Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-D-S2-2-SKO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0318) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów
Jednostka: Instytut Badań Informacji i Komunikacji
Grupy: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna II rok s2
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza o mediach masowych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączny nakład pracy studenta około 40 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

- Student ma podstawową wiedzę o budowie i funkcjach systemu społeczno-politycznego i medialnego we współczesnym społeczeństwie informacyjnym i relacjach między oboma systemami w Polsce i na świecie

- Student ma podstawową wiedzę o kulturze, mediach, działaniach promocyjno-reklamowych oraz o ich odbiorcach

Student zna główne teorie funkcjonowania i oddziaływania środków

masowego przekazu.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł, a następnie argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów, formułować wnioski i dokonywać podsumowań

Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i analizy praktycznej rozmaitych procesów komunikacyjnych oraz zjawisk społecznych, związanych z mediami lub/i działalnością promocyjną, analizować ich przyczyny, prognozować przebieg i przewidzieć ich skutki

- Rozumie uwarunkowania społeczne, kulturowe, komercyjne i

publiczne działalności mediów masowych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student potrafi formułować podstawowe opinie (sądy) w sprawach

dotyczących efektów oraz roli mediów masowych w systemie

społecznym i kulturowym.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy o głównych koncepcjach oddziaływania mediów masowych, roli środków społecznego przekazu w systemie społeczno-politycznym. Zwracają one uwagę na kulturotwórcze aspekty funkcjonowania mediów masowych. Zajęcia mają również za zadanie rozwinąć umiejętności i kompetencje w zakresie operacjonalizacji wiedzy o mediach masowych w sferze badań i analizy efektów ich oddziaływania na jednostki i makrostruktury.

W trakcie zajęć student zdobywa wiedzę o kulturze, mediach oraz ich odbiorcach, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze działalności społecznej, medialnej i promocyjno-reklamowej (omówienie i analiza casestudies),

Pełny opis:

Media masowe - pojęcie i charakterystyka zagadnień.

Pojęcie komunikowania i komunikowania masowego.

Rola mediów masowych w kształtowaniu sfery publicznej.

Funkcje środków masowego przekazu.

Typologie mediów masowych.

Teorie i koncepcje oddziaływania mediów masowych

Media masowe a proces wychowania i socjalizacji;

Społeczeństwo informacyjne i

oddziaływanie nowych mediów.

Behawioralne koncepcje oddziaływania

mediów a teoria użytkowania i korzyści.

Media jako źródło rozrywki. Homo ludens. Homo schopper.

Proces komercjalizacji mediów i społeczeństwo konsumpcyjne.

Internet – nowe grupy społeczne i typy związków w cyberprzestrzeni; Internet jako wirtualny świat, oddziaływanie nowych mediów na społeczeństwo; tożsamość w sieci, komunikacja międzyludzka w sieci.

Literatura:

Briggs A., Burke P., „Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu”, Warszawa 2010.

Dayan D., Katz E., „Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo”, Warszawa 2008.

Kwiatkowski P., „Przedsiębiorstwo Apokalipsa. O etyce dziennikarskiej”, Poznań 2003.

Rutkiewicz I., „Jak być przyzwoitym w mediach?”, Warszawa 2003.

Sułkowski B., „Przemoc i pornografia śmierci jako przynęty medialne”, Łódź 2006.

McQuail D.. Teoria komunikowania masowego 2012

Habermas J.. Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej 2007

l McCombs M.. Ustanawianie agendy - media masowe i opinia publiczna 2009

l Dobek-Ostrowska B.. Komunikowanie polityczne i publiczne 2006

l Wimmer R.D., Dominick J.R.. Mass media – metody badań 2008

l Goban-Klas T.. Media i komunikowanie masowe 2004

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Trzy pytania problemowe. Na prośbę studentów możliwy jest egzamin w terminie O przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej, ale wówczas traktowany jest on jako egzamin w terminie pierwszym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Domeracki
Prowadzący grup: Piotr Domeracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie różnych form komunikacji medialnych, bogatych w szyfry, znaki, konteksty (kulturowe i społeczne), a także refleksja nad rolami społecznymi: odbiorcy-nadawcy, przedstawieniem ich kulturowych miejsc oraz pełniących funkcji.

Pełny opis:

W trakcie wykładu analiza jest zmiana sposobu myślenia i zachowania się pojedynczych ludzi i grup społecznych, która nastąpiła w wyniku przejścia od kultury tradycyjnej do kultury postmodernistycznej, cyfrowej.

- Wpływ rozwoju sieci na mentalność i sferę behawioralną.

- skutki odejścia od kultury słowa w stronę kultury obrazu, a następnie obrazu w ruchu

- wybrane problemy, dysfunkcje i patologie występujące najczęściej w związku z rozwojem nowych mediów.

Rozwój nowych mediów a:

-zmiana postrzegania ról społecznych kobiet i mężczyzn

- zmiana w definiowaniu satysfakcji życiowej i sukcesu.

- zmiana stosunku do zjawiska upływu czasu, cierpienia, śmierci.

- zmiany w postrzeganiu granicy pomiędzy sferą prywatną i sferą publiczną

- homo ludens i homo schopper - kultura nadmiaru a społeczny jednostkowy poziom frustracji

Literatura:

Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.

Barber B., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 1997.

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

Benkler Y., Bogactwo sieci, Warszawa 2008.

Breton S., Cohen R., Polowanie na ludzi, Warszawa 2004.

Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.

Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007.

Halawa M., Życie codzienne z telewizorem,Warszawa 2006.

Jawłowski A. (red.), Dawno temu w Galaktyce Popularnej, Warszawa 2009.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.

Miłosz Cz. (red.), Kultura masowa, Kraków 2002.

Ritzer G., Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2009.

Szlendak T., Kozłowski T., Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Massaka
Prowadzący grup: Iwona Massaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie różnych form komunikacji medialnych, bogatych w szyfry, znaki, konteksty (kulturowe i społeczne), a także refleksja nad rolami społecznymi: odbiorcy-nadawcy, przedstawieniem ich kulturowych miejsc oraz pełniących funkcji.

Pełny opis:

W trakcie wykładu analiza jest zmiana sposobu myślenia i zachowania się pojedynczych ludzi i grup społecznych, która nastąpiła w wyniku przejścia od kultury tradycyjnej do kultury postmodernistycznej, cyfrowej.

- Wpływ rozwoju sieci na mentalność i sferę behawioralną.

- skutki odejścia od kultury słowa w stronę kultury obrazu, a następnie obrazu w ruchu

- wybrane problemy, dysfunkcje i patologie występujące najczęściej w związku z rozwojem nowych mediów.

Rozwój nowych mediów a:

-zmiana postrzegania ról społecznych kobiet i mężczyzn

- zmiana w definiowaniu satysfakcji życiowej i sukcesu.

- zmiana stosunku do zjawiska upływu czasu, cierpienia, śmierci.

- zmiany w postrzeganiu granicy pomiędzy sferą prywatną i sferą publiczną

- homo ludens i homo schopper - kultura nadmiaru a społeczny jednostkowy poziom frustracji

Literatura:

Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.

Barber B., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 1997.

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

Benkler Y., Bogactwo sieci, Warszawa 2008.

Breton S., Cohen R., Polowanie na ludzi, Warszawa 2004.

Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.

Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007.

Halawa M., Życie codzienne z telewizorem,Warszawa 2006.

Jawłowski A. (red.), Dawno temu w Galaktyce Popularnej, Warszawa 2009.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.

Miłosz Cz. (red.), Kultura masowa, Kraków 2002.

Ritzer G., Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2009.

Szlendak T., Kozłowski T., Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Massaka
Prowadzący grup: Iwona Massaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie różnych form komunikacji medialnych, bogatych w szyfry, znaki, konteksty (kulturowe i społeczne), a także refleksja nad rolami społecznymi: odbiorcy-nadawcy, przedstawieniem ich kulturowych miejsc oraz pełniących funkcji.

Pełny opis:

W trakcie wykładu analiza jest zmiana sposobu myślenia i zachowania się pojedynczych ludzi i grup społecznych, która nastąpiła w wyniku przejścia od kultury tradycyjnej do kultury postmodernistycznej, cyfrowej.

- Wpływ rozwoju sieci na mentalność i sferę behawioralną.

- skutki odejścia od kultury słowa w stronę kultury obrazu, a następnie obrazu w ruchu

- wybrane problemy, dysfunkcje i patologie występujące najczęściej w związku z rozwojem nowych mediów.

Rozwój nowych mediów a:

-zmiana postrzegania ról społecznych kobiet i mężczyzn

- zmiana w definiowaniu satysfakcji życiowej i sukcesu.

- zmiana stosunku do zjawiska upływu czasu, cierpienia, śmierci.

- zmiany w postrzeganiu granicy pomiędzy sferą prywatną i sferą publiczną

- homo ludens i homo schopper - kultura nadmiaru a społeczny jednostkowy poziom frustracji

Literatura:

Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.

Barber B., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 1997.

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

Benkler Y., Bogactwo sieci, Warszawa 2008.

Breton S., Cohen R., Polowanie na ludzi, Warszawa 2004.

Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.

Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007.

Halawa M., Życie codzienne z telewizorem,Warszawa 2006.

Jawłowski A. (red.), Dawno temu w Galaktyce Popularnej, Warszawa 2009.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.

Miłosz Cz. (red.), Kultura masowa, Kraków 2002.

Ritzer G., Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2009.

Szlendak T., Kozłowski T., Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)