Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia internetu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S2-2-PI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia internetu
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s2
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach - 30 godzin.


Przygotowanie do zajęć i egzaminu - 90 godzin


Łącznie: 120 godzin (5 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

1. Student ma wiedzę o regułach prawa, normach etycznych, zawodowych oraz o koncepcjach organizacyjnych dotyczących obszaru nowych mediów.


2. Student wie, jak nowe media wpływają na psychikę jednostki i sposób funkcjonowania grupy społecznej. Rozpoznaje i charakteryzuje mechanizmy komunikacyjne obecne w nowych mediach.


3. Student zna podstawowe obszary badań związane z funkcjonowaniem człowieka w cyberprzestrzeni

Efekty uczenia się - umiejętności:

1. Student rozumie i wyjaśnia, jaki wpływ wywiera wirtualny świat na rozwój stosunków międzyludzkich; student identyfikuje i objaśnia zalety i wady płynące z użytkowania nowoczesnych technologii.


2. Kształci umiejętności dowodzenia swych racji w ramach wypowiedzi ustnych i pisemnych.


3. Student potrafi wyszukać i dokonać krytycznej analizy tekstu naukowego związanego z funkcjonowaniem człowieka w Internecie.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1. Student wskazuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z użytkowaniem nowych mediów.


2. Nabywa kompetencji społecznych ułatwiających funkcjonowanie w specyficznym środowisku komunikacyjnym, jakie stanowią współcześnie nowe media (tzw. kompetencje cyfrowe). Jest jednostka aktywną, działającą w oparciu o normy etyczne.


3. Student jest świadomy podstawowych norm etycznych dotyczących prowadzenia badań nad funkcjonowaniem człowieka.


4. Student potrafi komunikować i dyskutować wyniki badań.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w środowisku Internetu oraz jego wpływu na sferę psychiczną, fizyczną i społeczną. Ponadto, dzięki przygotowywaniu prezentacji na wybrane tematy, osoby studiujące będą doskonaliły umiejętności krytycznej analizy materiałów w postaci badań, opinii czy praktycznych aspektów zachowań w Internecie.

Pełny opis:

Celem pierwszej części zajęć jest zapoznanie osób studiujących z genezą, historią i kierunkami rozwoju oraz metodami badawczymi szeroko pojmowanej psychologii mediów (w tym Internetu). Omówione zostaną ważne pojęcia oraz definiowanie, status psychologii mediów, metody i ośrodki badań. Na kolejnych spotkaniach omówione zostaną poznawcze, emocjonalne i behawioralne aspekty funkcjonowania mediów. Następne spotkania zostaną poświęcone psychologii Internetu, a więc jednemu z najnowocześniejszych obszarów psychologii mediów, który związany jest z rozwojem Internetu i jego wpływem na psychiczne, fizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka.

W czasie zajęć położony będzie nacisk głownie na umiejętność krytycznej analizy funkcjonowania człowieka w Internecie i w interakcjach z nowymi technologiami.

Literatura:

Podstawowa:

Błachnio A., Przepiórka A., Rowińska T., Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu, "Psychologia Społeczna" 2014, t. 9, nr 4 (31), s. 378-395.

Cyrklaff M., Jak mucha w sieci pająka... Zespół uzależnienia od Internetu oraz jego wpływ na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka, [w:] Ekologia informacji w środowisku regionalnym, red. B. Taraszkiewicz, Słupsk: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału; Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej, 2012, s. 93-106.

Cyrklaff-Gorczyca M., Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire, „Current Problems of Psychiatry” 2022, vol. 23, nr 4, s. 165 – 177.

Cyrklaff-Gorczyca M., Cyberstalking jako forma przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, [w:] Ekologia informacji a zasoby informacyjne w bibliotekach i cyberprzestrzeni, pod red. K. Materskiej i B. Taraszkiewicz, Słupsk: Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału, 2017, s. 202-2011.

Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Motywacja studentów do grania w gry internetowe – raport z badań, [w:] W świecie bibliologii i informatologii. Księga dedykowana Prof. Bronisławie Woźniczce-Paruzel w 70 rocznicę urodzin, red. M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Cyrklaff-Gorczyca, T. Kruszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018, s. 395-408.

Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Uzależnienie od gier internetowych – opis badania i propozycja korekty postaw, „Rozprawy Społeczne” 2018, nr 12(4), s. 46-55.

Jabłońska M. R., Człowiek w cyberprzestrzeni: wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.

Turska-Kawa, A., Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb: rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji", „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2013, t. 10, s. 147-170. (dostępne w sieci po wpisaniu nazwiska autorki i tytułu w wyszukiwarkę).

Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u dzieci grających w „agresywne" gry komputerowe. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.

Ulfik-Jaworska I., Cybermobbing – jako nowa forma mobbingu czy stary problem w nowym przebraniu, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis i A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 2010, s. 123-135.

Ulfik-Jaworska I., Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?, [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, s. 491-500.

Wallace P., Psychologia internetu, Poznań: DW Rebis, 2001.

Zając J.M., Krejtz K., Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, "Psychologia Społeczna" 2007, t. 2, nr 3–4(5), s. 191–200.

Literatura uzupełniająca:

W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach, w tym na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (do 20% oceny),

- przygotowanie oraz przedstawienie na forum grupy prezentacji dotyczącej wpływu Internetu na funkcjonowanie człowieka, z uwzględnieniem zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (do 40% oceny),

- zaliczenie pisemne w postaci testu (do 40% oceny).

Ocena końcowa będzie wystawiona według następujących kryteriów:

bdb – 90% i więcej

db plus – 80% do 89%

db – 70% do 79%

dst plus – 60% do 69%

dst – 50% do 59%

ndst – 49% i poniżej

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Wiśniewska-Nogaj
Prowadzący grup: Lidia Wiśniewska-Nogaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Prowadzący grup: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w środowisku Internetu oraz jego wpływu na sferę psychiczną, fizyczną i społeczną. Ponadto, dzięki przygotowywaniu prezentacji na wybrane tematy, osoby studiujące będą doskonaliły umiejętności krytycznej analizy materiałów w postaci badań, opinii czy praktycznych aspektów zachowań w Internecie.

Literatura:

Podstawowa:

Błachnio A., Przepiórka A., Rowińska T., Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu, "Psychologia Społeczna" 2014, t. 9, nr 4 (31), s. 378-395.

Cyrklaff M., Jak mucha w sieci pająka... Zespół uzależnienia od Internetu oraz jego wpływ na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka, [w:] Ekologia informacji w środowisku regionalnym, red. B. Taraszkiewicz, Słupsk: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału; Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej, 2012, s. 93-106.

Cyrklaff-Gorczyca M., Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire, „Current Problems of Psychiatry” 2022, vol. 23, nr 4, s. 165 – 177.

Cyrklaff-Gorczyca M., Cyberstalking jako forma przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, [w:] Ekologia informacji a zasoby informacyjne w bibliotekach i cyberprzestrzeni, pod red. K. Materskiej i B. Taraszkiewicz, Słupsk: Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału, 2017, s. 202-2011.

Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Motywacja studentów do grania w gry internetowe – raport z badań, [w:] W świecie bibliologii i informatologii. Księga dedykowana Prof. Bronisławie Woźniczce-Paruzel w 70 rocznicę urodzin, red. M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Cyrklaff-Gorczyca, T. Kruszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018, s. 395-408.

Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Uzależnienie od gier internetowych – opis badania i propozycja korekty postaw, „Rozprawy Społeczne” 2018, nr 12(4), s. 46-55.

Jabłońska M. R., Człowiek w cyberprzestrzeni: wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.

Turska-Kawa, A., Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb: rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji", „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2013, t. 10, s. 147-170. (dostępne w sieci po wpisaniu nazwiska autorki i tytułu w wyszukiwarkę).

Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u dzieci grających w „agresywne" gry komputerowe. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.

Ulfik-Jaworska I., Cybermobbing – jako nowa forma mobbingu czy stary problem w nowym przebraniu, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis i A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 2010, s. 123-135.

Ulfik-Jaworska I., Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?, [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, s. 491-500.

Wallace P., Psychologia internetu, Poznań: DW Rebis, 2001.

Zając J.M., Krejtz K., Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, "Psychologia Społeczna" 2007, t. 2, nr 3–4(5), s. 191–200.

Literatura uzupełniająca:

W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Prowadzący grup: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w środowisku Internetu oraz jego wpływu na sferę psychiczną, fizyczną i społeczną. Ponadto, dzięki przygotowywaniu prezentacji na wybrane tematy, osoby studiujące będą doskonaliły umiejętności krytycznej analizy materiałów w postaci badań, opinii czy praktycznych aspektów zachowań w Internecie.

Literatura:

Podstawowa:

Błachnio A., Przepiórka A., Rowińska T., Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu, "Psychologia Społeczna" 2014, t. 9, nr 4 (31), s. 378-395.

Cyrklaff M., Jak mucha w sieci pająka... Zespół uzależnienia od Internetu oraz jego wpływ na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka, [w:] Ekologia informacji w środowisku regionalnym, red. B. Taraszkiewicz, Słupsk: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału; Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej, 2012, s. 93-106.

Cyrklaff-Gorczyca M., Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire, „Current Problems of Psychiatry” 2022, vol. 23, nr 4, s. 165 – 177.

Cyrklaff-Gorczyca M., Cyberstalking jako forma przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, [w:] Ekologia informacji a zasoby informacyjne w bibliotekach i cyberprzestrzeni, pod red. K. Materskiej i B. Taraszkiewicz, Słupsk: Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału, 2017, s. 202-2011.

Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Motywacja studentów do grania w gry internetowe – raport z badań, [w:] W świecie bibliologii i informatologii. Księga dedykowana Prof. Bronisławie Woźniczce-Paruzel w 70 rocznicę urodzin, red. M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Cyrklaff-Gorczyca, T. Kruszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018, s. 395-408.

Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Uzależnienie od gier internetowych – opis badania i propozycja korekty postaw, „Rozprawy Społeczne” 2018, nr 12(4), s. 46-55.

Jabłońska M. R., Człowiek w cyberprzestrzeni: wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.

Turska-Kawa, A., Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb: rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji", „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2013, t. 10, s. 147-170. (dostępne w sieci po wpisaniu nazwiska autorki i tytułu w wyszukiwarkę).

Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u dzieci grających w „agresywne" gry komputerowe. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005.

Ulfik-Jaworska I., Cybermobbing – jako nowa forma mobbingu czy stary problem w nowym przebraniu, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis i A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 2010, s. 123-135.

Ulfik-Jaworska I., Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?, [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, s. 491-500.

Wallace P., Psychologia internetu, Poznań: DW Rebis, 2001.

Zając J.M., Krejtz K., Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, "Psychologia Społeczna" 2007, t. 2, nr 3–4(5), s. 191–200.

Literatura uzupełniająca:

W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)