Warsztaty artystyczno terapeutyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-MF-S2-WAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty artystyczno terapeutyczne |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka - s2- lista A |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zakres wymaganych kompetencji studentów obejmuje podstawową wiedzę na temat historii sztuki oraz czynników poza artystycznych – przede wszystkim społecznych, tworzących złożony kontekst dla jej występowania. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W09 Ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U2 Samodzielnie zdobywa i wykorzystuje wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze K_U19 Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K_K05 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody dydaktyczne: | metoda warsztatowa - zajęcia hybrydowe 50/50 (stacjonarnie/zdalnie) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu „Warsztaty artystyczno terapeutyczne” jest zapoznanie studentów z takimi treściami i sposobami pracy indywidualnej lub grupowej, które wykorzystują i łączą szerokie zasoby kompetencji związanych z kulturą: sztuką, twórczością, edukacją, arteterapią, kulturą popularną. Zajęcia składają się z części teoretycznej (wprowadzenia w problematykę warsztatów) oraz z realizacji praktycznych zadań za pomocą metody warsztatowej. Chodzi o wykonywanie określonych ćwiczeń i ich publiczną prezentację. W ramach zajęć przewidziane są także wyjścia terenowe. |
Pełny opis: |
Przedmiot Warsztaty artystyczno-terapeutyczne ma na celu zapoznanie studentów z takimi sposobami pracy z odbiorcą (grupą), które wykorzystują lub łączą sztukę, twórczość, edukację lub arteterapię. Znaczna część zajęć będzie miała charakter praktyczny i będzie prowadzona metodą warsztatową. Rozszerzeniem zajęć mogą być wizyty studyjne w instytucjach kulturalnych i edukacyjnych, po to by wykorzystać ich potencjał do budowania doświadczeń. W trakcie semestru zostanie napisana przez studentów praca zaliczeniowa, odnosząca się do zagadnień poruszanych na zajęciach. Jej treść i forma zostaną doprecyzowane w trakcie spotkań |
Literatura: |
Arnheim, R. (2004) Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria Baranowska-Jojko E. (2013) Rozwojowa kreska: ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, Byszewski J., Parczewska M. (2012) Muzeum jako rzeźba społeczna / koncepcja Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej, Byszewski J. (1996) Inne muzeum = The other museum, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej, Byszewski J. (1994) Tutaj jestem = Here I am, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej, Fleck Bangert, R. (2004) O czym mówią rysunki dzieci, Kielce: Wydawnictwo Jedność Gombrich, E. H.(2008), O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, Józefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji: praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Józefowski, E. (2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych: na podstawie doświadczeń własnych, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi Karolak, W. (2005) Warsztaty twórcze – warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność Skutnik, J. (2008) Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Stańko-Kaczmarek M. (2013) Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Warszawa: wydawnictwo Difin, Paluchowski W.J.., Stańko-Kaczmarek M. (2011) Między psychologią a sztuką: materiały z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Oster G.D., Gould P. (2005) Rysunek w psychoterapii GWP, Gdańsk Wallon P., Cambier A., Engelhart D. (1993) Rysunek dziecka WSiP, Warszawa Włodarczyk W. (1996) Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., [w] Sztuka świata t.10, Wydawnictwo Arkady, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: - obecność na zajęciach – zgodnie z harmonogramem zajęć, chyba, że zostanie ustalony inny porządek spotkań (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) - zaangażowanie i aktywność na zajęciach, - praca zaliczeniowa W trakcie semestru zostanie napisana przez studentów praca zaliczeniowa, odnosząca się do zagadnień poruszanych na zajęciach. Jej treść i forma zostaną doprecyzowane w trakcie spotkań (najpóźniej 30.04.2018). ndst – 0-40 pkt (0-40%) dst- 50 pkt (50%) dst plus- 6 pkt (60%) db- 7 pkt (70 %) db plus- 8 pkt (80%) bdb- 10 pkt (100%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.