Komunikowanie jako podzielanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-MF-KJP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikowanie jako podzielanie |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka - s2- lista A Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów: 60 godz.- 30 godzin ćwiczeń i 30 godzin wykładów 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 60 godzin 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30 godzin Łącznie: 150 godzin - 6 punktów ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Potrafi wyodrębnić i rozumie problematykę badań nad komunikacją jako studiów interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych oraz ujmować badania komunikacyjne jako badania tego typu - K_W07 - zna i rozumie główne kierunki i stanowiska z zakresu komunikacji. W2: Zna podstawowe typy i modele komunikacji interpersonalnej badań interdyscyplinarnych oraz zasady nimi kierujące - K_W11 - ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla badań komunikacji, zwłaszcza w kontekście kognitywistycznym. W3: Potrafi stosować zasady badań interdyscyplinarnych do analiz raportów badawczych - K_W14 – zna, podstawowe metody badawcze i strategie prowadzenia badań interdyscyplinarnych z udziałem głównych dyscyplin kognitywistycznych i wykorzystać je do badań nad komunikacja. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi badać relacje społeczne, a zwłaszcza komunikacyjne relacje jako studia interdyscyplinarne i konstruować własne własne projekty w tym zakresie - samodzielnie zdobywa wiedzę - K_U02 U2: potrafi badać i oceniać poprawność projektów interdyscyplinarnych oraz umie posługiwać się wiedzą dotyczącą interdyscyplinarności w kognitywistyce w zakresie komunikacji- K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi stosować wiedzę nabytą w czasie nauki do analizy problemów wymagających uwzględnienia różnych perspektyw dziedzinowych w komunikacyjnych relacjach społecznych - K_K03 K2: potrafi spojrzeć na problematykę dotycząca badania procesów komunikacji wieloaspektowo, dostrzegając potrzebę współpracy z innymi naukowcami oraz tworzenia grup badawczych - K_K06. |
Metody dydaktyczne: | Wykład Przedstawianie własnych projektów Analiza projektów, Konstruowanie własnych projektów |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje nowe podejście do komunikacji przeciwstawne temu, które ogranicza lub przypisuje wiodącą rolę wymiarowi lingwistycznemu traktując komunikację jako przekazywanie informacji (ewentualnie przekazywanie informacji w pewnym kontekście). Wykład jest propozycją interdyscyplinarną wsparta na osiągnięciach wielu nauk w ostatnim czasie. Podejmuję on próbę integracji podejścia interdyscyplinarnego z perspektywa dynamiczną, rozwojową i ewolucyjną. Ukazana zostanie gatunkowa zdolność homo sapiens do intersubiektywność (wsparta na subiektywności) oraz osobnicze zdobywanie kompetencji do intersubiektywności w trakcie rozwoju od narodzin (a nawet w okresie prenatalnym – badania Trevarthena). |
Pełny opis: |
Wykład prezentuje nowe podejście do komunikacji przeciwstawne temu, które ogranicza lub przypisuje wiodącą rolę wymiarowi lingwistycznemu traktując komunikację jako przekazywanie informacji (ewentualnie przekazywanie informacji w pewnym kontekście). Wykład jest propozycją interdyscyplinarną wsparta na osiągnięciach wielu nauk w ostatnim czasie. Podejmuję on próbę integracji podejścia interdyscyplinarnego z perspektywa dynamiczną, rozwojową i ewolucyjną. Ukazana zostanie gatunkowa zdolność homo sapiens do intersubiektywność (wsparta na subiektywności) oraz osobnicze zdobywanie kompetencji do intersubiektywności w trakcie rozwoju od narodzin (a nawet w okresie prenatalnym – badania Trevarthena). Ta droga oddolna wzbogacona zostanie perspektywą odgórną ukazującą jak zdobywająca kompetencje komunikacyjne do intersubiektywności jednostka poprzez wrastanie w kulturę jako skonceptualizowaną kompetencję komunikacyjną (zasady komunikacji społeczno-kulturowej) buduje sobie przestrzeń komunikacyjną jako ramy odniesienia dla rozgrywania konkretnych sytuacji komunikacyjnych. Pokazane zostanie jak od najbliższej naszemu ciału przestrzeni peripersonalnej po przestrzeń konsesnsualną rzeczywistości podzielanej uwagi rysującej pierwsze ramy odniesienia nakładają się kolejne ramy społeczno-kulturowe oraz intencjonalne. Wskazane zostanie jak różne jest to ujęcie (niesymetryczne oraz nielinearne) od propozycji komunikacji według metafory przewodu (linearne, symetryczne) oraz jak wiele zjawisk można takim ujęciem wyjaśnić tak w komunikacji naturalnej jak tez związanej z wirtualna rzeczywistością (zjawisk z zakresu normy oraz patologii). Przy tej okazji wskazana zostanie rola języka w komunikacji oraz jego znaczenie dla świadomości. 1. Perspektywa ucieleśnionego umysłu i poznania jako płaszczyzna dla nowej koncepcji komunikacji. 2. Komunikacyjna metafora przewodu (conduit metaphor) i koncepcje komunikacji konstruowane na jej planie. 3. Nowa metafora podzielania (uwspólniania) jako płaszczyzna dla komunikacyjnej integracji między umysłem, działaniem i kulturą (przeciw dychotomiom, a w szczególności natura-kultura) 4. Biologiczne/neuronaukowe podstawy komunikacji jako podzielania: jeden mechanizm czy system korelacji ? 5. Ewolucyjne podstawy komunikacji: od kooperacji do komunikacji i kooperacji komunikacyjnej. 6. Rozwojowe podstawy komunikacji: między normą i patologią 7. Intersubiektywność (między-subiektywność) i jej komponenty (podzielane emocje, podzielana uwaga, podzielane intencje, podzielana wiedza, podzielane pragnienia) jako podstawa komunikacyjna. 8. Rozwojowe nabywanie komunikacyjnej kompetencji do intersubiektywności. 9. Mindreading jako teoria kontroli motorycznej. 10. Kolektywna (uwspólniona) intencjonalność jako podstawa dla komunikacji i kooperacji. 11. Społeczno-kulturowa kompetencja komunikacyjna. Wrastanie w kulturę jako w skonceptualizowane reguły komunikacji. 12. Przestrzenne ramy komunikacji jako podstawy sytuacji komunikacyjnej. Teoria narzędzi. 13. Biologiczno-ewolucyjno-rozwojowe i społeczno-kulturowe komponenty przestrzeni komunikacyjnej dla komunikacji jako podzielania 14. Intersubiektywność, współdziałanie i komunikacja. Integracja umysłu, działania i kultury w perspektywie komunikacji jako podzielania. 15. Język jako rusztowanie dla świadomości. Rola języka w komunikacji . |
Literatura: |
Bråten S.: The Intersubjective Mirror in Infant Learning and Evolution of Speech, John Benjamins, Amsterdam 2009 Critical Neuroscience. A Handbook of the Social and Cultural Contexts of Neuroscience, eds, S. Choudhury, J. Slaby, Wiley-Blackwell 2011 Cultural Neuroscience: Cultural influences on brain function, edited J.Chiao, Elsevier 2009 Enacting Intersubjectivity. A Cognitive and Social Perspective on the Study of Interactions, eds, F. Morganti, A. Carassa, G. Riva, IOS Press, Amsterdam 2008 Enacting Intersubjectivity. Paving the Way for a Dialog Between Cognitive Science, Social Cognition and Neuroscience, Lugano 2009 Embodied Communication in Humans and Machines, eds I.Wachsmuth, M.Lenzen, G.Knoblich, Oxford University Press 2008 Gärdenfors P.: Jak homo stał się sapiens, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009 Handbook of Cognitive Science. An Embodied Approach, eds P.Calvo, T.Gomila, Elsevier 2008 Jaśkowski P.: Neuronauka poznawcza, Vizja Press Warszawa 2009 Joint Action. What is Shared ?, eds, S.Butterfill, N.Sebanz, special issue, Review of Philosophy and Psychology, Volume 2 number 2/June 2011 Komendziński T.: Komunikacja jako podzielanie w świecie wirtualnym. W: Współczesne oblicza komunikacji i informacji: problemy, badania, hipotezy, pod red. M. Kowalskiej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014, s. 51-67 On Being Moved, edited by S. Bråten, John Benjamins, Amsterdam 2007 Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, pod red. B.Bokus i G. Wales Shugar, GWP, Sopot 2007 Psychologia poznania społecznego.Nowe idee, pod red. M.Kossakowskiej i M. Kofty, PWN Warszawa 2009 The Shared Mind. Perspectives on Intersubjectivity, eds J.Zlatev, T.R.Racine, C.Sinha, E.Itkonen, John Benjamins, Amsterdam 2008 Tomasello M.: Kulturowe źródła ludzkiego poznania, PIW Warszawa 2002 Tomasello M.: Origins of Human Communication, MIT Press 2008 Tomasello M. : Why we cooperate ? MIT Press 2009 Wojciszke B.: Psychologia społeczna, GWP Sopot 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - W07, W11, W14 Egzamin ustny – W07, W11, W14 Referat (prezentacja projektu) – W07, W11, W14 Aktywność – K03, K06 Kryteria oceniania: zajęcia: egzamin na ocenę na podstawie zadania wykonanego i przedstawionej prezentacji na sesji posterowej – 90 pkt ndst – 50 pkt (50%) dst- 70 pkt (70%) dst plus- 75 pkt (75%) db- 80 pkt (80%) db plus- 85 pkt (85%) bdb- od 86 pkt (86%) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Komendziński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Komendziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.