Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Warsztaty artystyczno terapeutyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-MF-S2-WAT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty artystyczno terapeutyczne
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka - s2- lista A
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zakres wymaganych kompetencji studentów obejmuje podstawową wiedzę na temat historii sztuki oraz czynników poza artystycznych – przede wszystkim społecznych, tworzących złożony kontekst dla jej występowania.

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W09 Ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U2 Samodzielnie zdobywa i wykorzystuje wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze

K_U19 Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 Ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

K_K05 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role


Metody dydaktyczne:

metoda warsztatowa

- zajęcia hybrydowe 50/50 (stacjonarnie/zdalnie)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu

Skrócony opis:

Celem przedmiotu „Warsztaty artystyczno terapeutyczne” jest zapoznanie studentów z takimi treściami i sposobami pracy indywidualnej lub grupowej, które wykorzystują i łączą szerokie zasoby kompetencji związanych z kulturą: sztuką, twórczością, edukacją, arteterapią, kulturą popularną. Zajęcia składają się z części teoretycznej (wprowadzenia w problematykę warsztatów) oraz z realizacji praktycznych zadań za pomocą metody warsztatowej. Chodzi o wykonywanie określonych ćwiczeń i ich publiczną prezentację. W ramach zajęć przewidziane są także wyjścia terenowe.

Pełny opis:

Przedmiot Warsztaty artystyczno-terapeutyczne ma na celu zapoznanie studentów z takimi sposobami pracy z odbiorcą (grupą), które wykorzystują lub łączą sztukę, twórczość, edukację lub arteterapię. Znaczna część zajęć będzie miała charakter praktyczny i będzie prowadzona metodą warsztatową. Rozszerzeniem zajęć mogą być wizyty studyjne w instytucjach kulturalnych i edukacyjnych, po to by wykorzystać ich potencjał do budowania doświadczeń.

W trakcie semestru zostanie napisana przez studentów praca zaliczeniowa, odnosząca się do zagadnień poruszanych na zajęciach. Jej treść i forma zostaną doprecyzowane w trakcie spotkań

Literatura:

Arnheim, R. (2004) Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria

Baranowska-Jojko E. (2013) Rozwojowa kreska: ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia,

Byszewski J., Parczewska M. (2012) Muzeum jako rzeźba społeczna / koncepcja Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej,

Byszewski J. (1996) Inne muzeum = The other museum, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej,

Byszewski J. (1994) Tutaj jestem = Here I am, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej,

Fleck Bangert, R. (2004) O czym mówią rysunki dzieci, Kielce: Wydawnictwo Jedność

Gombrich, E. H.(2008), O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis,

Józefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji: praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej

Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza,

Józefowski, E. (2009) Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych: na podstawie doświadczeń własnych, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej

Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi

Karolak, W. (2005) Warsztaty twórcze – warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność

Skutnik, J. (2008) Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Stańko-Kaczmarek M. (2013) Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Warszawa: wydawnictwo Difin,

Paluchowski W.J.., Stańko-Kaczmarek M. (2011) Między psychologią a sztuką: materiały z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Oster G.D., Gould P. (2005) Rysunek w psychoterapii GWP, Gdańsk

Wallon P., Cambier A., Engelhart D. (1993) Rysunek dziecka WSiP, Warszawa

Włodarczyk W. (1996) Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., [w] Sztuka świata t.10, Wydawnictwo Arkady, Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się:

- obecność na zajęciach – zgodnie z harmonogramem zajęć, chyba, że zostanie ustalony inny porządek spotkań (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze)

- zaangażowanie i aktywność na zajęciach,

- praca zaliczeniowa

W trakcie semestru zostanie napisana przez studentów praca zaliczeniowa, odnosząca się do zagadnień poruszanych na zajęciach. Jej treść i forma zostaną doprecyzowane w trakcie spotkań (najpóźniej 30.04.2018).

ndst – 0-40 pkt (0-40%)

dst- 50 pkt (50%)

dst plus- 6 pkt (60%)

db- 7 pkt (70 %)

db plus- 8 pkt (80%)

bdb- 10 pkt (100%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)