecie. |
Pełny opis: |
Celem pierwszej części zajęć jest zapoznanie osób studiujących z genezą, historią i kierunkami rozwoju oraz metodami badawczymi szeroko pojmowanej psychologii mediów (w tym Internetu). Omówione zostaną ważne pojęcia oraz definiowanie, status psychologii mediów, metody i ośrodki badań. Na kolejnych spotkaniach omówione zostaną poznawcze, emocjonalne i behawioralne aspekty funkcjonowania mediów. Następne spotkania zostaną poświęcone psychologii Internetu, a więc jednemu z najnowocześniejszych obszarów psychologii mediów, który związany jest z rozwojem Internetu i jego wpływem na psychiczne, fizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka. W czasie zajęć położony będzie nacisk głownie na umiejętność krytycznej analizy funkcjonowania człowieka w Internecie i w interakcjach z nowymi technologiami. |
Literatura: |
Podstawowa: Błachnio A., Przepiórka A., Rowińska T., Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu, "Psychologia Społeczna" 2014, t. 9, nr 4 (31), s. 378-395. Cyrklaff M., Jak mucha w sieci pająka... Zespół uzależnienia od Internetu oraz jego wpływ na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka, [w:] Ekologia informacji w środowisku regionalnym, red. B. Taraszkiewicz, Słupsk: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału; Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej, 2012, s. 93-106. Cyrklaff-Gorczyca M., Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire, „Current Problems of Psychiatry” 2022, vol. 23, nr 4, s. 165 – 177. Cyrklaff-Gorczyca M., Cyberstalking jako forma przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, [w:] Ekologia informacji a zasoby informacyjne w bibliotekach i cyberprzestrzeni, pod red. K. Materskiej i B. Taraszkiewicz, Słupsk: Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału, 2017, s. 202-2011. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Motywacja studentów do grania w gry internetowe – raport z badań, [w:] W świecie bibliologii i informatologii. Księga dedykowana Prof. Bronisławie Woźniczce-Paruzel w 70 rocznicę urodzin, red. M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Cyrklaff-Gorczyca, T. Kruszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018, s. 395-408. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Uzależnienie od gier internetowych – opis badania i propozycja korekty postaw, „Rozprawy Społeczne” 2018, nr 12(4), s. 46-55. Jabłońska M. R., Człowiek w cyberprzestrzeni: wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. Turska-Kawa, A., Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb: rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji", „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2013, t. 10, s. 147-170. (dostępne w sieci po wpisaniu nazwiska autorki i tytułu w wyszukiwarkę). Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u dzieci grających w „agresywne" gry komputerowe. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005. Ulfik-Jaworska I., Cybermobbing – jako nowa forma mobbingu czy stary problem w nowym przebraniu, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis i A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 2010, s. 123-135. Ulfik-Jaworska I., Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?, [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, s. 491-500. Wallace P., Psychologia internetu, Poznań: DW Rebis, 2001. Zając J.M., Krejtz K., Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, "Psychologia Społeczna" 2007, t. 2, nr 3–4(5), s. 191–200. Literatura uzupełniająca: W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach, w tym na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (do 20% oceny), - przygotowanie oraz przedstawienie na forum grupy prezentacji dotyczącej wpływu Internetu na funkcjonowanie człowieka, z uwzględnieniem zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (do 40% oceny), - zaliczenie pisemne w postaci testu (do 40% oceny). Ocena końcowa będzie wystawiona według następujących kryteriów: bdb – 90% i więcej db plus – 80% do 89% db – 70% do 79% dst plus – 60% do 69% dst – 50% do 59% ndst – 49% i poniżej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Wiśniewska-Nogaj | |
Prowadzący grup: | Lidia Wiśniewska-Nogaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Cyrklaff-Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Magdalena Cyrklaff-Gorczyca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w środowisku Internetu oraz jego wpływu na sferę psychiczną, fizyczną i społeczną. Ponadto, dzięki przygotowywaniu prezentacji na wybrane tematy, osoby studiujące będą doskonaliły umiejętności krytycznej analizy materiałów w postaci badań, opinii czy praktycznych aspektów zachowań w Internecie. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Błachnio A., Przepiórka A., Rowińska T., Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu, "Psychologia Społeczna" 2014, t. 9, nr 4 (31), s. 378-395. Cyrklaff M., Jak mucha w sieci pająka... Zespół uzależnienia od Internetu oraz jego wpływ na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka, [w:] Ekologia informacji w środowisku regionalnym, red. B. Taraszkiewicz, Słupsk: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału; Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej, 2012, s. 93-106. Cyrklaff-Gorczyca M., Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire, „Current Problems of Psychiatry” 2022, vol. 23, nr 4, s. 165 – 177. Cyrklaff-Gorczyca M., Cyberstalking jako forma przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, [w:] Ekologia informacji a zasoby informacyjne w bibliotekach i cyberprzestrzeni, pod red. K. Materskiej i B. Taraszkiewicz, Słupsk: Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału, 2017, s. 202-2011. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Motywacja studentów do grania w gry internetowe – raport z badań, [w:] W świecie bibliologii i informatologii. Księga dedykowana Prof. Bronisławie Woźniczce-Paruzel w 70 rocznicę urodzin, red. M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Cyrklaff-Gorczyca, T. Kruszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018, s. 395-408. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Uzależnienie od gier internetowych – opis badania i propozycja korekty postaw, „Rozprawy Społeczne” 2018, nr 12(4), s. 46-55. Jabłońska M. R., Człowiek w cyberprzestrzeni: wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. Turska-Kawa, A., Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb: rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji", „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2013, t. 10, s. 147-170. (dostępne w sieci po wpisaniu nazwiska autorki i tytułu w wyszukiwarkę). Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u dzieci grających w „agresywne" gry komputerowe. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005. Ulfik-Jaworska I., Cybermobbing – jako nowa forma mobbingu czy stary problem w nowym przebraniu, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis i A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 2010, s. 123-135. Ulfik-Jaworska I., Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?, [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, s. 491-500. Wallace P., Psychologia internetu, Poznań: DW Rebis, 2001. Zając J.M., Krejtz K., Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, "Psychologia Społeczna" 2007, t. 2, nr 3–4(5), s. 191–200. Literatura uzupełniająca: W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Cyrklaff-Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Magdalena Cyrklaff-Gorczyca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w środowisku Internetu oraz jego wpływu na sferę psychiczną, fizyczną i społeczną. Ponadto, dzięki przygotowywaniu prezentacji na wybrane tematy, osoby studiujące będą doskonaliły umiejętności krytycznej analizy materiałów w postaci badań, opinii czy praktycznych aspektów zachowań w Internecie. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Błachnio A., Przepiórka A., Rowińska T., Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu, "Psychologia Społeczna" 2014, t. 9, nr 4 (31), s. 378-395. Cyrklaff M., Jak mucha w sieci pająka... Zespół uzależnienia od Internetu oraz jego wpływ na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka, [w:] Ekologia informacji w środowisku regionalnym, red. B. Taraszkiewicz, Słupsk: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału; Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej, 2012, s. 93-106. Cyrklaff-Gorczyca M., Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire, „Current Problems of Psychiatry” 2022, vol. 23, nr 4, s. 165 – 177. Cyrklaff-Gorczyca M., Cyberstalking jako forma przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, [w:] Ekologia informacji a zasoby informacyjne w bibliotekach i cyberprzestrzeni, pod red. K. Materskiej i B. Taraszkiewicz, Słupsk: Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału, 2017, s. 202-2011. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Motywacja studentów do grania w gry internetowe – raport z badań, [w:] W świecie bibliologii i informatologii. Księga dedykowana Prof. Bronisławie Woźniczce-Paruzel w 70 rocznicę urodzin, red. M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Cyrklaff-Gorczyca, T. Kruszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018, s. 395-408. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Uzależnienie od gier internetowych – opis badania i propozycja korekty postaw, „Rozprawy Społeczne” 2018, nr 12(4), s. 46-55. Jabłońska M. R., Człowiek w cyberprzestrzeni: wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. Turska-Kawa, A., Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb: rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji", „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2013, t. 10, s. 147-170. (dostępne w sieci po wpisaniu nazwiska autorki i tytułu w wyszukiwarkę). Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u dzieci grających w „agresywne" gry komputerowe. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005. Ulfik-Jaworska I., Cybermobbing – jako nowa forma mobbingu czy stary problem w nowym przebraniu, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis i A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 2010, s. 123-135. Ulfik-Jaworska I., Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?, [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, s. 491-500. Wallace P., Psychologia internetu, Poznań: DW Rebis, 2001. Zając J.M., Krejtz K., Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, "Psychologia Społeczna" 2007, t. 2, nr 3–4(5), s. 191–200. Literatura uzupełniająca: W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.