Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia fizyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-MF-AF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia fizyczna
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru
Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w wykładzie: 30 godzin, przygotowanie eseju zaliczeniowego: 5 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

Zapoznanie studentów z podstawami nauki zajmującej się zróżnicowaniem biologii i morfologii człowieka; przyswojenie wiadomości z zakresu metodyki i metodologii współczesnych badań antropologicznych; zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu szeroko pojętej biologii i ekologii człowieka, w tym ewolucji gatunku Homo sapiens.


WIEDZA:

– ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu antropologii fizycznej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);

Efekty uczenia się - umiejętności:

– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych metod przyrodniczych (K_U14).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

– rozumie role nauk przyrodniczych, pokrewnych i współpracujących w kształtowaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K08);


Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna, prezentacja modeli i kopii naukowych oraz oryginalnego materiału naukowego.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- obserwacji
- referatu

Skrócony opis:

Antropologia fizyczna - definicje; działy antropologii, historia antropologii; elementy prymatologii, ewolucja człowieka, determinacja i fizjologia płci, dymorfizm płciowy, dziedziczność, rozwój osobniczy człowieka i jego uwarunkowania, ekologia człowieka, autekologia i synekologia człowieka, auksologia, elementy biodemografii i epidemiologii oraz kliniki człowieka.

Pełny opis:

Miejsce antropologii (biologii porównawczej człowieka) w obrębie nauk społecznych i biologicznych badających człowieka; nauki pomocnicze antropologii; działy antropologii i dyscypliny powstałe na bazie metod stosowanych w antropologii; historia antropologii; miejsce człowieka w systemie istot żywych ze szczególnym uwzględnieniem rzędu naczelnych, sposoby i zakres badań zróżnicowania człowieka; przebieg i uwarunkowania procesu antropogenezy; elementy paleoantropologii, mechanizmy ewolucji, ewolucja ludzkiego mózgu, osobliwości gatunkowe człowieka, źródła zmienności biologicznej człowieka, koncepcje rasy w antropologii, pojęcie płci i kryteria płci w biologii; dymorfizm płciowy i jego przejawy, dziedziczność, teoretyczne podstawy dziedziczności, związek pomiędzy dziedzicznością a właściwościami morfologicznymi i fizjologicznymi człowieka, pojęcie rozwoju osobniczego - ontogeneza jej przebieg i uwarunkowania, auksologia - "ekologia dzieciństwa", trendy sekularne, elementy ekologii człowieka. Podstawy epidemiologii o biodemografii. Konsekwencje biologiczne rozwoju cywilizacyjnego

Literatura:

Podstawowa:

Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. red. A. Jadżewski. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Buss D., M., 2001, Psychologia ewolucyjna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Campbell B., 1995, Ekologia człowieka. Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Cieślik J., Kaczmarek M., Kaliszewska-Drozdowska M., 1994, Dziecko poznańskie '90. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Darwin K., 2001, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego. Wydawnictwo DeAgostini, Altaya, Warszawa.

Kozłowski T., 2012, Stan biologiczny i warunki życia ludności in Culmine na Pomorzu Nadwiślańskim (X-XIII wiek). Studium antropologiczne. Mons Sancti Laurentii, T.7, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Grmenk M., D., 2002, Historia chorób u zarania cywilizacji zachodniej. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Goodal J., 1995, Przez dziurkę od klucza. 30 lat obserwacji szympansów. Proszyński i S-ka, Warszawa.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka. Prószyński i S-ka, Warszawa

Malinowski A., 2009, Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Oficyna Wydawnicza Uniw. Zielonogórskiego, Zielona Góra.

Malinowski A. Strzałko J.(red)., 1985 Antropologia, Wyd. PWN.

Ruffie J., Sournia J., C., 1996, Historia epidemii. Od dżumy do AIDS. Wydawnictwo WAB, Warszawa.

Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1980 Populacje ludzkie jako systemy biologiczne. Wydawnictwo PWN. Warszawa.

Tattersall I., 2001, I stał się człowieka. Wydawnictwo CiS, Wydawnictwo WAB, Warszawa.

Wolański N., 2008, Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. T.1, PWN, Warszawa.

Wolański N., 2008 Ekologia człowieka. Ewolucja i dostosowanie biokulturowe. T.2, PWN, Warszawa.

Stone L., Lurquin P., 2009, Geny, kultura i ewolucja człowieka. Synteza. Blackwell Publishing, Oxford, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Stringer C., McKie R., 1999, Afrykański Exodus. Pochodzenie człowieka współczesnego. Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości. Podręcznik przyrodniczej antropogenezy. Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Uzupełniająca:

Clark S., L., 2014, Our Orgins. Discovering Physical Anthropology. W.W.Norton & Company, New York, London.

The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development, 1998, red. Uljaszek S., J., Johnston F., E., Preece M., A.,. Cambridge University Press.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena dostateczna będzie wystawiona na podstawie obecność (istnieje możliwość opuszczenia 1 wykładu bez konsekwencji) na wykładzie oraz aktywności na zajęciach.

2. Ocena wyższa niż dostateczna jest możliwa do otrzymania na podstawie dodatkowo przygotowanego eseju zaliczeniowego. Uczestnicy otrzymają do wyboru około 50 tematów związanych z szeroko pojętą antropologią fizyczną - biologią człowieka i pokrewną problematyką. Wraz z tematami jest przekazywana szczegółowa instrukcja przygotowania eseju (liczba znaków, struktura tekstu, sposób cytowania literatury itd.). Oceniana jest oryginalność tekstu oraz wykorzystana literatura/źródła (naukowe wydawnictwa ciągłe i monograficzne, polskojęzyczne i obcojęzyczne)

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kozłowski
Prowadzący grup: Tomasz Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kozłowski
Prowadzący grup: Tomasz Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Bez zmian w stosunku do sekcji nadrzędnej.

Pełny opis:

Bez zmian w stosunku do sekcji nadrzędnej.

Literatura:

Dodano jedną pozycję literatury:

Kozłowski T., Grupa M., 2022, Proces rozwoju ośrodków osadniczych i urbanizacji oraz jego konsekwencje dla człowieka na obszarze Prus Królewskich. Ekologia Prus Królewskich, red. W. Zawadzki, Bernardinum, Pelplin.

Uwagi:

Sposób zaliczenia pozostaje bez zmian. Opis w sekcji nadrzędnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kozłowski
Prowadzący grup: Tomasz Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Bez zmian w stosunku do sekcji nadrzędnej.

Pełny opis:

Bez zmian w stosunku do sekcji nadrzędnej.

Literatura:

Dodano jedną pozycję literatury:

Kozłowski T., Grupa M., 2022, Proces rozwoju ośrodków osadniczych i urbanizacji oraz jego konsekwencje dla człowieka na obszarze Prus Królewskich. Ekologia Prus Królewskich, red. W. Zawadzki, Bernardinum, Pelplin.

Uwagi:

Sposób zaliczenia pozostaje bez zmian. Opis w sekcji nadrzędnej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)